Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara mitt barn som inte kan....

Skrivet av Orkar snart inte läsa här mer
-räkna till 20?
-kan familjens alla namn?
-kan dagisbarnens namn?
-kan alfabetet både framlänges och baklänges?
-kan vilken ordning planerterna kommer i?
-kan själv gå och laga mat?
-kan själv gå och handla??

okey, överdriver på slutet (eller?!) men jag känner att mitt barn är helt sent ute. Känner mig oduglig som sitter här och försöker få mitt barn att upprepa enkla ord. Jag får höra från vänner..."jasså kan inte DITT det eller det...!"
bry er inte om mig..jag är bara en oduglig mor som har ett barn som inte är ett stort geni.
Tack för mig och ajjöken
Svar på tråden: Är det bara mitt barn som inte kan....

Du :)

Skrivet av  Lee mamma till Simone 23/1-03 + 6 till
Min Simone är jätteduktig på att :

*Rita på väggar
*Kladda ner i hela köket på en enda måltid
*Öppna damsugaren och pilla ut allt damm ifrån påsen
*Ta julgranskulorna och kasta iväg dem som bollar
*Tömma ut alla sina leksakslådor på mindre än 1 minut

Däremot kan hon nog inget av det du rabblade upp....jo möjligtvis namnen på oss i familjen, men då bara vi som är närmast alltså. Inga kusin, mostrar , farbröder osv.

Det har inget med att var ett geni eller inte. Jag är helt säker på att även ditt barn är "extra" duktigt på något. Om inte annat så på att vara söt eller så....och det är verkligen inte fy det heller!

 

Jag håller med dig!

Skrivet av  Lindha m. Amanda 030219
Det kan vara lite jobbigt att läsa om vad alla andras barn kan när man tycker att ens eget inte riktigt hänger med i jämförelse.

Men alla barn har något speciellt så försök att inte bry dig så mycket om vad alla andra barn kan och inte kan.

Amanda är ganska sen i det mesta men är världens mest underbara unge ändå! :O)
 

Men oj,

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess
inte behöver du reagera på det viset. Alla barn utvecklas olika. Av våra tre barn har vi haft två som var väldigt tidiga i språket och en som var väldigt tidig motoriskt. Kanske ditt barn är duktig på att spela boll, klättra, springa, rita eller något annat sådant. Linnéa är tex dålig på att springa. Hon springer gärna men långsamt och trillar lätt. Däremot pratar hon hela tiden så att man förstår henne utan problem. Sonen som var tidig motoriskt var extremt sen med att prata. Vi fick gå hos logoped i närmare 1 år för att rätta till hans tal. Om du är oroligt för ditt barns utveckling så hoppas jag du pratar med tex bvc om det. Själv upptäckte jag inte att sonen var sen med talet utan det var "fröken" på öppna förskolan som tog upp det med oss.

Jag tycker inte du ska sluta läsa/skriva här för detta. Om du tycker det känns tufft med de inläggen så hoppa bara över dem. Läs dem inte. Stanna kvar här hos oss.
 

Nej ta det inte så!

Skrivet av  Jenny med Cissi & Celine
Jag kan hålla med om att det ibland känns lite som skryt. Att det barnet som pratar, räknar, går på potta, klär på sig själv osv. är "bättre". Så är det såklart inte, alla barn utvecklas i olika takt helt enkelt.

Celine säger egentligen bara mamma. Hon har sagt hej kanske 5-10 gånger, hejdå 1 gång, ta (tack) 1 gång. Hon går inte på pottan än, igår var första gången hon satt på den utan blöja.

Om jag frågar var Cissi är så kan hon peka på henne men hon säger inte Cissi än. Hon vet också vem min syster och systerdotter är om man säger deras namn men hon kan inte själv säga namnen.

Hon pratar som du ser nästan inte alls men jag är inte orolig. Jag är inte orolig för att jag märker att hon förstår väldigt mycket.

Alla barn är bra på något. Det är ditt barn med!

Det Celine är bra på:
Hon har gått utan stöd sen hon var 10 månader.
Hon kan springa bra.
Hon är duktig på att klättra.
Hon kan äta med gaffel och få maten i munnen.
Hon älskar att kramas.
Alltså Celine utvecklas mer motoriskt.

Kram.
 

Liam kan inte prata heller...

Skrivet av  Karolina Med Liam 0302 & Melvin 040823
men han kan göra mycket annat bra. Liam är framåt motoriskt. Han kan springa utan problem, gå upp och ner i trappor, bygga klosstorn, köra bilar i sitt garage och tex sätta ihop en flexi tracksbana eller brio tågbana. Han är väldigt duktig på det tekniska.
När det kommer till talet så kan Liam inte säga mer än ca 15 ord. Och det är när han härmar vad vi säger till honom. Självmant så säger han endast "mamma, pappa, bija=bilar najje=nej, da=där, meja=mera, och alla=allram (alla säger han när han vill spela allram vid datorn).
En sak som oroar mig som inte Liam kan är att dricka ur mugg. Han kan bara dricka ur pipmugg eller sugrör.
Karolina!
 

Vad duktig han är...

Skrivet av  Gabbi med Alva och Jacob
...som kan spela dator!
Vad är Allram-spelet för nåt? *Nyfiken*
 

Blandade känslor

Skrivet av  Anna m Alva 021220 & Elsa 040824
Först och främst: Du är INTE på något sätt en oduglig mor för att Ditt barn inte kan räkna till 20 eller sjunga 15 sånger, lika lite som Ditt barn skulle vara odugligt. Varför skulle Du vara det?
Som de andra skriver så är det inget onormalt med det och Ditt hjärta kan säkert en massa andra saker.
Barn utvecklas ju i olika takt och inom olika områden, så är det bara och det betyder inte att ett barn är varken smartare, bättre eller mer genialiskt än ett annat.
Ta nu inte illa upp men det sitter i Ditt eget huvud det där, det är ingen här som sagt att Ditt barn är sämre än något annat.

Skall man inte få skriva om ens barns "framsteg" här inne för att någon annan kan ta illa upp?
Vad skall man skriva om då? Detta är ju en sida om våra barn och det i en tid av deras liv då det händer väldigt mkt i deras utveckling.
Om Du tycker att det känns jobbigt att läsa så får Du försöka att hoppa över dessa inläggen eller så inse att det faktist inte är något problem, att det inte är ngt fel på Ditt barn utan att det faktist är normalt med stora skillnader i vad de små kan i denna åldern.

Ta nu inte detta som kritik eller på ett negativt sätt, menar inte att låta taskig.
Hoppas verkligen att Du stannar kvar hos oss.

Kram
 

*viftar*

Skrivet av  marikaL m fem
Här finns två busgrabbar som vid 18 mån kollen inte sa flaska :) Klart jag blev lite orolig, vid 18 mån "ska" ju ungar kunna säga 10 ord läste jag nånstans. Men det hade inte grabbsen här läst efter vad det verkade ;)

Nåja, har som tur är en rutinerad bvc-tant som lugnade mig med att "det är nog ingen fara... kom igen om de inte pratar något när de fyllt två" :)

Ja och rätt vad det var så kom första ordet - "eiidåååååoouu" (hejdå!) tätt följt av "bajs!" (de är så hjälpsamma mina två, går och lyfter varann i blöjan och påpekar högt och ljudligt BAJS!! när det hänt nåt där *s*) och nu kommer alla orden som de flesta ungar betat av långt tidigare - bompa (bollibompa), lampa, ramla, tappa...

Men ännu lååångt ifrån att kunna räkna, rabbla färger, sjunga hela visor etc ;)

Jag går fortfarande och är hellycklig över att pojkarna nyss börjat säga "åånntyyys" (pontus, storebrorsan), Bäääällla (Isabella, storasyster) och ÅÅÅållla (Cornelia, lillasyster) :D

Hoppas det känns bättre snart!
*kram*
 

ha ha

Skrivet av  Ingela med Tilde
näääää.

Alla de saker du räknat upp är "typiska" saker som mammor och pappor skryter om att deras barn kan. Min äldste son kunde enligt mig INGET!!! vid den här åldern. Men att han sedan kunde cykla, spela ordentlig fotboll och bandy vid 1½, näää det var ju inget som var speciellt.

Så känn dig inte lessen över att ditt barn kanske inte kan just de där sakerna. Ditt barn kanske kan något helt annat, som inte andra barn i den här åldern kan.

Så jag har lärt mig att inte bry mig så mycket om vad andra barn kan. Jag har sett vad mina egna har för egenskaper och hejat på där.

Kram
 

en av varje sort...

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Jag har ju två likadana att jämnför med... och hur olika är inte de.
Till att börja med kan jag säga att båda är sena med talet men jag är inte så orolig. De är:
*tvillingar
*pojkar
*motoriskt tidiga och avancerade
Allt detta faktorer som gör att barn kan bli senare i talet. Tidigt la de allt krut på motoriken och är otorligt duktiga på att röra sig... (lite väl duktiga kan deras mamma tycka ibalnd)
Läge sa de varken bu eller bä eller åtminstone bara Baaaa. De kan inte säga sina egna namn, än mindre släktens.
Nu har det lossnat för Viktor som lär sig flera nya ord varje dag. Han räknar och sjunger och babblar non-stop.
Niklas däremot kör med mamma, pappa, bada, bajs och napp. Det mesta annat som kommer ur munnen på honom är helt obegripligt. Däremot kan han starta alla elektriska maskiner vi har i detta hushållet allt ifrån brödrosten, tvätt- och diskmaskinen, videon, datorn, dvd:n och stereon. Vill han titta på film, eller lyssna på musik så grejar han det själv. Ringer telefonen springer han och hämtar den och trycker på "tal" knappen. Så han är himla fiffig på annat.
Det lossnar nog snart för honom med.
Jag kan förstå de som gärna skiver om hur duktiga deras barn är. Jag gör det också, jag är ju så himla stolt över mina småtroll. Inte för att jag vill tala om att något annat barn är sämre bara att min unge är så himla bra! obetänksamt, ja kanske men ditt barn är säkert himla duktig på något annat än att prata och sjunga!
 

haha...

Skrivet av  Tezz
mitt barn e nog som ditt då..
Det ända han kan säga e mamma...sen e det bara obegripliga ord som poppar upp och han försöker inte ens att uttala orden.
Det enda han har varit bra på är att springa och gå..det bärja han med när han var 8mån.
Men jag lovar dej inna dom börjar skolan så ska våra barn kuna säga några ord till...men vetti 17 om dom kan alfabetet men det är ju där dom ska lära sig det eller??
 

Hej!

Skrivet av  Miia
Har läst att det finns ett mkt litet samband mellan intelligens och vara tidigt spåkligt sett. Prata med BVC om du är orolig. De har psykologer knutna till sig.
 

Trodde aldrig

Skrivet av  Kristina med Lillan
att min dotter skulle börja prata (hon blir två år snart), men för ca två veckor sedan släppte det. Från att i princip ha sagt ca 5 ord, kan hon nu nästan 100 ord, och har sagt tvåordsmeningar några gånger. Det trodde jag aldrig, var helt säker på att hon aldrig skulle börja prata.
 

Nej!

Skrivet av  Anna med Emilie 030210
Ta det inte så... jag älskar att berätta om de framsteg min dotter gör, det är ju hennes individuella prestation det gäller. Finns många saker hon inte hänger med i lika hög grad jämfört med jämnåriga, kan rada upp några här: Hon klättrar inte speciellt bra eller mycket (det är en av hennes små kompisar jättebra på!), hon blir matad i ganska hög grad (är väl lite lat) och hon springer inte så mycket. Rent kroppsligt har hon legat lite efter sina kompisar och gärna suttit ner och tagit det lugnt när hon leker, istället för att springa omkring med myror i brallan...

Vill bara få dig att inse att det inte är för att jämföra/skryta om mitt barn, jag vill bara berätta vad hon kan, för självklart är jag ju stolt över allt hon gör och lär sig.

Ha det bra!
 

Artiklar från Familjeliv