Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*OT*-fråga till er som har Volvo!!!

Skrivet av nybliven Volvoägare i behov av hjälp
Ni som har Volvo och bakåtvänd bilbarnstol i fram, hur har ni fäst förankringsbanden??? Vi har precis blivit ägare av en V70 -98 och idag skulle jag montera in dotterns Akta Duoflex Comfort. Under själva mattan (eller "golvet"), under instrumentbrädan, på sidorna, fanns det färdigmonterade öglor men man fick göra hål i mattan för att komma åt dessa.
Men de sitter ju så fel, tycker jag! De sitter ju på så olika höjd så förankringsbanden blir ju så olika långa. Det högra blir jättelångtoch det vänstra blir jättekort! Och hur mkt jag än spänner banden så blir stolen ostabil och går jättelätt att luta åt vänster, dvs mot det korta bandet. Ska det verkligen vara så???
Att banden ska vara olika långa alltså. Hur kan man annars förankra banden? Vi har inga skenor eller liknande att förankra runt.
Hoppas ngn kan hjälpa mig för jag vill ju att dottern ska åka så säkert som möjligt!
Svar på tråden: *OT*-fråga till er som har Volvo!!!

Vi har ingen comfort...

Skrivet av  åj67 m Hanna-93, Malin-94 Ludvig-030203
Men vi har fäst vår cosmic som beskrivningen säger på sid 12 o 13 i actas bruksanvisning.

kolla här:

http://www.akta.se/anvisningar/duoflex%20comfort.pdf

Kram Åse
 

Fråga där

Skrivet av  Fjella med Felicia 28/12
du köpte stolen eller på Volvo.

När vi köpte våran (Babyproffsbutik) så monterade personalen den åt oss - jättesmidigt. Det är en av anledningarna till att jag inte har en aning.

(Har en 850-R 1996, så det är nog inte lika ändå...)
 

Vi har en v40 med samma öglor...

Skrivet av  Suppi m. Filippa
fast vi struntade i dom och satte runt stolen i stället!!! vi har samma stol oxå!!!
 

vi har satt

Skrivet av  Marie...rasmus 030225 & Petter 960916
våra band runt själva stolen...man kan antingen dra banden under stolen eller så kan man fästa den mellan stolssitsen och ryggen..det är en glipa där men kan stoppa genom fingrarna typ..jag trodde sätet var helt men det är det tydligen inte...vi kollade öglorna men jag håller med dig, dom sitter ju helt knäppt och vi har en -03 så dom verkar inte ha fattat läget..eller om det är vi som inte gör det :-) hörru, när jag läser det här så ser jag att jag ALDRIG skulle förstå vad jag själv menar med hur man ska göra...vi kan kopiera just dom sidorna till dig om hur man kan sätta fast det om Du vill?!?!?! eller så går Du in på t.ex Britax och laddar hem bruksanvisningen, för öglorna fästs på samma sätt på de flesta modeller. Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv