Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Reaktion på tomat

Skrivet av Frida m. Julian 030122
Jag är här och läser lite då och då, skriver sällan men nu har jag en fråga. Hoppas någon kan hjälpa mig.

När vår son äter tomat eller tomatbaserade maträtter blir han väldigt röd om kinderna. Oftast har han ju mat utsmetad i hela ansiktet, men det är bara när han ätit tomat som han blir röd. Uppenbarligen är han överkänslig och tomat är väl lite starkt.

Tror ni att vi borde sluta ge honom tomat? Kanske förvärras överkänsligheten om han ofta utsätts för tomat?

Någon som har erfarenhet av detta? I sånt fall blir jag tacksam för svar. Jag tycker nämligen att "rödheten" har förvärrats sista veckorna.
Svar på tråden: Reaktion på tomat

Humm..

Skrivet av  Ingela med Tilde
jag vet ju inte. Men jag skulle nog testa och ta bort tomaterna ett tag. Fast det kan ju hända att han inte är ett dugg känslig för tomat. Det kanske bara blir när han smetar det i ansiktet. Jag har känslig hud och *fnissar* jag skulle nog få utslag om jag smetade tomat i ansiktet.

Du kan väl först testa och försöka ge honom tomat i bitar så det liksom inte blir insmetat. Blir han fortfarande röd, ja då skulle jag nog avvakta ett tag.

Hoppas det löser sig, för tomat är ju jättegott!

kram
 

Wilmer reagerar också på tomat bla

Skrivet av  Maria m Wilmer0212 & Ebbe 041106
han blir som du beskriver röd i ansiktet där han kladdat med tomaten. Han har en form av kontakt allergi säger läkarna. Dvs han kommer aldrig svullna i halsen eller så av tomat, och andra saker han heller inte tål.

det blir inte värre om han utsätts för det flera gånger, men det kliar o svider när han blir röd.

Han reagerar olika mycket på tomat (och annat) olika dagar. Det jag märkt är att han reagerar kraftigare om han tex är förkyld också.

när jag ser att Wilmer börjar bli röd tvättar jag honom i ansiktet på en gång och tar bort det han blir röd av. Vi har inte slutat med tomat helt och hållet, men har koll på hans reaktioner.

Wilmer reagerar äver på äpple, olika sylter, ketchup mm.

På Wilmer har detta kommmit nu under hösten. Innan reagerade han inte alls på dessa saker.

Ta det lite lugnt med tomat, särskilt om han är nedsatt pga förkylning etc, och tvätta honom om du ser en reaktion på gång är mina råd.
 

Lilla M är också känslig runt munnen...

Skrivet av  charlin
Vi har använt olika oljor och salvor runt munnen i förebyggande syfte när vi vetat att hon ska äta något som är lite jobbigt för huden. Det har hjälpt lite, ju fetare salva som sitter kvar ordentligt desto bättre. Nyss var jag på Apoteket och fick tips om en salva som är jättebra, både för att förebygga och behandla hennes napp-utslag och det som blir pga av tomat och div. annan utsmetad mat. Den heter Proderm Hud och bildar en andra hud som kan andas! Helt okladdig och väldigt effektiv! Lycka till!
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Frida m. Julian 030122
Tack så mycket för era tips och att ni ville dela era erfarenheter.

Idag till lunch blev det kötbullar och makaroner och den numera obligatoriska ketchupen... ("Mina barn ska aaaldrig få ketchup" vet jag ett par blivande föräldrar som sa för ett par år sen...). Plötsligt klagade han över ont i tummen. Det var inte rött eller så, men jag tror han menade att det sved. Så något är det.

Vi ska prova salva och testa med att dra ner på tomatintaget och se vad som händer. Har ingen som helst erfarenhet av allergier av något slag, vare sig personligen eller i familjen så jag blev plötsligt så orolig. Men det verkar som om vi kan vara lugna och fortsätta ge tomat i måttliga mängder.

Tack igen för era svar!
 

Hej!

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
Linnéa är överkänslig för tomat (och allt annat med rött färgämne i, naturligt eller tillsatt) och har alltid varit. Vi har pratat med barnläkaren om det. Hon reagerar med röda utslag i ansiktet och icke röda utslag på rygg och mage. Otroligt nog verkar hon inte störd av det, kanske för att hon alltid haft det. Hur som helst fick vi rådet av läkaren att bara dra ner på intaget, inte undvika det helt. Oftast växer en reaktion på tomat bort så småningom.
 

Artiklar från Familjeliv