Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ständigt nya rädslor + nattvandring

Skrivet av Suz m Anna 03 + bf 8/2
Anna som fyller två nu i veckan har kommit in i en lite knepig fas. Dels hittar hon på saker att vara rädd för. Först var det grisar, och alla gosedjur och annat som liknade sådana åkte ut. Sen det ena efter det andra, nu senast en gosefilt i form av en björn. Vi har dock envisats med att björnen inte är farlig, och nu kramar hon den i stället.

Och så har hon börjat komma upp på nätterna. En gång i kvarten när det är som värst! Hon kommer med snuttefilten och klättar upp i min säng. Jag bär tillbaka henne. Om och om igen. Problemet är att varken hon eller jag sover ordentligt när vi ligger tillsammans, så jag kan inte låta henne vara där. Plus att där snart ska rymmas en ammande nyfödd också...

Någon som känner igen det här?
Svar på tråden: Ständigt nya rädslor + nattvandring

Jobbigt!"

Skrivet av  TT m Vera 030212, K 0101 + bf 5/5
Jag har inga råd att ge, bara tröstkramar och ett hopp att det snart går över. vår äldsta hade aldrig saker "för sig", utan det kom litet senare med "måste kissa", men det är väl ett uttryck för samma sak, dvs "är du kvar hos mig?" Det är en jättejobbig period för båda. Försök att göra på samma sätt som med björngosefilten, och förhoppningsvis hinner det gå över tills syskonet dyker upp. Om inte annat lär du ju vara borta ett par nätter då och bryter mönstret. Önskar dig all nattsömn du kommer åt!
 

Artiklar från Familjeliv