Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ni som bytt till "stor" säng

Skrivet av Anna m Simon 021206 +bf 14/6
hur gick det? Vi funderar pa att byta ut Simon säng till en riktig säng snart, men jag tvekar, gar dom inte ur sängen hela tiden da? Jag menar nu kan han inte ga ur, sa da vinner liksom vi föräldrar kampen om sovandet till slut. Ramlar dom ur sängen? Han ligger ju inte direkt still... Hör gärna lite erfarenheter och tips.
Svar på tråden: ni som bytt till "stor" säng

Växasängar i snart ett år

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Vi bytte till barn/växasängar när killarna var strax mer än ett år. Mest för att det såg halsbrytande farligt ut när de själva envisades med att ta sig i och ur spjälsängarna och så hade vi en vag förhoppning om att Viktor kanske möjligtvis med lite tur skulle sova bättre.
Vi sitter ju i rummet med dem tills de har somnat och det är väldigt sällan bråk om det. Den rutinen är välinövad.
Men visst nattvandrar de. För det mesta stannar de i sina sängar när de vaknar på natten, men lika ofta kommer de in till oss.
De trillar inte ur för det finns en skyddsbräda på sidan.
På det hela tycker jag bara att det varit positivt med de större sängarna.
 

Bytt och bytt...

Skrivet av  Sara m. Viggo
Viggo sov aldrig i spjälsäng (utan med oss), så man kan ju inte säga att vi har bytt, men han har iaf en växasäng nu.

Det som du beskriver som nackdelar tycker jag bara är fördelar. Det är ju bra att barnen kan gå ur sängen om de vill någonting eller är ledsna. Jag har alltid ogillat burkänslan som det är i spjälsängar, särskilt till större barn. Och vi ser inte sovandet som en kamp, utan som något man gör för att man är trött och för att det är skönt. :-) Viggo har aldrig ramlat ur sin säng, och jag tror han ligger ungefär lika still/inte still som ett normalt barn.

Jag vet inte vad jag ska råda, är ni och er son nöjda med spjälsängen finns ju egentligen ingen panik att byta. Anledningen att vi köpte en säng till Viggo var att det började bli lite trångt hos oss, så nu sover han i en säng bredvid oss istället.
 

tack

Skrivet av  Anna m Simon 021206 +bf 14/6
för era rad och erfarenheter. Ja, det är just det där med burkännslan som jag tror stör min man mest, han har länge pratat om att Simon borde sova i riktig säng. Nu när Simon skall blir storebror till sommaren tycker vi det börjar bli dags, dels kommer jag att fa svarare och svarare att böja mig över sängen och lyfta i och ur Simon, sa det är väl dags. Simons spjälis är stor, inte vanlig svensk standardmatt, av nagon anledning har man större spjälisar här i Schweiz, den är säkert 70x140 cm, sa han kan ännu inte ta sig ur själv, han har liksom precis växt i sin säng. Ja, jag antar att man inte vet förrän man testat! Trevlig helg!
 

Jag tror inte barnet ser spjälisen som en bur

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
...utan snarare som sin lite mer ombonade sovplats. Åtminstone om han/hon dessutom är van vid den sedan innan. Otto kommer att få sova i spjälsängen så länge det fungerar, dvs så länge han inte försöker testa om det går att klättra ur - då får vi ändra på något så att han helt enkelt inte riskerar trilla ner och slå sig. Men annars kommer han få sova i spjälisen tills den blir för liten och det lär dröja ett tag till.

Anna Wahlgren brukar råda föräldrar att återinföra spjälsängen till barn som har problem att somna på kvällen (om de bytt till stor säng dvs) och det brukar hjälpa en del. Det visar ju på att åtminstone dessa barn nog inte ser sängen som en bur utan snarare som något som känns tryggare än en stor säng.

Gör som ni själva känns bäst - vi behåller spjälsängen ett bra tag till :-)
 

mer tack

Skrivet av  Anna m Simon 02120 +bf 14/6
för asikter, ja jag tror vi behaller den tills han börjar göra gymnastiska övningar och det helt enkelt blir farligt. Dessutom är ju var sa himla stor att han inte alls har det trangt. Vet inte om jag orkar med nytt sovkaos när han äntligen börjat sova ordentligt, verkar onödigt nu när vi skall ha en till och allting.
 

Nä,

Skrivet av  :: tösen :: m Otto 030122
om ni haft "sovkaos" som börjat ordna sig nu skulle jag absolut _inte_ ändra på något i sovrutinerna nu!!! Önskar er fortsatt god sömn :-)
 

tack!

Skrivet av  Anna m Simon 021206 + bf 14/6
vi kör som sagt pa ett tag till, sa far vi ses, den nya bebisen behöver inte heller spjälisen den första tiden. Vi far känna oss fram lite.
 

Fjärde natten

Skrivet av  Jenny m Joxer 021205
I natt blir det Joxers fjärde natt i vanlig säng - det går väl sisådär.
Han har verkligen älskat sin spjälis och aldrig försökt att klättra ur så enda anledningen till att vi bytte ut den är att han helt enkelt inte får plats längre. I spjälisen sov han alltid som ett litet kommatecken för att inte fötterna skulle ta emot, men nu sover han raklång med armarna över huvudet. Den enda nackdelen är att han har mycket svårare att komma till ro på kvällen, han ska upp och leka ca 50 ggr innan han somnar. I går somnade han på golvet i sitt rum, så vi fick lyfta tillbaks honom i sängen. Jag hoppas och antar att det hela kommer att lugna ner sig när nyhetens behag har lagt sig.
 

Artiklar från Familjeliv