Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En potatis

Skrivet av Anna med Arvid 030519
Onsdag-torsdag var vi hos Arvids mormor o morfar och hälsade på. Snälla mormor hade varit upp på vinden och hämtat ner en hel del av mina och min brors gamla leksaker & böcker. Arvid tyckte att det var jättekul att köra med traktorer, leka med bondgården och läsa böckerna om Barbapappa.

Men... den allra roligaste leksaken som dök upp under besöket hos mammas föräldrar var... en potatis! När mormor skalade potatis till middagen, gav hon Arvid en potatis att leka med. Oj, oj, oj vad kul han hade med den. Han sparkade boll med den, la den i en väska och bar runt den i hela huset, försökte jonglera mm mm.

Ibland funderar jag över varför man köper en massa leksaker. Man ser ju gång på gång att de enkla vardagstingen är de bästa. En okokt men skalad potatis, en sopborste, en köksbunke mm.

Finns det fler barn som brukar leka med potatisar här? Själv hade jag inte kommit på tanken att ge Arvid en potatis att leka med, men nu kommer han nog få det fler gånger.
Svar på tråden: En potatis

har oxå\'

Skrivet av  Myzan & Co
funderat många ggr på varför man köper dyra leksaker när de mest enkla grejjer kan vara sååå roliga!
mina har dock inte lekt med rå potatis har inte tänkt tanken att ge dom varsin *ler*
det är iaf underbart när dom har så roligt!
kramar från oss
 

Nja inte leker med potatis kanske

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
men hon sopar gärna och diskar. Att "skala" potatis är kul oxå ( en rotborste som hon skrubbar och skrubbar med.) Tillskilnad från sina föräldrar är hon VÄLDIGT huslig, men det säger min mamma att det växer antagligen bort ;P

Ha en bra dag!

Kram
 

Mat är kul!

Skrivet av  Cia m Elina03
Elina tycker det är skoj att vara med oss när vi fixar i köket, och leker gärna med köksgrejer/mat. Några favoriter: Morot, potatis, havregryn (häll ut lite på bordet), plastflaskor, vispar.... Tja, egentligen är nog det mesta kul så länge det är nytt :-) Det blir ganska skräpigt och kladdigt ibland, men vad gör det? Vi låter henne gärna prova det mesta, så länge det inte är vasst eller kan fastna i halsen.

Om vi häller upp lite vatten i diskhon och ger henne plastburkar, skedar och en diskborste så kan hon "diska" hur länge som helst! Hon har ett eget förkläde som hon stolt hämtar från en krok och hänger tillbaka när hon är klar :-)

Samtidigt ligger de fina leksakerna i vardagsrummet och samlar damm *haha*
 

Ja varför köpa saker?

Skrivet av  ÅsaL
Dom roligaste sakerna i Luddes liv är en kartong som det varit en dataskärm i, kaffekokaren och råa morötter.
Inte potatis här, men morötter iaf :-)
Det svåra är att tänka utanför standardramen vad som ska betraktas som leksaker. Jag lekte med kottar som liten oh det var mkt bra för fantasin!
 

Alexander höll på att dö av en rå potatis

Skrivet av  Hella
när han var runt ett år, så jag är lite rädd för potatisar.
Han hittade en rå potatis som jag tappat på golvet. Jag tror förresten att han var ännu mindre än ett år, så våra vårbarn är ju äldre än vad han var då för all del. Men han bet i alla fall loss en lagom stor bit som fastnade i halsen på honom, och han kunde inte andas.
Jag försökte banka loss den med honom liggande över mitt knä enligt konstens alla regler men han bara stirrade på mig och blev blå så jag slängde honom på en säng och sprang ut och skrek på hjälp. Så irrationell blir jag när jag är stressad alltså. Att det går att ringa larmcentralen hade jag inte en tanke på. Då hörde jag honom börja skrika innifrån vår lägenhet, och förmodligen hade potatisbiten lossnat när han studsade ner i sängen. (Jo, jag hade bråttom och var inte så varsam.)

Hur som helst så var det ju inte potatisens fel... Jag kom bara att tänka på det nu på tal om potatis och vad man kan göra med dom...
Toffe äter äpplen och morötter råa förresten, och det borde ju vara lika farligt som potatis. Men det är bara potatis jag är rädd för ändå.
Jag är lite knäpp tror jag.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv