Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Evelina står just nu

Skrivet av Trigger m Evelina-03 + v.21
och sjunger Blinka lilla stjärna, och hon kan nästan varenda ord i hela sången!
Jag är så förvånad och imponerad över hur mkt så små barn kan och hur mkt de förstår! Hade ingen aning om att det funkade så. Hon pratar och pratar och pratar och sjunger dagarna i ända och det är så härligt. Vet inte hur många ggr om dagen som mina ögon tåras av glädje över att få vara med denna lilla, fina unge och se henne utvecklas. Och tänk att jag är så lyckligt lottad att jag, om allt fortsätter gå bra, skall få en liten till! Det är väl fantastiskt ändå.

Behövde bara få vräka ur mig :-)

Kram på er alla!
Svar på tråden: Evelina står just nu

Visst är det härligt!

Skrivet av  Nahna m. Eddie +bf1/2
Eddie går också och sjunger på blinka lilla stjärna, speciellt på mornarna när han nyss vaknat. Vem kan inte annnat än vakna med ett leende på läpparna då!

 

Charmigt!

Skrivet av  jessicad
Vi har också en extremt pratsam liten tjej här hemma, hon sitter ofta och sjunger för sig själv etc. Det sötaste var nog häromnatten när jag vaknar av en liten röst som sjunger: "midnatt jååådej, tyst det äj i huset, tyyyyst iiii huuuset, alla soba, släckta äjo juset.... ääääoooo uuuset..." Bra tajming, tyckte jag. *s*

Fast det är mitt andra barn (ettan var lika pratig) så blir jag imponerad varje dag! De får en helt annan dimention när de pratar och kommunicerar lätt! Och hur sööta är de inte när de sjunger!!! *mys*
 

dimension ska det ju vara... :) imt

Skrivet av  jessicad
 

Visst är det härligt!

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
man kan inte låta bli att bli på bättre humör när man hör det.

i morse när vi skulle till dagis blev Ebbe ledsen när jag hade spänt fast dem i bilen. Jag bad Wilmer sjunga för honom, och då sjöng han Blinka lilla stjärna så fint, så fint. Och Ebbe tystnade...
 

Tycker tvärtom

Skrivet av  Carina
Min son är en riktig gnällspik som varken pratar eller sjunger. Ångrar ibland att jag skaffade barn, det är riktigt jobbigt faktiskt. Misstänker dessutom att det inte står helt rätt till med den lille.
 

Hej!

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
Kände att jag måste svara...

Tror du gnälligheten kan bero på att han är lite sen med talet?? Han kan ju vara frustrerad över att inte kunna göra sig förstådd... Eller är det andra saker också som gör att du tror att "allt inte står rätt till"? Låter jobbigt med en gnällig liten kille, och kanske extra jobbigt när vi talar om hur "duktigt" våra barn sjunger...

Stor kram till dig!
 

Försök att lära honom tecken

Skrivet av  Bea m. Vincent & Herman
som stöd till talet. Läs på lite på http://www.teckna.se/ och ladda hem deras teckenblad. Det fins böcker med stödtecken och ex. memory mm som lär ut tecken. Egentligen borde alla barn lära sig att teckna som stöd till talet.

Jag tror stenhårt på att tecken kan hjälpa till att lossa talet för ett frustrerat barn som ännu inte hittat nyckeln till talet. På vårbarn -01 har vi en mamma som nyligen fåttlära sin dotter tecken, nu vet jag inte riktigt hur det har gått men jag vet att situationen du beskriver påminner väldigt om den hon målade upp innan de fick hjälp. Om du vill kan jag be henne kika in här, hon har nog mängder med tips att komma med, hon vet oxå hur det känns när barnet inte pratar.

På sidan jag rekommenderade kan du gärna läsa "Svar på frågor om tecken för barn (Iréne Johansson)" som jag tycker beskriver på ett bra sätt vad det handlar om.

Läs även den här tråden: http://www.barnsidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=2904&highlight=teckna.se där några föräldrar berättar om sina erfarenheter med tecken som stöd.

Ett lätt sätt att börja öva är att sjunga sånger med tecken. Har din son lärt sig rörelserna till någon av de vanliga barnsångerna?
 

Min

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
äldre son började inte prata förrän han var runt 3 år. Då hade vi visserligen gått hos logoped ett tag och gick där runt 1 år totalt. Idag är han 12 och pratar obehindrat. Dock är han väldigt blyg och pratar inte alls i stora folkgrupper, men med kompisarna är det inga problem. Jag vill råda dig att prata med BVC och be att får prata med en talpedagog (eller ring logopedmottagningen direkt och uttryck din oro). De brukar inte vara omöjliga.
 

Dert är så kul!

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
Det är helt fantastiskt! Emilie har blivit en liten "människa" som går att konversera med! Jag kan inte riktigt ta in hur fort allting har gått, men igår pratade vi och pratade vi hela eftermiddagen, hon förstår och svarar (oftast rätt) på precis allt. Hon har helt plötsligt blivit stor, och ingen liten bebis längre. Även om hon inte är jättesjälvständig utan ofta vill ha mig eller pappan med när hon leker, så är det ju så himla trevligt så det gör oss inget :)

Sjunger gör hon också, ibland sånger vi aldrig har hört, som hon lärt sig på dagis. Ofta med rörelser till. Bäbä Vita Lamm kan hon ordagrant, Blinka lilla stjärna går också rätt bra och Björnen sover och Hoppe hoppe hare är nog storfavoriterna!

Det är underbart kul att läsa om alla de andra barnen som utvecklas, det är sanslöst hur snabbt tiden går!

Ha det bra!
 

Visst är det underbart

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Linnéa älskar oxå att sjunga. Blinka lilla stjärna, Byssan lull, Sudda sudda är de mest omtyckta. Oftast är det dock inte mer än första meningen hon lyckas med. Hon är en underbart pratig liten tjej. Man märker att hon gillar att hon kan göra sig förstådd. Häromdagen när vi ätit klart så började Bolibumpa. Då sa hon till pappa "Pappa följa med" och fortsatte med "hålla handen". Vem kan missa det budskapet?

Linnéa är om möjligt ännu tidigare än sin syster. Undrar var det ska sluta. Systern är aaaaaldrig tyst. Inte ens när hon sover ;.)
 

:)

Skrivet av  Mian och Benjamin
Lilla pratbubblan, vad söt hon är! Hon har bubblat och pratat konstant sedan hon föddes nästan!

Benjamin är lite mera blyg, han vill inte sjunga när någon hör på. När han är ensam i något rum (händer bara när han har bajs i blöjan...) så kan man höra honom sjunga. Annars blir det blinka lilla och sedan ser han jätteförlägen ut och skruvar och vrider på sig.

Men det är häftigt med språket, det sprutar ut nya ord hela hela tiden. Mina föräldar märkte stor skillnad på bara två veckor, och dagisfröken tyckte det var skillnad bara på den veckan han var hemma och var sjuk. Det är så roligt att höra vad de har att säga! De har bara kunnat lyssna och svara i så många månader, och nu kan de äntligen berätta och fråga egna saker. Häftigt!!

Och din mage är jag grymt avis på :)

Kram!!
 

Artiklar från Familjeliv