Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det är Affektkramper.

Skrivet av Gloria med Lucas 9909 och Evelina 031001
Eller Affektanfall som de också kallas.
Det känns skönt att det "bara" var det, kunde ju varit nått mycket allvarligare.
Detta är INTE farligt.

A-C och ni andra som är intresserade.

Läkaren berättade att det beror på en impuls som skickas via en nerv till hjärtat, hos lite extra känsliga barn skickas den här impulsen snabbare, eller hårdare (kommer inte ihåg hur han uttryckte det) som gör att barnet tuppar av.
Det kan hända en gång då och då men det kan också hända flera gånger om dagen :(
I vissa fall får man medicinera.
Vi skulle behandla henne precis som vanligt, eftersom det inte är farligt ska vi inte försöka hindra dessa anfallen.
För då betyder det att lilla damen skulle få göra precis vad hon ville, och de lär de sig snabbt.
Läkaren menade på att man inte gör barnet någon tjänst att låta det göra vad han/hon vill.

Så nu är det bara att knipa ihop och föröka vänja sig vid den nya situationen.
Svar på tråden: Det är Affektkramper.

Vad skönt!

Skrivet av  Morgana o Ever
..eller, ja skönt o skönt, men bra att det inte var värre.
Hoppas att hon slipper fler affektanfall nu ändå.
Trots att det inte är farligt, så är det ju inte speciellt kul att behöva genomgå, varken som barn eller förälder.

Kram på er!
 

Skönt

Skrivet av  Helle och Iza
att veta att det inte är farligt. Blir så glad över att det inte var något allvarligt fel
Kram
 

Bra att du fick svar!

Skrivet av  A-C och Frida
Vad gjorde läkaren på undersökningen?

Bara för att läkaren sa att vi skulle låta Frida få som hon vill finns det ju gränser. Hon får ju de ca varannan dag så inte låter jag henne få som hon vill;-)
Vad jag förstått så handlar det om att kommunicera med barnet istället och det är därför Bvc-sköterskan fixade tid åt oss hos en barnpsykolog så vi på så sätt kan försöka undvika anfallen.
 

Det var...

Skrivet av  Gloria med Lucas 9909 och Evelina 031001
...inget ont jag menade.
Tänkte mer på hur olika råden är man får av läkarna.
Evelinas läkare är en neurospecialsit eller vad det nu heter.
Han sa att det inte går att undvika anfallen och att vi inte skulle försöka oss på det heller eftersom det då blir fel.
Han hade haft barn som "fick som de ville" men ändå hade anfal, flera stycken per dag till och med.

Tycker ändå det är märkligt, ni ska låta Frida få som hon vill och försöka undika anfall.
Vi ska fortsätta som vanligt... ???!!!

Läkaren lyssnade länge, länge på Evelinas.
Sen satt vi och pratade i ca en halvtimme, samtidigt som han tittade på hur lillfian är.
 

Åh, jag trodde

Skrivet av  A-C och Frida
absolut inte att du menade något ont. Jag blev själv ganska så förvånad när läkaren sa så eftersom jag tidigare samma dag pratat med psykologen om hur vi ska förhålla oss till Frida när det gäller anfallen. Borde ha skrivit ut ett litet ironiskt tecken när det gäller vad läkaren sa!!

Andra läkare och psykologen har sagt att vi ska fortsätta leva som vanligt, och det är det vi går efter. Missade nog att förtydliga det. Jag har även läst att barn kan lära sig att framkalla ett anfall för att få sin vilja fram, otäckt!
 

Vad skönt att få veta!!

Skrivet av  Matilda med Nora 9912 & August 0310
Men det där med att behandla dem precis som vanligt när de börjar skrika är jättesvårt.
August har ju också affektkramper och jag är nog väldig snabb att ta upp honom om han blir ledsen eller arg.
Vet att man inte ska, men det är svårt, man blir ju så rädd när det händer!!
Kram!!
 

Artiklar från Familjeliv