Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övertrött bebis

Skrivet av ejbe
Vilken eftermiddag/kväll vi har haft *pustar ut*. Vidar har knappt sovit något under dagen, bara ett par timmar sammanlagt, vilket är alldeles för lite för min lille. Normalt behöver han cirka fem timmar. för att vara någorlunda glad på kvällen. I kväll tyckte han inte ens om att bada (brukar vara dagens höjdpunkt). Hade jättesvårt att slappna av oavsett vad vi gjorde. Ingenting dög åt stackarn. Inte bära (för många intryck), inte äta (ingen ro att suga efter att det första runnit klart), inte nåt. Till slut tänkte jag att om han får lite tillägg i flaska så kanske han däckar och somnar. Sagt och gjort. Han sög i sig 70ml och slocknade. Bingo! Skönt.
Det är verkligen inte roligt att se hur jobbigt de små har det när de blir såhär trötta. För oss funkade det som sagt med lite tillägg i kväll, men det är alltid bra med fler tips och knep man kan ta till när ens egen fantasi och uppfinningsförmåga tar slut. Har ni några knep för att hjälpa småttingarna komma till ro?
Svar på tråden: Övertrött bebis

Här funkar

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
insvepning i en filt och sen ligga och bli gungad i famnen eller på benen eller i BB-selen vänd mot mig.
 

BB

Skrivet av  ejbe
brukar funka här med, "normala" dagar, men inte i går :-(
 

Uffe funkar (i stort sett alltid)

Skrivet av  Mia med Gabriel 021111
Pappa brukar gå in med Gabriel i datorrummet (där brummar det härligt) och lyssna på Ulf Lundell´s låt Rialto & dansa, den har vi iofs lyssnat på sen Gabriel var nyfödd och han somnar nästan alltid innan låten är slut! Ett annat knep är att lägga ett ihopvikt täcke i soffan lägga bebisen mitt på och tag tag i sidoändarna och gunga lite & samtidigt gnola på någon melodi. Lycka till!
 

:-)

Skrivet av  ejbe
Får väl skaffa en cd och testa *fniss*
 

Sover också för lite på dagen

Skrivet av  Annelie och Isak 19/12
Isak har svårt att komma till ro och somna på dagen. Det enda som fungerar till 100% är att gå ut och gå sisådär 2-3 timmar på eftermiddagen, med honom i vagnen. Förebygger då den värsta tröttheten på kvällen. På nätterna sover han däremot hur bra som helst, räcker med att lägga honom i spjälisen, så somnar han inom 5 minuter och sover till morgonen.
Gissa om det är skönt!!!
 

Gå ut och gå

Skrivet av  ejbe
funkar här oxå, men det ville jag inte göra när Vidar var nybadad och det var dax för natten :-) Fick ta till andra knep.. Däremot när han väl somnat vid 20:30 så sov han till 4:30, åt och fortsatte sova till 8. Då var det matdags igen. Det var oxå skönt :-) och nu har pappa tagit över och byter blöja (oxå skönt :-)
 

Viggo kan också bli övertrött...

Skrivet av  Sara m. Viggo 20/1
...och då får man:

*gå och gå och gå (ofta i bärselen)
*dra ner rullgardinen och släcka lampan
*lägga någonting över ögonen
*amma

Usch, det är hemskt när han blir sån. Det har visserligen bara hänt några få gånger, men det gör ont i hjärtat. Viggo blir liksom "hysteriskt vaken" då, blicken är helt stirrig och min vanliga glada kille syns inte till alls.
 

Övertrött

Skrivet av  Mian m Benjamin 26/1
bäbis är inte roligt för vare sig bäbis eller föräldrar. Jag blir så olycklig när Benjamin är otröstlig. Vid sex-sju tiden på kvällarna så är han nästan alltid övertrött, och det enda som hjälper då är att pappa går runt i ett nedsläckt rum med Enya i cd-spelaren. Då slocknar han efter ett tag, ibland efter ett par minuter, ibland efter en halvtimme.
 

när Edvin någon gång blir

Skrivet av  Maja med Edvin 1/12-02
så där övertrött, brukar jag bara sitta i soffan och hålla honom bestämt mot mig och vyssja lugnt... han skriker men somnar efter en minut! Så gör jag när inte ens tutten duger.
 

Artiklar från Familjeliv