Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjunger era barn?

Skrivet av Anna med Emilie 030210
Emilie älskar att sjunga och göra rörelser till sångerna. Hon kan Blinka lilla stjärna, Björnen sover och Bä bä vita lamm helt utantill. Hon kan jättemånga sånger, fler än vad jag kan :) Lite tråkigt när jag inte kan hänga med i texter hon lärt sig på dagis... Hennes favoritsång är nog Hoppehoppe hare och Björnen sover. Enda nackdelen är att hon sjunger gärna på kvällen när hon ska sova i sin säng, och håller sig då vaken lääänge på det sättet...

Hur mycket sjunger era barn, och vilka är deras favoritsånger?
Svar på tråden: Sjunger era barn?

Emma sjunger massor!

Skrivet av  Minja + Emma 030129
Och ja det är ett bra sätt att hålla sig vaken på =) Svårt att bli irriterad dock för det är ju så gulligt. Hon älskar även när vi sjunger för henne och hon har fått en stereo i sitt rum där hon lyssnar på en skiva med Astrid Lindgren favoriter och "Fem myror..."
Emmas favoritsånger att sjunga är Blinka lilla stjärna och Tipp tapp.
/
 

Nemo sjunger hela dagarna

Skrivet av  Emma - mer glitter åt folket!
Oftast går han bara runt och trallar på sina egenpåhittade melodier, men han kan även sjunga ordentligt. Favoriterna är tipp tapp, blinka lilla stjärna, Inga bananer idag, I ett hus vid skogens slut och Nyss så träffade jag en krokodil.

Musikinstrument är hans favoritleksaker. Han fick en gitarr i julklapp som han spelar på många gånger per dag. Trummor har han sedan tidigare, och en träxylofon. Nu vill han ha en trumpet också, men där drar vi gränsen för hur mycket oljud vi står ut med. :-D
 

Willmer sjunger

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
Han kan hela blinka lilla stjärna, men det är den enda sången jag hört hela...

Annars sjunger han gärna på björnen sover, ja må han leva, hoppe hoppe hare, dansa lilla nallebjörn osv.

han sjunger lite då och då under hela dagen. Mysigt tycker jag.

jag har faktiskt frågat omtexten på sånger han sjunger som jag inte kan på dagis. De har glatt sjungit för mig:) Fråga du med om det är nån särskild sång du märker att hon gillar som du inte kan. Wilmer blev jätteglad då mamma kunde dansa lilla nallebjörn :)
 

Isaks favoriter

Skrivet av  Annelie med Isak 021219
Isak sjunger också mycket. Här är hans favoriter:
- Blinka lilla stjärna
- Tänk om jag hade en liten apa
- Krokodilen
- Midnatt råder
- Trollmors vaggsång
- Lilla snigel
- Kalle Anka satt på en planka
 

Japp

Skrivet av  Ingela med Tilde
Tilde tycker det är jättekul att både sjunga och dansa. Sånger med rörelser är extra kul.

Grabbarna dock. Näää de har inte varit så intresserade.

kram
 

Nä.

Skrivet av  Castaneda med Björn 13/12 -02
Björn har inte bråttom. Han kan bara enstaka ord ännu, säger oftast "mmm-mm" när han vill något. Han sjunger inga melodier och absolut inga ord. Han låtsas-sjunger på sin höjd lite "mm-mm-mm" samtidigt som han dansar och klappar i händerna efteråt.
 

massor!

Skrivet av  Emelie med Gustav, 23mån + v 26
Gustavs favoriter är blinka lilla stjärna, bä bä vita lamm, en liten båt blir ofta våt osv... och Kalle Anka satt på en planka.
Han kan många fler men det är de här han oftast vill sjunga. Och björnen sover förstås.
Vyssan Lull kallar han lull-lull och vill sjunga när vi nattar honom.
 

mer dans här hemma :)

Skrivet av  LottaH m. Viggo 030214 och Evelina 041207
Det verkar som om Viggo försöker sjunga ibland, speciellt när vi sjunger något välbekant som Imse vimse med honom. Annars är det dans som gäller. Så fort det är en liten trudelutt på radion eller teven så svänger han med armarna och gungar med knäna :) Helt i takt dessutom. Spelar ingen roll om det är signaturmelodin till Ring så spelar vi, eller en ABBA-låt, bara det svänger...
 

Linnéa älskar att sjunga

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Allra helst är det julsångerna. Nu är det jul igen, Hej tomtegubbar och tipp tapp. Sen gillar hon bä bä vita lamm, imse vimse spindel, blinka lilla stjärna och många fler. Kommer dock inte på dem just nu.
 

Nej men jag måste sjunga!

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Magnus kräver att jag ska sjunga när vi är ute och går. Det tar ca en halvtimme att gå hem från dagmamman. Då ska jag sjunga, hela tiden. Har blir jättesur om jag inte gör det. Favoriten är Tre skepp jag såg kom seglande. I juletid har jag även fått sjunga Luciasången, Tipp tapp och Granen står så grön och grann i stugan. Jag försöker nu växla bort julsångerna mot Gullan Bornemark. Vi har hittat min systers LP från 60-talet som vi ska göra CD av efter flytten. Har glömt texterna på dem. Jag ska göra ett nytt försök med Majas alfabetssånger för de kan jag nästan allihop. Hittills bara skriker han NEJ NEJ när jag försöker med dem och tvingar mej att sjunga en dum låt om en krokodil.

Det Magnus sjunger själv är en egen blandning av Luciasången och Tipp Tapp.
 

Artiklar från Familjeliv