Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

får igen dagisplats

Skrivet av Monica
Jag pratade med hon som har hand om dagiskön i dag.
Vi har sökt dagis till Linus till 10 december.

Jag har kommit in på komvux, som börjar 10 januari.
Linus pappa börjar jobba 3 januari(han är pappaledig nu)

Det finns INGEN plats på dagiset(där Linnea går, vårt närmsta dagis, 3 minuters gåväg) ändå är det 6 avdelningar.

Dagmamma kan det finnas KANSKE, men inte till 10 jan.

Hon pratade om ett dagis in mot stan, där de öppnat en paveljong för det är så många barn som vill ha plats.
Men det blir KANSKE tidigast slutet av jan/feb.

Jag har helt tappat lusten att börja studera kan jag säga. Vad är det för mening med något alls, hela dagen har varit pest jag är så låg så usch.
Svar på tråden: får igen dagisplats

Aaarrrggghhh!

Skrivet av  Hella
Ååh vad frustrerande! Jag vet precis vad du pratar om. Vet inte om du kommer ihåg livet på föräldrakanalen när vi var mammalediga med Linnéa och Alexander, om hur jag tjafsade med varenda som hade något att säga till om i hela kommunen innan jag fick en dagsiplats på nåder två månader senare än vad som var absolut senaste datum.

Jag hade sökt dagisplats åt honom från och med april någon gång, och i mitten på juni fick han äntligen en plats. Då hade jag använt upp varenda liten föräldradag och levt en månad utan inkomst. Jag ringde i desperation runt och skrek efter en dagisplats NUUU och berättade hur mycket vi gick back varje månad när jag inte kunde jobba. Jag fick tacka nej till ett fast jobb då, och det grämer jag mig över fortfarande ibland :-( Jag var tvungen att börja jobba för att vi skulle få ekonomin att gå ihop, vi var verkligen på gränsen då ett tag, och så fick vi ingen dagisplats. Snacka om att sitta i rävsaxen. "Platerna går i första hand till de som har sociala problem" fick jag höra, men att vi höll på att hamna hos socialen brydde de sig inte ett smack om. Tillslut efter att ha hotat med media så dök det upp en plats som från ingenstans från den ena dagen till den andra, och tur ska man ju ha ibland för även om det var ett dagis långt ifrån där vi bodde så var det världens bästa dagis vi fick :-)

Hoppas det ordnar sig för dig. Ring dom två gånger om dagen och bara tjata, låt dom veta att du inte tänker sluta telefonterra dom förrän du fått en plats. Det MÅSTE gå att ordna på något sätt. De får väl bygga nytt annars. Det är kommunens skyldighet att se till att det finns barnomsorg åt alla.

KRAM och stå på dig!
 

ja det minns jag

Skrivet av  Monica
Du skrev att du fick kämpa rejält för hans dagisplats, det kommer jag ihåg.

Det sjuka är att jag varit så naiv och trott att Linus lättare skulle få plats på Linneas avdelning eftersom det är en syskonavdelning.
Blä för dem.

Hon ville ha ett schema för de 3 första vecorna han behöver dagis, dvs från 10 januari.
Jag som knappt vet lektionstiderna, jo det vet jag på ett ungefär, för jag ringde idag och frågade.
Hon vill ha tiderna för att hon kan se hur pass mycket timmar Linus behöver, om det kanske kan bli prat om dagis eller dagmamma.

Det känns så uselt att de inte får gå på samma dagis, helt löjligt.

Först ska jag alltså gå med båda barnen till Linneas dagis, sen ta bussen mot stan, hoppa av vid Linus dagis, lämna honom, hoppa på nästa buss till komvux.
Sedan likadant vid hämtning.

Som det blir nu så jobbar barnens pappa natt när 10 jan är så jag får lämna och han får hämta dem.
Han tycker det är för jäkligt med, fattar inte alls meningen med dagis överhuvudtaget.
Det verkar som de vill alla ska skaffa barn, men när de behöver dagis då ska det förhalas och strulas hit och dit.
Vi flyttade ju hit pga Linneas dagis, de är superbra personalen där.

Jag glömde tom säga att jag inte ens bor i hop med Linus pappa.
Undrar hur hon ställer sig till det att jag är själv med båda barnen.
blir så hemskt arg så jag kokar

kramis till dig vännen
 

Usch vad

Skrivet av  Ullis m Wilma 030428
trsit att ni inte fått dagis plats.Så typiskt när allt annat faller på plats. Håller tummarna för att det löser sig för er!!
Kramis
 

men

Skrivet av  Myzan & Co
skit oxå\' *arg*

om jag bara bodde nära dig så kunde juh Linus va hemma med tjocka Myzan ;)

säger som Hella - ring och tjata ett par ggr per dag!
jag håller tummarna stenhårt att det ska ordna sig!!!

kramar i massor
 

Neeej!!

Skrivet av  ÅsaL
Så FÅR dom inte göra!! Snacka om att sabba för dig!!
Jag får hålla med i tjejerna ovanför: Ring o tjata, var jätteobstinat och beskriv ditt privatliv i minsta situation så kanske helt plötsligt det trillar ner en dagisplats från himlen.
Håller tummarna för dig!
 

Men herregud

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
så kan dom väl inte göra? Du måste ju börja studera och din sambo måste väl börja jobba? Åhh.. vad jobbigt... Pluggandet tycker jag definitivt inte att du ska ge upp, i allra värsta fall får din sambo vara pappaledig ett tag till. Cheferna får säga vad dom vill. Hoppas det går att ordna!!! (Att det ska vara så svårt att få dagisplats ibland, det är ju inte klokt... och ändå vill Göran Persson att vi skaffar mer barn! haha)

Kram på dig
 

Och som tjejerna skrev ovan...

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
ring och tjata! För oss var det nästan omöjligt att få dagisplats på ett av de tre dagis som låg nära oss, men jag ringde och lät vänlig men bestämd och förklarade att vi inte har bil och därför måste ha ett dagis nära oss. Helt plötsligt hade vi två av dagisen att välja mellan! Så kanske lönade det sig att ligga på dom. Du kan ju alltid testa. Lycka till!
 

Jag blir så aaaarrrrrg!

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Att det ska vara så svårt att planera! Kommunerna borde väl förstå, att om det föds X antal barn ett år så kommer nästan alla de barnen vilja ha plats på dagis eller hos dagmamma inom 2-3 år, de flesta när de är runt 1,5 år.

Det är olagligt att inte fixa dagisplats i tid (jag har för mig att de har 3-4 månader på sig), men problemet är att skolverket (har för mig att de är tillsynsmyndighet för förskolan) bara kan säga "aja baja" till kommunen och inte utdela något straff. Alltså kommer kommunerna undan med att inte leva upp till lagen, och en massa föräldrar runt om i landet kommer i kläm.

Gör som flera andra här inne har föreslagit, ägna dig åt telefonterror mot handläggaren på kommunen!!! Ring, ring, ring och tjata, tjata, tjata. Berätta att ni inte bor tillsammans längre, att du inte kan börja skolan om Linus inte har dagisplats, att dina a-kassedagar håller på att ta slut. Berätta allt! Tjata och gråt! Förhoppningsvis ordnar de fram något. Visst blir det bökigt om det inte blir på samma dagis som Linnea går på, men en plats på fel ställe är ju ändå bättre än ingen plats alls.

Lycka till!
 

Så irriterande!!

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v. 33
Vet precis hur det är då vi stått i kö sedan mitten av april. Nu har vi iof bara ställt oss i kö på samma dagis som Victoria och jag har ingen jätteakut till plats nu när jag skall vara hemma. Men vad hade jag gjort i höstas om inte svärföräldrarna ställde upp när jag har studerat.

Ring och tjata precis som dem andra skriver!

Kram!
 

info från idag

Skrivet av  Monica
Jag ringde hon med dagisköerna idag igen.
Gissa vem som har semester till 3 januari?!!

Jag blir så arg så jag kokar. Inte nämde hon det igår när vi pratade fast det är akut, fy för henne.

Barnens pappa säger att han aldrig tänker ha barnen på olika ställen, då tycker han vi säger upp dagisplatserna helt.

Jag har iallafall varit på komvux och csn idag, så nu är det fixat, jag ska läsa heltid 5 olika ämnen.
 

Men det blir ju bara värre och värre..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Vilka galna människor du har att göra med på kommunen. Hoppas det löser sig till det bästa. Vad bra att det fixade sig med csn, förresten.

Hoppas ni får en fin jul till sist, efter allt ditt slit och släp. Stor kram!
 

tack gabbiz

Skrivet av  Monica
Vad snäll du är.
Ja jag hoppas julen blir lugn och skön, det är vad jag behöver.
Jag sjukskrev mig i måndasgs, orkar bara inte vara arbetslös just nu och slösa dagar, när jag är på botten i både form och humör.

Julafton ska vi till barnens farmor och farfar, de bor i samma stad som vi, det blir lagom med julmat, kalle anka på tv, sen kommer tomten hit när vi kommer hem.
Juldagen åker vi ner till min syster med familj i ögötland utanför Linköpoing, vi ä rdär 1 kanske 2 nätter, vi får se.
Barnens pappa är med oss hela tiden, det värmer gott i hjärtat.

Kramar till dig. Ta hand om dig!
 

Ja det var

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v. 33
ju typikst att hon skulle vara ledig. Förstår att ni inte vill ha barnen på olika dagis, det är ju ett evigt hattande hit och dit.

Va bra att du har ordnat med csn och skolan och jag hoppas du verkligen kan börja studera. Skall du ta studielån eller får du rekryteringsbidrag?

Kram!
 

hej Anna

Skrivet av  Monica
Jag ska ta studielån, inget vidare men det är bara 1 termin. Eller jag får se det kan ju bli i höst med om det går bra.

Rekryteringsbidrag är ju kanon, har hört om det. Det vore något. Men det var inte länge sen jag läste på komvux (fast då hoppade jag av, Linus låg i magen och studierna var för tekniska för mig, olika dataämnen)

Nu har jag valt psykologi A, matte A, socialkunskap, människan socialt och kulturellt, webdesign(distans)

kram
 

Hej igen!

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v. 33
Men skall du läsa Matte A som är ett kärnämne så kan du kanske få rekryteringsbidrag, kolla upp det. Jag hade läst 4 terminer på komvux för några år sedan, men fick ändå rekryteringsbidrag. Jag blev bara beviljad för en termin men det räckte ju och det var bara Naturkunskap B som jag behövde.
 

Artiklar från Familjeliv