Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

räkna, färger. potta mm

Skrivet av Jenny; Yuna & Melvin
Hej!
några fler barn här inne som börjar intressera sig för färger och att räkna?
Yuna bara älskar blå och kan ibland röd,gul och grön. Och såg illar hon att räkna till fem men det låter sluddrigt.

Vi har börjat låta henne gå utan blöja när vi är hemma. Hon kissar på pottan nästan varje gång. Bajsa är mer komplicerat.
Har ni börjat med potträning? Har ni några trevliga knep?

kram/Jenny
Svar på tråden: räkna, färger. potta mm

räknar också!

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
Wilmer gillar att räkna och kan räkna till 13.

"ett, tå, te fya, fem, ses, hu, åtta, nie, tie, evvla, tovv, tetton" räknar han :)

Färger kan han några stycken, gul, blå, lila kan han bäst.

Pottan tränar vi inte just nu. Wilmer visar inget direkt intresse, så vi avvaktar. Skönt att det funkar bra med Yuna! Ser fram emot att slippa byta så många blöjor faktiskt...
 

Hejhej!

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
Emilie är, iallafall i mina ögon, världens duktigaste :) Hon räknar till 10 om vi ber henne, låter ungefär såhär: "Ett, tå, te, fuja, fem, ses, sju, otta, nie, tie". Hon kan räkna till tre saker, t ex om hon ser tre tända ljus så pekar hon på ett i taget och räknar "Ett, tå, te".

Hon kan röd, blå, lila, rosa och börjar mer och mer kunna gul och grön. Hon tränar hemma med burken med kritor. Hon är verkligen störtsäker på de första färgerna! *imponerad*

Hon kan mitt, pappas, mormors, morfars, gammelmormors, farmor, farfars och mosters namn.

Hon pratar i ett, jättetrevligt =D

Pottan däremot går inte alls, vi tränar inte speciellt mycket utan det får komma när det kommer, precis som med allt annat. Är imponerad av så här små barn som redan är torra, måste vara jätteskönt att slippa det här på- och avtagandet av blöjor hela tiden! Duktig din tjej är som kissar på pottan!
 

Vad menar du med namnen?

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Varför skulle hon inte veta vad ni heter menar du? Jag ser inte riktigt prestationen i att kunna detta? Inte för att vara elak alltså, jag förstår bara inte riktigt hur du menar tror jag.
 

Hihi

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
jag ser inte heller prestationen i det hela, men jag tycker fortfarande att hon är jätteduktig! Hon har lärt sig det alldeles nyss, kanske är det så att alla barn i denna åldern kan släktingarnas namn, det vet inte jag så mycket om :)

Jag tycker det är häftigt att hon har så mycket kunskap i huvudet!
 

Nemo är väldigt bra på namn

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Det kanske var därför jag reagerade. Man jämför ju med sitt eget barn liksom. Jag har inte funderat så mycket över det, men jag vet att de på dagis är impade. Han kunde namnen på alla barn och personal på hela dagis två veckor efter inskolningen. Det är fyra avdelningar! Själv har jag ingen aning vad de heter som inte går på något av mina barn avdelningar.

Men visst blir man stolt när barnen lär sig nya saker!
 

Och alltså..

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
Frågar vi vad mormor heter så svarar hon "Siv", frågar vi vad gammelmormor heter så svarar hon "Viola" osv.. men det förstod du säkert :)
 

Jo, jag förstod det :-) *imt*

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
456
 

Din dotter är jätteduktig!

Skrivet av  Lindha m. Amanda 030219
Amanda som är nästan lika gammal kan inte våra namn, de namn hon kan är sitt eget och sin systers.

I övrigt är hon ungefär på samma nivå som din dotter. Räkna älskar hon!

När jag säger, "Ska vi räkna"? Så sätter hon igång direkt! Sjunger gör hon görna oxå. :O)

Visst är dom för söta!
 

Nemo räknar till 20

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Fast då glömmer han 3, 9 och 14, men annars är det rätt. :-)
Färgerna kan han de vanligaste, men lila, orange och sådär är svårare.
Några bokstäver har han lärt sig också, och häromdagen överraskade han oss alla genom att gå fram till kylskåpet med bokstavsmagneterna plocka fram X och T och säga:
- X, som i kex. Nam nam. T, dricka te, *drickljud*.
Vi blev rätt chockade kan man säga, och jag har ingen aning om vem som har lärt honom detta.

Blöjfri är däremot långt kvar tills han är. Tar vi av blöjan kissar han gärna på golvet. Men han har börjat sitta på toa, men en barntoasits, och säga kiss och torka sig med papper.
 

Emma räknar.

Skrivet av  Minja + Emma 030129
Hon har tidigare räknat ett, två, tre. För någon vecka sedan fortsatte hon till 15 till vår stora förvåning. Måste ha lärt sig på dagis.
Färger däremot är hon inte lika intresserad av. Brukar försöka prata färger ibland tex. då hon får instruktioner om nåt hon ska hämta.
Pottan kissar Emma på då hon är naken här hemma. Inte bajsa dock då ber hon om blöja. Pottan har stått i vårt badrum ett halvår snart och vi har visat/berättat vad man gör med den. Vi har ingen brådska utan än så länge är det helt frivilligt att gå. Hon bestämmer själv. Ibland går hon och sätter sig där med blöjan på, det ser jättekul ut. Hoppas på att få henne helt torr under sommaren.
/
 

Jag tycker era barn är jätte duktiga

Skrivet av  mian och Oliver
Oliver säger inte mer än nödvändigt.
Fast det har börjat lossna. Jag tror att de kommer märka en stor skillnad när han kommer tillbaka till dagis på måndag.
 

Otto

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
är duktig på att räkna. Nu kan han räkna till 15! Fattar inte hur han lärt sig! Jag har inte tränat mer än att jag räknar högt till fem när jag häller upp AD-dropparna ;-) Han kan ("läsa" alltså) de flesta siffrorna också faktiskt sedan ett tag tillbaka. Vi hoppas han får lätt för matte eftersom båda hans föräldrar är fullständigt rudis på siffror *s*. Färger kan han några stycken, men han blandade ihop dom ganska länge. Bäst är han på lite "udda" färger; orange är en säker färg t.ex.

När det gäller pottan är jag väldigt lat av mig och hoppas att Anna Wahlgren har rätt när hon säger att de själva talar om när de vill bli av med blöjan (hoppas inte det dröjer tills han är sju år bara!). Han talar om när det kommer bajs, så han börjar ju få lite koll på vad som händer och när det händer. Men vi stressar inte med det utan kör på med blöjan ett tag till innan vi plockar fram pottan.
 

tja..

Skrivet av  Ingela med Tilde
Tilde kan väl räkna lite (barnen gör det på dagis vid samlingarna) men jag tror knappast hon fattar galoppen än. Färger... Njaa inte vad jag vet. Potträning kör jag inte med direkt. Visst får hon gå utan blöja här hemma, men det är nästan allt. Hon vet vad man gör på pottan och visar ett visst intresse. MEN hon har ingen som helst ro att sitta så pass länge som det krävs för att det skall hinna komma något.

Något Tilde är mycket bra på är att prata. Rena och fina ord kommer det. Skoj. Annars är det väl mer full fart frammåt som gäller här. Lik storebror Philip. Kommer säkert att bli en sport-tok detta med.

kram
 

nja...

Skrivet av  LottaH m. Viggo 030214 och Evelina 041207
Pottan har han suttit på några gånger med kläderna på och han vet att man kissar där, men någon regelrätt pottrtäning har vi inte gett oss in på. Han brukar ha med sig pottan i badkaret ibland och leker med den. Tror vi väntar till sommaren med att försöka mer seriöst. Känns lite lättare att vara utan blöja då.
Räkna och färger är inte så där jätteintressant heller, men vi tränar lite på röd, gul och blå osv.

Maken träffade på en liten tjej i tvåårsåldern härom veckan på biblioteket som var "jätteduktig" på att räkna. Hon sa (Samtidigt som hon visade fram fingrarna): ett, två, fem, häst! Gulligt :)
 

Linnéa kan

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Räknar oxå. Vanligtvis kan hon till 10 med lite hjälp. Till fem brukar det gå som en dans, antagligen eftersom jag alltid räknat AD-dropparna högt. Färger är intressanta, men hon blandar ihop dem hej vilt.

Pottan går hon gärna på. Idag har hon tex redan varit där 3 gånger och då har hon själv sagt ifrån trots att hon har blöjan på. Pottan har stått framme det senaste halvåret och från och till under den perioden har hon varit ganska duktig. Vi pressar inte henne utan hon får själv bestämma om hon vill gå.
 

Kan räkna och kan färger, men ingen potta!

Skrivet av  Gabbi med Alva och Jacob
Alva är duktig på färger och på att räkna. Hon räknar till 10 tror jag. (Har lärt sig på dagis antar jag...)

Pottan har hon kissat på en gång. Hon är helt ointresserad av den och bara tittar förbi oss när vi pratar om den. Vi börjar när hon är redo för det vilket inte verkar vara i brådrasket.
 

Molly då?

Skrivet av  Ulrika m Molly 030126
Ja, Molly kan, när hon vill, räkna till tre. På dagis har de lärt sig gul och röd och de färgerna kan hon nu peka ut. Älskar att dansa, sjunger men inget direkt förståeligt. Jag är mycket chockad över vad många av barnen på denna sidan kan. Molly fyller 2 och jag tycker hon är superduktig, men kan inte fatta hur en del kan räkna till 20 redan. Lite Einstein över det hela, eller hur?
 

Det är ju bara en ramsa :-)

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Nemo förstår ju inte vad det är han säger när han räknar, för honom är det en ramsa likaväl som han kan säga "rulla rulla liten bulla". Han är som en liten papegoja och upprepar det mesta vi säger utan att fatta något av det. Så någon Einstein är det inte frågan om. :-)

Räkna på riktigt, alltså peka på saker och räkna dem, kan han bara till tre.
 

Artiklar från Familjeliv