Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*ångest* :( hjälp!

Skrivet av jessicad
När jag var gravid samt i början av min dotters liv så stog jag knappt ut med svärmor. Hon var bara så "för mycket", tyckte jag. Hon var så överspeedad när det gällde vår dotter att jag tyckte att det var jobbigt att träffa henne, ja t o m prata om henne. Det kändes som om hon ville ta över vår dotter, tyckte jag då (hon ville ha henne över natten så fort jag slutade amma, sa hon, vid 3-4mån tyckte hon). Hur som haver så visade jag aldrig detta, för jag förstod att det antagligen skulle gå över.

Nu tål vår dotter inte sin farmor!! Nu när jag börjar uppskatta svärmor och känna att "vilken tur att de bor relativt nära, även om vi inte träffas så ofta." Och farmor är som en vanlig farmor, s a s. Dottern, som ärligt talat är en riktig solstråle, skriker i högan sky när farmor pratar med henne!! Hon blir näst intill otröstlig. Hon gråter med tårar (händer aldrig annars) och kan till slut inte ens titta på farmor. Detta av en liten glad tjej som lockar till sig okända människor varje dag, alla blir jättecharmade, hon flörtar järnet med precis alla! Hon är liksom glad jämt annars...

Vad ska man göra? Har någon varit med om nåt liknande? Jag har jättedåligt samvete, som om jag fått dottern att reagera så här... Och jag vill verkligen att de två ska kunna ha en fin relation! Och stackars snälla svärmor (alla andra barn älskar henne) hon blir ju så ledsen... Första biologiska barnbarnet, en tjej (hon har bara pojkar)...

Vad ska man göra? Är det mitt fel? Kan lilltjejen ha känt mina känslor för länge sedan och komma ihåg så länge?
Svar på tråden: *ångest* :( hjälp!

ingen psykolog...

Skrivet av  Lotta med Viggo 14/2
... men jag tror knappast att dottern känner av att du kände så för svärmor tidigare. Hon kanske är i den åldern bara att hon börjar kunna vara blyg? Min Viggo blir så för sin mormor ibland och de träffas ändå minst två gånger i veckan.
Ta det lite lugnt och försiktigt och var med hela tiden när barnet och svärmoderna träffas så att dottern känner att du finns i närheten. Tids nog kommer det nog att gå bra.
Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  jessicad
Ja, jag vet inte. Det verkar så konstigt om hon vore blyg för en enda person men bästis med alla andra, kända som okända... Hon kan vara lite intensiv, min svärmor ;) Kanske vänjer sig dottern, det har ju jag (nästan) gjort. *s* Skämt åsido, man får väl vänta och se. Hjärtskärande är det, och jag vet inte vem det är mest synd om...
 

spekulationer...

Skrivet av  Lotta med Viggo 14/2
Har svärmor kanske glasögon som dottern blir rädd för? eller har hon stark parfym? eller något annat som hon kan reagera på?
 

Nä... det skulle vara

Skrivet av  jessicad
rösten och röstläget då... Jag föreslog det till henne, hon låter så "pipig" med sin bebisröst att lillskruttan kanske tror att hon är ledsen... Men jag vet inte. Hon är annars en favorit bland barnen, hon har flera låtsas-barnbarn och har jobbat som dagmamma och med Mulle... Hon älskar barn och de älskar vanligtvis henne. Förutom det barnet som hon verkligen har längtat efter i typ 20 år...
 

hmm

Skrivet av  ejbe
farmorn kanske är lite "gåpåig"? Ni kanske kan testa om ni vuxna kan sitta och prata med varandra så tösen kan titta och vänja sig innan farmor börjar prata med henne?
 

Bra idé!

Skrivet av  jessicad
Hon kan som sagt vara lite intensiv, särskilt som de inte träffas så ofta och hon "vill" så mycket... Ska föreslå detta på midsommar, då vi ska träffas! Tack!
 

Farmor kanske skall lugna sig lite

Skrivet av  ÅJ67 med Hanna -93, Malin -94 och Ludvig -030203
Mina tjejer har varit lite skeptiska till personer som har kastat sig över dem så fort de har träffats. De som har väntat på att barnen ska ta kontakt är nog de som kommit dem närmast.

Be farmor att ta det lite lugnt och låta lilltjejen ta kontakt med henne istället.

Det borde farmor veta om hon har jobbat mycket med barn men hon kanske glömmer sig i ivern över sitt barnbarn. Eller så tror hon att banden finns där automatiskt eftersom det är hennes "kött och blod".

Kram Åse
 

Artiklar från Familjeliv