Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Badar era vårbarn själva?

Skrivet av Stream och Imre
Ja, alltså inte helt själva.. men med öppen dörr så att ni hör dom hela tiden? Eller sitter ni alltid med när de badar?

För tillfället är Imre själv i badrummet. Hittills har han ingen tendens till att rymma och jag kollar/pratar med honom hela tiden..

Hur gör ni?
Svar på tråden: Badar era vårbarn själva?

Japp..

Skrivet av  Lena m.3
..med vidöppen dörr och lagomt med vatten och en mamma som ständigt kollar läget.
 

samma här..

Skrivet av  Stream
ställde mig nyss i dörröppningen och tittade på honom. Gömde mig inte det minsta men han såg mig inte ens ;) Han älskar att bada!
 

Nej!

Skrivet av  Veronica™ m. Norea 030204 & Arvid 010713
Att drunkna är ett ögonblicksverk, flera barn kommer till skada varje år just då de lämnats utan tillsyn då det badat/duscha.
 

Alvin badar själv.

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Vi har dörren öppen, och det jag gör när jag lämnar badrummet är typ lägger undan tvätt eller hämtar/lämnar rengöringsmedel (jag städar ofta badrummet medan Alvin badar för att ha hans klåfingrar ur vägen). Någon gång ibland sätter jag mig någon minut vid datorn eller står i hallen och kollar på TV. Det har ju hänt någon gång att Alvin ramlat under vattnet med huvudet, både när jag varit i badrummet och när jag varit i hallen utanför. Men Alvin har babysimmat och av någon anledning så sätter dykreflexen in, och när jag plockat upp honom har han inte ens hostat, och inte varit rädd. Det handlar ju om sekunder innan han är uppe igen, men jag skulle inte lämna honom ensam därinne om jag inte hörde precis varje plask och ljud, eller gå längre bort än att jag kan vara där inne på några sekunder. Som Veronica skriver så går det fort att drunkna, men jag sitter inte precis bredvid badkaret hela tiden för det. Med tanke på att Alvin kan bada en timme och fortfarande vägra gå upp, så skulle jag inte orka med det. Jag tror på sunt förnuft, att man har koll och är medveten om risker.
 

Jag resonerar..

Skrivet av  Stream
precis som du! Men tanken finns ju ändå alltid där, en olycka är framme så snabbt..
 

Nej

Skrivet av  Annika med Viktoria + bf 17/7
Jag är alltid i samma rum när hon badar.
Har själv stor respekt för vatten, och vet hur fort det kan gå...
 

Själv med bevakning

Skrivet av  Malin & Linus 030404
skulle inte våga gå därifrån längre stunder. Det är ju ett ögonblicks verk... Jag brukar städa badrummet medans jag väntar.
 

Nej

Skrivet av  lola me erik 030318
skulle inte våga d när dom e så små d kan vara halt o halka eller komma me ansiktet i vattnet eller så vill kolla läget när han badar
 

absolut inte

Skrivet av  ÅsaL
Han sitter själv i badkaret och grejar och jag/sambon sitter bredvid på en stol och pratar och skrattar. En mysig stund som jag inte skulle vilja missa, och inte tummar på. Halkar omkull gör han ju hela tiden och det skulle vara så lätt hänt att nåt otänkbart hände om ingen var i rummet.
Bada själv ser jag först runt femårsåldern... Och då med öppen dörr. Men jag är harig när det gäller vatten, både jag och min bror har varit nära döden genom drunkning så...
 

Samma

Skrivet av  Ylva, Saga & lillen 15/5
som mitt svar nästan ;) läste ditt först nu. Vi har det oxå som en mysstund. Saga halkar oxå till ibland och vill då def. vara där även om hon hittills rest sig upp själv vet man ju inte om hon slår i huvudet när hon halkar och då inte kan resa sig.
 

Absolut inte

Skrivet av  Sandra m. Melinda
Melinda sitter i en badstol och vi är då i badrummet. Jag brukar passa på att tvätta toaletten, handfatet eller torka spegeln. Så får man det gjort samtidigt.

Jag tycker det är otäckt att lämna så små barn själva det är ett ögonblicksverk så har barnet ramlat och man kan faktiskt drunkna i nått så simpelt som en vattenpöl. Jag håller fortfarande koll på mina stora då de badar (inte hela tiden men lite då och då)
 

Nej... eller nja

Skrivet av  Hella
Jag brukar passa på att duscha själv innan jag sätter i proppen till badvattnet. Sen badar barnen medan jag sminkar mig eller gör något annat i badrummet.
Visst lämnar jag badrummet för att hämta telefonen om det ringer eller så, men det rör sig inte ens om ärenden på en minut. Vill de bada länge så brukar jag hämta en bok eller något och sätta mig och läsa en stund, men i alla fall Toffe brukar tröttna på badandet ganska fort.
Alexander som är 4½ år kan få bada med öppen dörr själv om han inte har så mycket vatten i badkaret, fast jag är faktiskt lite nojjig över det ändå och brukar tillslut fastna på toalocket med en tidning eller nåt tills han är klar. Man har ju alltid hört att små barn kan drunkna i allt som är djupare än ett glas vatten, men jag vet inte exakt hur länge små barn är "små" när det gäller det där med att bada. Minns att min mamma helst ville att jag skulle duscha istället för att bada så länge vi hade badkar (flyttade när jag var 11 eller 12 år någonting) och att hon inte lät mig stänga in mig om jag badade. Kanske var hon ovanligt hönsig i och för sig...

Kram
 

nej

Skrivet av  Myzan & Co
i detta fall lever jag som jag lär = lämna ALDRIG ert barn utan tillsyn vid vatten om det så bara är en vattenpöl!
det är klart att står man i hallen som angränsar till badrummet så är det en sak, då är man juh precis utanför.
vårt badrum är på övervåningen och både TV och dator är här nere *ler*
städa badrummet samtidigt e juh ett jättebra tips att få tiden att gå!
kramar från oss
 

Gud nej

Skrivet av  Ylva, Saga & lillen 15/5
skulle aldrig våga det. Är annars motsatt till hönsmamma men just vatten har jag enorm respekt för och jag lämnar inte ens badrummet om det ringer när Saga badar.

Däremot brukar jag ibland sitta och prata i telefon med någon som jag annars aldrig hinner :) eller så sitter jag och sambon och dricker kaffe, pratar med varandra eller sjunger med Saga så det brukar bli till en mysig stund.

Nää lämna henne själv i badet dröjjer mycket länge innan jag gör, småbarn har ju tom druknat i små vattenpölar!
 

Lova kna bada

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
med Linus själv ibland men jag finns oftast hela tiden i närheten. Lämnar dom inte själva långa stunder. Är för nojig för det.
 

aldrig nånsin

Skrivet av  Monica
Jag passar på att städa badrummet under tiden, eller så sitter jag och tittar på.

Linus får bada med Linnea ofta, det är superskojj tycker båda, då behövs det duschdraperi kan jag lova, annars blir det vattenskador i hela badrummet.

Jag var själv nära att drunka som 5 åring, så jag vet hur otroligt fort det kan gå med barn och vatten.
 

jajamensan, ibland själv o ibland

Skrivet av  Therese med Sigrid-01 o Hugo-03
med storasyster. Alltså jag är på samma våning o viker tvätt eller plockar så jag hör honom/dem hela tiden o pratar med dom.
 

Nej Emma

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.34
badar antingen själv eller med Victoria. Ibland badar jag nu när jag är gravid är det sååå skönt och då vill Emma också bada :)

Jag kan lämna dem en kort stund för att hämta något m.m. men aldrig några längre stunder. Om Victoria badar själv utan Emma så kan jag lämna henne med öppne dörr, men jag kollar till henne väldigt ofta.
 

Nej aldrig

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
Vi kan möjligtvis ta 3 steg ut ur badrummet för att lyfta på telefonluren (sladden är så pass lång att man kan stå i dörröppningen på vårt badrum och prata).

Det är inte rymningsrisken som bekymrar mig, det är drunkningsrisken och risken för att de ska skada sig om de busar och vurpar av någon anledning...
 

Oftast så badar...

Skrivet av  Linn v40+Neo-01 & Ronja-03
Ronja tillsammans med mig eller Neo eller oss båda! Några gånger har hon badat själv och då har hon vatten upp till en bit under naveln... Sitter inte med henne hela tiden men går in med några minuters mellanrum och sitter i rummet bredvid oftast, och hör därmed varje plask och litet ljud. Så fort jag hör nåt märkligt plask eller om jag inte hör henne alls (vilket sällan händer) så kommer jag infarandes!

När hon badar med Neo så gäller samma sak! Ibland sitter jag med men många gånger så har dom öppen dörr, inte så mkt vatten och jag hör precis allt dom gör och kollar dom ofta. Och ännu oftare om det är tyst eller plaskar konstigt!

Men oftast så sjunger dom å skrålar för fullt och har såå skojsigt...

Läser att många passar på att städa badrummet... gör ni det typ varje dag då eller badar era barn inte så ofta?? Mina badar inte riktigt varje dag på vintern men nästan... Dom älskar att bada och själv kan jag inte sätta på duschkranen utan att det inom nån minut står två nakna småtroll därinne å ska hoppa in med mig *s*

Och dom kan bada upp till en timme många gånger! Visserligen skulle mitt badrum bli hemmets renaste plast men det känns nästan lite överamitiöst!! *s*

Skulle aldrig lämna dom så att jag inte hörde allt dom gjorde... och inte heller längre stunder utan koll, även om jag hörde dom hela tiden!
 

Ja, det händer..

Skrivet av  • Catharina •
oftast badar hon ihop med storasyrran dock. Dörren är öppen, vattennivån låg & tillsynen frekvent :)
Jag skulle aldrig lämna ensam i badet nån längre stund, en olycka händer så snabbt.

Som häromdagen - Per hade inte tömt ur badkaret efter att Jonna badat en stund tidigare. Ellen var själv i badrummet (hon öppnar dörrar själv, visste inte att hon gått in dit) och rätt vad det var hör vi ett illvrål - Per hittar Ellen i badkaret, helt genomvåt. Då hade hon hängt sig över kanten & trillat i! Det var en del vatten i då, Jonna har mer när hon badar själv än annars. Aldrig mer att vi kommer missa att tömma ur vattnet i alla fall!!
 

Aldrig!

Skrivet av  Sussie m.lillprinsen030404
Han badar inte ens själv i badkaret. *fniss*

Skulle inte våga låta honom vara själv i badrummet. Drunkna kan man väl i princip göra i en kaffekopp...
 

Nej, herregud...

Skrivet av  Jill med Alice 030412 + bf 16/5
Tänk om hon råkar ramla i vattnet och inte kan ta sig upp utan att jag märker det! Hur ofta ska man kolla till om man inte är där? En gång i minuten? Vad händer om hon trillat i just denna minut? Eller får för sig att klättra upp på badkarskanten och trillar och slår ut tänderna? Nej, tack. Jag är hellre inne och övervakar det hela...
 

Tror att det mer...

Skrivet av  Linn v40+Neo-01 & Ronja-03
handlar om att ha full uppmärksamhet rent hörselmässigt. Själv så hör jag varenda plask och hör hur mina barn pratar å skrålar mest hela tiden. Dom är sällan tysta när dom badar...
Jag vet i stort sätt precis vilken leksak dom leker med, så noga hör jag vad dom gör. Jag hör när dom tar tandborstarna från handfatet, när dom rör på ploppen osv. Det skulle aldrig kunna hända nåt utan att jag hörde det... och hör jag nåt skumt, så är jag inne på några sekunder!
Plus att jag ju iaf går in med några minuters mellanrum å visar upp mig och kollar läget... Pratar lite med dom!
När dom inte vill bada mer, så ropar dom! Oavsett om det är en eller båda som vill upp! Vad gäller klättringen så kan jag ju aldrig vara säker... men ingen har visat någon som helst tendens till att klättra upp själva ur badet. Eller jo, Neo gör det ibland om pallen står på andra sidan... Då typ ligger han över badkarskanten och ställer sig på pallen på andra sidan. Men det är inte ofta det!!

Tycker väl iofsig att det är bra att man sitter med därinne... men eftersom att mina barn badar ofta och länge (ibland så badar dom flera gånger på en dag) så skulle jag bli alldeles för rastlös av att bara sitta av tiden därinne... Framförallt när dom badar tillsammans, för då är dom ju knappt intresserade av mig alls och då blir det att bara sitta å vänta ut dom.

Hellre står jag då och gör nåt vettigt (eller ovettigt men kul)... Men om jag tex ändå ska prata i telefon eller nåt, så sätter jag mig i badrummet. Eller om nån av dom vill det och ber mig!! :0)
 

Sitter alltid med

Skrivet av  Mia med Emma & Theo
Jag skulle aldrig våga lämna barnen när de badar när de är så här små. Hur vet jag att jag hör rätt? De brukar inte bada så länge eller ofta så det känns inte direkt som nån uppoffring att passa dem under badet.
 

Nej!

Skrivet av  Lisa m Ivar 030422 och Valter 990103
Vi är i badrummet med Ivar om han badar själv eller med Valter. Något annat vore otänkbart för oss!

När Valter badar själv får han numera vara ensam med stängd dörr (för att Ivar inte ska gå in och störa... En gång gjorde han något liknade Catharinas barn och klättrade helt sonika ner i badet till Valter. Fullt påklädd!), men då är vi precis utanför dörren och sysslar inte med något distraherande alls, utan är fokuserade på att "lyssna" på Valter.

Jag är nog snarare slapp än hönsig generellt sett, men vatten- och trafikvett och sådant är vi benhårda på.
 

absolut inte! imt

Skrivet av  Tiistla m. Pontus

 

Nej

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Jag eller Arvids pappa sitter alltid med i badrummet när Arvid badar. Om telefonen ringer springer vi och svarar (5 m bort, det är en sladdlös tfn så man kan prata i badrummet bara man har hämtat luren). Vi har täckt hela golvet i badkaret med halkskyddsmattor, men jag törs ändå inte lita på att Arvid inte ramlar och slår sig eller drunknar.
 

Nej inte bad, men

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
duschar hon kan jag ibland gå ifrån för att hämta något. Badar hon sitter vi antingen på toan och läser eller badar med henne. Duschar hon brukar jag plocka lite bland hennes kläder och annat i badrummet.

Hon badade bubbelbad för första gången härom dagen. Hon var jätte skeptisk till en början och badade gjorde hon väl igentligen aldrig. Hon tyckte däremot om att "kasta" skummet. Jag satt på toastolen och att försöka träff mig med skum var kanske det roligaste.
Hm sedan hade vi skum överallt!

Kram
 

Nej, absolut inte!

Skrivet av  Ingela m W&E, London
Jösses, jag är livrädd för att de ska drunkna. Kan ju hända vad som helst!
 

Nej, nej...

Skrivet av  Malin med Axel
...någon av oss sitter på toastolen brevid och pratar eller bara läser. Då och då åker han ju under vattnet (har inte satt fast halkmattan än) och då måste vi hjälpa honom upp. Han frustar lite men leker vidare direkt, fast lämna honom skulle jag aldrig, är helnojig för vatten, västkustbo som jag är.... man kan ju slå i huvudet och då skall det inte mycket vatten till för någon att drunkna, hua!
 

Lämnar inte henne en sekund!

Skrivet av  *Marielle är inne och kikar en snabbis*
Både jag och mannen är supernoga med att aldrig lämna Linnea ensam i badet. Jag vänder faktiskt knappt ryggen till om hon sitter där.
men det kanske också beror på hennes personlighet, sjövild.... :-) (och hon älskar att få ner huvudet under vattnet och "bubbla" också, så man vet ju aldrig vad hon kan hitta på)
 

Artiklar från Familjeliv