Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kamp vid bajsblöjor

Skrivet av ÅsaL
Jag blir knäpp.... Varje blöjbyte slutar i katastrof! Han bara VILL inte och känner sig så kränkt när jag måste ta bort bajsblöjan. Det är skrik, fasthållning och gråt i en halvtimme efteråt.
Detta är inte roligt och jag bara vill att han ska potttränas men det vill han inte heller.
Känns som moment 22 eller nåt?
Är detta "normalt" beteende eller har någon nåt supertips? Är så less över att ha det så här iaf två ggr om dagen.
Svar på tråden: Kamp vid bajsblöjor

Så har vi haft

Skrivet av  Johanna m Ella & Neo
det sen Neo började bli rörlig, vid (i princip) varje blöjbyte! De enda gångerna han brukar ligga stilla är när han får äta välling samtidigt (morgon och kväll). Vi använder Up&Go blöjor ibland för att göra det enklare, men man måste ju ändå torka där nere och det blir nästan alltid bråk!

När han var runt 8-9 mån bajsade han alltid på morgonen och då satte jag honom på pottan, men sen började han krypa och gå och då blev det jobbigt igen.

Har tyvärr inget supertips, men ibland (när det inte är alltför mycket bajs) lägger jag honom över knät och torkar rumpan, det brukar gå bättre.
 

Likadant här...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...men dottern har dessutom nu sår på rumpan pga diarrén, så det är etter värre nu. Men hon är i alla fall glad så fort det är över (det gör säkert himla ont, stackars liten :( )

Jag bedömer det som ett normalt beteende. Sonen var precis likadan, och numer är han hur snäll som helst när han har bajsat (han har en pottvägrarperiod just nu så det är bara blöja som gäller trots hans ålder, fast nu när han har diarré så är det ganska skönt att han har blöja...).
 

Tillägg

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Vi skulle, när sonen var runt 2 år, byta blöja på skötbordet på Öppnis. Detta skötbord var tyvärr inte fastsatt, så den vickade till och skrämde honom något ofantligt. Hemma gick det bra att ligga på skötbordet, men inte nån annan stans, så på dagis trodde de att han hade jätteont, kanske till och med njurbäckeninflammation, eftersom han gallskrek och spände sig i en båge när de skulle lägga honom där. Tack och lov kom vi på vad det var som var fel, och de kunde hjälpa honom att komma över rädslan. Numer går det fint att byta varsomhelst med honom.
 

låter bekannt

Skrivet av  verne & vera
Vera giller inte att byta blöja alls för tillfället. Desutom har hon väldigt bestämda åsikter om vilka byxor hon sen vill ha och inte ha. Hon gråter oftast när vi byter :( Fast jag hoppas det är tillfälligt; det har inte pågått så länge. Vi kan väl hoppas?
 

Artiklar från Familjeliv