Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

2-årskalas?

Skrivet av :: tösen :: m Otto 030122
Har lite ångest inför Ottos 2-årsdag. Närmaste familjen (Ottos mormor, morfar, farmor, farfar, moster, farbröder m familj osv) fyller vårt lilla hus till bredden så ev kompisar får komma en annan dag. Frågan är bara hur många man ska bjuda. Vill inte att det ska bli för stort och bökigt, men varje liten Ottokompis har ju minst en förälder och ev småsyskon med sig så det blir snabbt fullt hus, trångt och lite bökigt. Utomhus är inget kul i Skåne i januari.

Hur har ni gjort/ska ni göra? Har ni barnkalas för barnens jämnåriga vänner och vad har ni isåfall för tips på vad kalaset "innehåller" (äta, göra, ev godispåse eller andra alternativ till godispåse osv)?
Svar på tråden: 2-årskalas?

Så här gjorde vi...

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Vi hade barnkalas på söndagen för några småkompisar. Det blev fem barn utöver födelsedagsprinsarna samt tillhörande föräldrar. Vi åt bullar, kakor och marängsviss, ingen tårta eftersom mina killar inte gillar det. Sen fick barnen leka lite med varandra, inget organiserat utan bara leka och busa, och efter totalt en och en halv timme räckte det och kalaset var över. Alla höll sams och det gick bara bra.
På måndagen, 3e januari, hade vi familjen här på kvällen. Ingen tårta då heller utan rostbiff, pastrami och potatis- och grönsallad. Alla kom vid fem och gick mellan halv åtta och åtta. Killarna var aldeles yra av all uppmärksamhet och det räckte gott och väl.
Tacksam över att det är ett helt år tills nästa gång.
 

När Tindra bli 2 år

Skrivet av  Tiili m. Tindra-03 & Bf 15/4
så ska vi ha barnkalas för hennes kompisar på lördagen, sedan får släkten komma på söndagen.

Vi har bjudit 7 barn, (hälften av de har småsyskon) och det hoppas vi inte blir för rörigt. Om alla kommer vill säga.

Jag tänkte baka bullar, chokladbollar och kolakakor. Sedan tror jag att de får glass i stället för tårta. Tårta får släkten dagen efter.

Om vi ska ordna några lekar till barnen eller inte vet jag inte ännu. De kanske tycker att det är roligast att leka och springa som de vill.

Vi tänkte på fiskdamm först, men alla barn får ju inte äta godis. Så den iden struntade vi i.

Lycka till i planeringen!
 

Vi hade

Skrivet av  Evie med Minoo & Nemo
ett kalas på Nemos 2-årsdag med både familj och några kompisar. Men sambons släkt bor nästan 40 mil bort, så de kom av naturliga skäl inte. Det var mormor&morfar, min bror med fru o barn, en kompis till mig med man och 2 barn samt en kompis till Nemo med mamma och storebror. Det blev precis lagom och väldigt lyckat. fler gäster hade varit jobbigt, det brukar vara mycketmer folk på barnens födelsedagar och det brukar alltid vara oerhört skönt när det är över, men den här gången blev det så trevligt faktiskt. Lycka till!
 

Ja, det är snart dax

Skrivet av  Annette m Nea, Macke o Tess -(1,5 av 4)
för Otto att fylla 2. Vad tiden springer iväg.

Hur som helst gjorde vi så med barnkalas när Tess o Macke var små att vi bjöd in barnens kompisar så kom deras mammor med. Vi åt något barnvänligt och sedan lekte barnen fritt och vi vuxna snackade. Det var väl runt 6-7 barn.
 

Artiklar från Familjeliv