Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Några följdfrågor om bad..

Skrivet av gabbiz med Alvin
Har ni halskydd i badkaret, i så fall vilken sort? Hur pass vana vid vatten är era barn? Blir de rädda om de halkar i badkaret, eller är det "upp igen och fortsätta som om ingenting hänt" som gäller?

Alvin halkar i princip aldrig, om han inte går utanför halkmattan (som täcker i princip hela botten). Hade han inte haft halkmatta hade jag suttit vid badkarskanten hela tiden, för utan den halkar han runt som en liten tvål. Han blir inte särskilt rädd om han halkar heller, men jag blir ju livrädd, så jag stressar nog upp honom lite då.
Svar på tråden: Några följdfrågor om bad..

vi har

Skrivet av  Myzan & Co
ingen halkmatta, har inte hittat nån som sitter tillräckligt bra. vilken använder du, alltså vart har du köpt den?
vi babysimmar med våra så dom e inte rädda alls. hamnar dom under vattnet så är det upp igen och leka vidare *ler*
trots detta så lämnar jag dom inte utan lever som jag lär vid mina Barnolycksfallskurser :)
kramar från oss
 

Inte gabbiz, men...

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
...jag svarar ändå. Jag har köpt halkmattorna (två st alltså) till vårt badkar på Åhléns.
 

Minns inte...

Skrivet av  gabbiz med Alvin
var vi har köpt den (eller tror faktiskt att vi fick den av mamma och styvfar, de kan ha köpt den på Bauhaus kanske..). Den är blå och tjock och rejäl, och den fäster skitbra. Märket heter Duschy. När man ska dra loss den får man dra ganska ordentligt :)
 

Vi har köpt vår på Clas Ohlson!

Skrivet av  Stream och Imre
Täcker nästan hela badkaret och sitter jättebra :)
 

tack för alla tips :)

Skrivet av  Myzan & Co
får ge mig ut på jakt *ler*
kramelikram
 

Ellen är lite

Skrivet av  • Catharina •
"upp igen & låtsas som ingenting", men så halkar hon i princip aldrig heller. Halkmatta har vi faktiskt ingen i, men det är av nån anledning inte så värst halt ändå..
 

Trodde jag hade svarat redan...

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
...men svaret dyker aldrig upp, så jag skriver väl in det igen.

Vi har två halkmattor i badkaret. Tillsammans täcker de i stort sett hela badkarsbotten. Arvid är vattenvan. Han badar ofta, mycket och länge, och så har han babysimmat också. Om han ramlar i badet (halkar gör han inte, tack vare halkmattorna) så tycker han bara att det är roligt och bryr sig knappt om det. På sista tiden ahr han börjat slänga sig i badkaret, som när man dyker ungefär. Jag tycker att det ser rätt läskigt ut, men Arvid tycker att det är hur kul som helst.
 

Badkarsmatta från ICA Maxi

Skrivet av  Cia m Elina03
...har vi. En gummimatta med massor av sugproppar. Den sitter som berg men är svår att hålla ren :-(

Elina är ganska van vid vatten (har gått på babysim) med verkar ändå ha respekt för det. Om hon råkar halka/få mycket vatten över huvudet så blir hon lite rädd, men det går fort över.

Förut badade hon oftast själv, men på sistonde har vi badat en del tillsammans. Mysigt! När hon badar själv tröttnar hon fortare.

Vi sitter ALLTID med när hon badar, och passar på att städa lite eller prata i telefon. Hon skulle snabbt kunna häva sig över kanten och trilla ur, eller slå sig på kranarna, och den risken tar vi inte.
 

Tips om rengöring..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
Vår är också svår att hålla ren. När jag städar badkaret så brukar jag vända mattan upp och ner, hälla lite Klorin på den, och sedan gnugga lite med en svamp runt sugpropparna (använd handskar). Låt den sedan ligga i lite varmt vatten med lite Klorin i, så går det mesta grön-algiga bort. Dessutom tar det ju bort bakterier från ovansidan av mattan och badkaret också. Det är faktiskt det enda medlet som verkligen tar bort det gröna från vår matta.

Alvin klättrar inte ur badkaret själv, han ropar om han vill upp. Dessutom är jag ju inte särskilt långt borta om jag hör att han slutar plaska med burkarna som han har därinne, under den minut jag är utanför badrummet.
 

Tack!

Skrivet av  Cia m Elina03
Ska genast köpa klorin :-)
 

Ytterligare tips!!

Skrivet av  Linn v40+Neo-01 & Ronja-03
Vet inte om ni kanske redan gör det... men om man drar upp den och sköljer av den efter varje användning, och låter den hänga uppochner på badkarskanten å torka... så blir den inte lika lätt och snabbt skitig heller!!

Men förr eller senare så ger dom väl upp dom med... Men vi hade nog våran i ett år iaf innan vi behövde börja gnugga bort fläckar å sånt. Körde den i tvättmaskinen med klorin nån gång oxå...
 

mina svar

Skrivet av  Viktoria m.3 pojkar
Vi har halkmatta i badkaret. Hade önskat att den var längre för den täcker bara halva botten ungefär och Sam och Harry badar alltid tillsammans.
Harry älskar vatten och häller gärna vatten över huvudet med vattenkannan etc. Vi har åkt till simhallen varje vecka sen han var några månader och fram tills Ture föddes. Sen har det inte blivit lika ofta eftersom jag tror det är lite knepigt att vara där själv med alla tre så det får bli mer sporadiskt nu. Van vid vatten är han i alla fall.
Om han halkar så sätter han sig upp igen bara och fortsätter att leka. Nån gång har han blivit rädd och börjat gråta. Han har ställt sig upp i badet två gånger (totalförbjudet) men sätter sig ner igen när storebror eller vi säger ifrån.
Ibland sorterar jag tvätten medan de badar - står då i rummet utanför badrummet och har dörren öppen så jag ser dem hela tiden. Men för det mesta sitter jag på en stol brevid badkaret och läser eller leker med dem.
 

Vi har badkarsmatta...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...från IKEA. Den täcker så pass stor del av bottnen att de alltid har nån kroppsdel på den i alla fall. :) Sedan har båda barnen gått på babysim (Viktor betydligt längre än Emma, det blev för dyrt med 2 barn) och vi har tagit med dem till simhallen ett antal gånger så de är vattenvana. De doppar utan vidare huvudet i vatten (blåser bubblor etc) utan rädsla, men det finns fler sätt att göra illa sig på i badkaret än att halka på botten...
Badrum och kök är de två rum i hemmet som de flesta olyckorna inträffar i.
 

Visst händer det olyckor..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
men jag är skeptisk till om de kan avhjälpas för att man är i närheten. Jag kommer ihåg fyra saker Alvin har råkat ut för:

1. Slog huvudet i parketten vid fyra månaders ålder för att JAG ramlade med honom i famnen.

2. Ramlade ner från soffans armstöd. Jag satt i soffan, en meter ifrån honom.

3. Skållades på armen av kokande vatten, som hans pappa spillde på honom.

4. Ramlade ner från toalettstolen, jag stod några cm ifrån honom vid handfatet och sade åt honom upprepade gånger att sitta ner på toastolen eller gå ner på golvet, samt lyfte ner honom och satte honom ner. När jag sa till honom för tionde gången ramlade han när han skulle sätta sig ner, stackaren.

Självklart händer det olyckor, och det går väldigt, väldigt fort. Dock är det inte mycket jag kan förhindra om jag inte håller i honom hela tiden, och hur skulle det gå till. Vi försöker lära honom att sitta ner i säng, soffa och på stolar. I badkaret får han stå och gå som han vill, men vi uppmanar honom att hålla sig innanför mattans kanter och att inte klättra ur badkaret själv (vilket han heller inte gör). Vi försöker vara förutseende, vi har lärt honom vilka saker som är varma (ugn, spis, ljus, grill, lampor) och som han helst inte ska gå för nära eller röra vid. Vi lämnar aldrig saxar eller vassa knivar framme så att han får tag på dem, och vi kollar honom ofta om han leker själv. Sedan beror det nog mycket på vilket barn man har också. Jag har förstått att Alvin är ett väldigt försiktigt och lugnt barn i jämförelse med många andra. Visst är han nyfiken och vill klättra på stolar, men han har t.ex. aldrig klättrat vidare upp på köksbordet eller vask eller handfat, han drar inte fram stolar och klättrar upp på saker, han drar inte fram saker i köket som vi har förbjudit honom att ha, och vi har ställt alla farliga ämnen/vätskor, etc utom räckhåll för honom. Jag köper maskindiskmedel med barnsäker kork, eftersom vi inte kan sätta barnspärrar på köksskåpen. Vi är försiktiga och försöker tänka efter före, men man kan inte säga att ett barn som råkar ut för olyckor gör det p.g.a. brister hos föräldrarna, vi är bara människor och vi har bara så snabba reflexer. I övrigt har du såklart rätt, de kan råka ut för allt möjligt, och man måste vara uppmärksam.
 

Förstår både dig (mig) och de andra..

Skrivet av  Stream och Imre
Jag håller med dig, precis som innan :) Men samtidigt är det lite allvarligare att drunkna än att ramla och slå sig (alt. klippa sig i fingret eller stoppa en kniv i munnen). Jag tror ändå att min bad-taktik är vettig nog, annars skulle jag ju inte hålla på så..
 

Jo, visst men..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
nu var ju det ett svar till Anna E, som skrev "men det finns fler sätt att göra illa sig på i badkaret än att halka på botten...". Därför skrev jag om olyckor i allmänhet, inte bara drunkning, som givetvis även för mig är den värsta tänkbara mardrömmen. Annars har du såklart rätt :)
 

Självklart

Skrivet av  Ingela m W&E, London
Händer det olyckor som man inte kan förhindra, men just vatten och drunkning är annorlunda. Man kan inte lita på att en liten 2-åring klarar sig själv då. Då gäller det ju att man är där.
 

Vi har..

Skrivet av  Stream och Imre
en stor badkarsmatta som täcker nästan hela. Dock inte längst bak där det börjar slutta, så där är det fortfarande lätt att halka. Imre är inte speciellt rädd för vatten, men har respekt. Vet inte om det beror på att vi har babysimmat mycket med honom.

Halkar han så tar han sig upp själv igen (om han inte har väldigt mycket vatten). Igår när han badade själv hade jag knappt 10cm vatten, så då halkar han inte, men när vi sitter med får han ha mer vatten. Då hamnar han ibland under vattnet men blir mest förskräckt en stund innan vi har "bekräftat" att det var ok och inget farligt..
 

Här halkas det en hel del

Skrivet av  ÅsaL
Vi har 6 st små halkskyddsfiskar som vi placerat jämt i badkaret. Dock efter ca 1 minuts badande ligger dessa på golvet. Min son har alltid hatat halkskydd och vill hellre halka omkring på rumpan.
Men jag måste säga att han har god kontroll på kroppen, det är MYCKET sällan okontrollerade halkningar.
Just nu ligger han iofs mest på mage och snorklar när han badar *L*
 

Nej

Skrivet av  Malin & Linus 030404
men vårt badkar är så slitet så det är inte halt. :o/
Linus tappar däremot balansen ibland och hamnar under ytan. Han tar sig fort upp igen och blir sällan ledsen. Han har gått på babaysim och det märks.

Vi har oftast ganska mycket vatten, upp till bröstet på Linus sittandes i badkaret. Jag vet att jag aldrig fick ha mycket vatten för min mamma och att jag ofta frös. Kan nån förklara vittsen med att ha lite vatten i badkaret? Jag är ju där hela tiden så drunkningsrisken ökar knappast.
 

vi har en halkmatta från IKEA

Skrivet av  Hella
fast den är ganska sladdrig och skrynklar ibland ihop sig som en liten klump om det går vilt till i badet. Visst, de halkar väl inte på den, men den kunde varit lite tjockare så hade den varit bättre.

Mina barn är som två sälar och bryr sig inte så mycket om vatten i ansiktet eller om de råkar ramla.
Någon gång har Toffe försökt sig på att "dyka" som Alexander - alltså doppa ner ansiktet under vatten - men han har inte riktigt förstått att det är bäst att inte försöka andas om man gör så. Några kallsupar har han fått på det sättet, men rädd blir han inte direkt, bara förbannad och hostar en stund.

Halkat och hamnat under vatten tror jag aldrig han har gjort. Han gjorde det ett par gånger i simhallen när han åkte på den där lilla kanan förresten, men det såg du kanske. Han misslyckades med att hålla sig sittande hela vägen och kom ner på rygg under vatten. Men jag fångade honom direkt så jag tror inte han hann reagera så mycket.

Kram
 

Vi har en halkmatta...

Skrivet av  Linn v40+Neo-01 & Ronja-03
som jag tycker funkar toppenbra! Den täcker stor del av badkaret men inte riktigt hela. Fick jag välja, skulle den få vara 10-15cm längre... Men barnen håller sig väldans bra på mattan ändå tycker jag. Dom vet ju att dom lätt halkar annars och undviker därför det!

Ingen av dom är rädd för vatten och några få gånger har dom halkat under vattnet utan att bli direkt rädda. En gång när Neo var mindre så hamnade han baklänges under vattnet och kämpade gång på gång för att ta sig över ytan (låter som jag bara stod å stirrade men det går ju så fort men mkt hinns ändå med på den korta tiden). Då såg jag panik i hans ögon och det är nog ända gången som han varit lessen efteråt. Minns inte om det var innan badkarsmattan eller hur det var... Minns bara paniken i hans ögon och viljan att ta sig upp... När jag väl slet upp honom i famnen så var han lessen och jag skärrad till tusen.

Ändå vågar jag lämna barnen i badet... För att jag vet att jag är inne på nästan lika snabb tid från rummet intill, som om jag sitter på toalettstolen. Det handlar om ca 10 steg extra... För jag hör garanterat vad som händer lika snabbt innifrån rummet bredvid som från toastolen!!!
Men fortfarande så skulle jag aldrig lämna
 

Vi har *halkfigurer* vi klistrat på badkarsbotten!

Skrivet av  *Marielle är inne och kikar en snabbis*
Svårt att förklara vad jag menar, men vi har köpt små ankor med sanpappersliknande yta som man klistrar på badkarsbotten. Jättejättebra och det enda som funkat hittills.
Hade annars prövat badkarsmatta från IKEA, rent livsfarlig då den trots sugpropparna ändå inte satt fast ordentligt utan bara gjorde det värre.
Samt små blå ankor med sugproppar från Hemtex, det var ungefär lika illa som badkarsmattan.
Så jag rekommenderar dessa "halk-klistermärken" istället! (En nörvändighet för mig iaf, har ingen lust att som höggravid trilla i badkaret!)
 

Artiklar från Familjeliv