Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som ska ha barn snart...

Skrivet av Jill med Alice 030412 + bf 16/5
Hur tänker ni göra med föräldraledigheten, tänker ni jobba in i det sista eller vara hemma ett tag innan bf? Och om man tar ut föräldradagar innan dagen D, hur mycket får det stora barnet vara på dagis då? Om dom ens får vara där alls när man är hemma. Innan Alice föddes tog jag "ledigt" drygt 2 veckor innan bf och jag funderar på liknande denna gång. Om jag orkar hålla på som jag gjorde då...
Svar på tråden: Ni som ska ha barn snart...

Hej Jill!

Skrivet av  Hallon m Edith + bf 23/1
Jag tar ut 2 veckor innnan bf denna gången. Får ha Edith på dagis heltid som vanligt samt att hon får vara där heltid 30 dagar efter den nya bebisen är född. Men det kan variera från kommun till kommun, ring och fråga vad som gäller i GBG.
Ha det bra.
Kram
 

Så här tänkte vi göra

Skrivet av  ÅsaL
Vi får se om jag blir mer sjukskriven i slutet (känns just nu rätt troligt...)
Men ca 3 veckor före bf tar jag ut alla semesterdagar jag har. Sedan från bf så tar jag ut föräldradagar.
Jag har pratat med dagis och Ludde får vara på dagis fulltid fram tills lillasyster är 3 veckor om så önskas, därefter blir han 15 timmars barn.
Jag tänkte att han iaf skulle få vara på dagis när jag har semester då jag är då bara stor o tjock o less. Främst för hans skull mao *L* Det var OK för dagis att jag skulle ligga hemma o "lata mig".
Sen när barnet är fött så blir han 15 timmars kille direkt om allt går bra.
Svamligt...
 

Jag kommer

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
vara sjukskriven från 1 januari pga foglossning, ischas och ryggvärk fram till 2 veckor innan bf de två veckorna tar jag ev semester.

Hur Alexandra kommer att vara på förskolan har vi inte bestämt än, men det beror mer på att sambon är arbetslös och nu går hon tre dar fem timmar. Efter babyn har kommit kommer hon bara gå till den 1 april då vi ska flytta till en ny lägenhet och ny kommun. Sedan ska jag ha henne hemma med mig.

Ha det bra!

God Jul!
 

Väntar inte barn just nu...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...men mitt vårbarn är ju nummer 2, så lite kan jag väl bidra med ändå... :)

Jag blev sjukskriven (först 50% i 3 månader och sedan 100% i en månad) fram till förlossningen. Eftersom jag hade graviditetsdiabetes var sjukskrivningen ända fram till partus så jag slapp ta semester. Det var himla skönt att kunna bara tänka på sig själv och Viktor och sånt den sista månaden men jag ska erkänna att jag höll igång en hel del mer den sista graviditeten än när jag väntade sonen, man var ju liksom tvungen...

I vår kommun får syskon gå kvar heltid på dagis månaden ut som syskonet föds på samt en månad efter. Därefter har man 15 timmar. Så när läkarna några dagar innan månadsskiftet började prata om igångsättning så bad jag att få föda i maj om det inte var någon risk med det hela (var inlagd just då eftersom det hade varit lite konstiga hjärtfrekvensrusningar). Lite ovanlig begäran tydligen, men det ordnade de. :) Därmed fick vi ju ha Viktor 2 nära månader på dagis på heltid i början, inte för att han gick full tid, men lite mer kontinuitet än med 15 timmar/vecka blev det allt.

Du måste i alla fall kolla med din kommun vad reglerna säger. De kan skilja sig väldigt mycket åt.
 

Tror det beror på

Skrivet av  Hulma m Totil +
Iallafall i en del kommuner får barnen gå som vanligt tills syskonet är fött och två veckor till, i en del en månad tror jag?

Är själv beräknad till 5 april och tänkte jobba mars ut. Jag har inte kollat upp än hur mycket Totil får vara på dagis (innan bebisen kommer alltså). Jag tror att man ska lämna in något papper i ganska god tid innan också, så jag ska ta tag i det där och kolla upp allt efter jul.
 

jag är

Skrivet av  Myzan & Co
juh sjukskriven sen 28/10 fram till 25/2 (då jag har bf enl UL). om jag går över tiden så hoppas jag på att läkaren förlänger sjukskrivningen, annars så får jag lösa det på nåt annat sätt.
detta betyder att mina killar går på heltid, de går kl.9-16.

här i Sthlm får barnen gå 30 tim/v när man är mammaledig/arbetslös. tiderna är då kl.9-15 på vårt dagis, klart man kan ha 8.30-14.30 om det är bättre dom är väldigt flexibla och tillmötesgående :)
vet dock inte hur det är med heltid efter förlossningen, bäst att ta reda på det!

kramar från oss
 

Ska ju ha först i sommar

Skrivet av  Annika med Viktoria + bf 17/7
så då är ju viktoria ändå ledig. Men annars har jag rätt att ha henne heltid resten av månaden. Om bebben kommer 1:a mars eller 29 mars (tex) spelar ingen roll utan hon blir 15-timmars barn 1:a april.

JAg jobbar i danderyd och där får barnen gå heltid terminen ut, så det skiljer väldigt mycket mellan kommunerna.
Själv kommer jag försöka jobba juni ut!
 

Artiklar från Familjeliv