Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag får inget studiemedel

Skrivet av Monica
Bah jag visste det, allt var för bra för att vara sant.
I fredags fick jag brev från csn om att jag inte har tagit tillräckligt med studiepoäng. Jag har 140 poäng att läsa in, innan jag frå studiemedel.

Jag ringde csn, fick sitta i telefonkö, det var 51 samtal före. Han jag pratade med pratade så tyst så jag hörde knappt vad han sa.
Han sa jag antingen ska läsa in de 140 poängen eller skriva till vcsn och berätta varför jag inte fullgjort studierna.

Jag vet att det är när jag skulle läsa matte A på 5 veckor, det var hösten 01. Jag klarade inte det, fast jag fick 2 veckor till(det var på vuxenskolan) Har inget betyg i matte A, därför hade jag tänkt läsa det nu.

Sen fick jag IG på projektarbete, när jag gick IT-datagrundkursen. Det var våren -02.

Gissa om jag är ledsen, det här hade jag inte alls tänkt mig kunde hända. Visst kommer jag jag ihåg att jag inte klarat alla poäng, men det är ju flera år sedan.
Nu när allt annat löst sig med dagis och så, så dyker detta upp, fy.


Till råga på allt är min ena halsmandel invaderad av vita pluppar (förlåt vad äckligt jag vet), jag börjar bli hes, det gör ont.

Snälla någon där, säg att livet är toppen ändå, jag behöver det.
Svar på tråden: jag får inget studiemedel

Svårt...

Skrivet av  Amelie
att tycka att livet är toppen när sånt händer, men om du ber om det kan jag ju föreslå att du tittar på ditt lilla barn och konstaterar att livet trots allt är toppen!

Och ge inte upp! Jag har varit i en liknande situation och fått studiemedel ändå. Skriv ett brev till CSN och berätta om hela din livssituation. Redogör för dina framtidsplaner, vad du vill läsa senare och vad du drömmer om för jobb, och vad alternativet är om du inte får studiemedel. Och skriv att det är omöjligt att läsa om du inte får studiemedel, för det är det med barn, såvida man inte är stenrik!

Och skriv en bra anledning till att du inte klarade av studierna förra gången. Det hände säkert något i ditt liv just då, eller att du befann dig i en viss livssituation, som kan ha orsakat att motivationen eller koncentrationen på studierna sviktade. Och skriv vad som har förändrats så att du är mer motiverad eller koncentrerad nu!

Lycka till! Jag hoppas verkligen att det löser sig!
 

Litet tillägg...

Skrivet av  Amelie
Helt omöjligt att studera utan studiemedel med barn tror jag inte att det är, man kan t ex plugga halvtid och jobba halvtid, men jag inbillar mig att om du framställer det som att det är omöjligt kanske chanserna att du får är större.
 

Att du har svårt...

Skrivet av  Tidigare CSN-anställd
...att leva utan studiemedel är inget CSN tar hänsyn till vid bedömningen av om du har rätt till studiemedel eller inte. Tyvärr. Det är tidigare studieresultat och sånt som kan ha påverkat dem som räknas. Man får ju studiemedel för att studera, och då förväntas man ta sina poäng också, iallafall de flesta av dem. Om något svårt händer i livet, kan det vara en sån sak som gör att CSN kan bortse från att du som student inte tagit dina poäng. Fel vald studieinriktning kan också göra att man får studiemedel igen om man byter inriktning helt och hållet.

Skriv till CSN och berätta om din livssituation sist du pluggade, om det var stökigt och bökigt på något sätt som gjorde att du hade svårt att klara studierna. Sånt kan man ta hänsyn till. Att du har två barn och har svårt att få ekonomin att gå ihop idag om du inte får studiemedel, är inget CSN kan ta någon hänsyn till. CSN är inte samma sak som socialförvaltningen, alltså inte en myndighet som betalar ut pengar till folk utifrån deras behov/för att de ska klara livhanken.

Jag hoppas att jag inte låter hård, men jag har själv jobbat på CSN förut och vill bara försöka förklara vad man som handläggare där FÅR lägga vikt vid när man bedömer en ansökan. Det är inte för att vara elak man inte kan ge alla studiemedel, utan det är för att det finns regler om vad som gäller.
 

OK, då

Skrivet av  Amelie
Jo, jag trodde nog att det var inbillning, men det kändes i alla fall psykologiskt bra att skriva att det var omöjligt, och vad alternativet var om jag inte fick studiemedel, vilket var att jobba på ett okvalificerat jobb livet ut med 3 års studieskulder.

Men du låter väl inte så hård. CSN är ganska snälla enligt min mening. Det som hände mig var just att jag hade valt fel utbildning, gått där och harvat av bara farten alldeles för länge utan att trivas, tröttnat och inte tagit poängen. Jag var gravid då också, och det ökade inte precis koncentrationen, så det kanske de också tog hänsyn till? Det räckte för att jag skulle få studiemedel för en ny utbildning när jag varit barnledig och jobbat några år och funderat ut vad jag egentligen ville göra i livet.

Men vad du än säger, så finns det faktiskt alltid en anledning till att man inte tar sina poäng! Är allt normalt, så klarar man att plugga. Det finns alltid störande moment i livet, och det är inte ens alltid man är medveten om dem just då, men det är bra att nämna vad som hände under den terminen man inte klarade studierna.

Dessutom är det människor, inte robotar, som jobbar på CSN. Jag har svårt att tro att de bara helt känslokallt kan sortera bort vissa inslag i ett brev som oväsentliga!
 

Nej visst

Skrivet av  Tidigare CSN-anställd
Det går inte att sortera bort det studenter skriver i sina brev till CSN när man jobbar där. Man läser vad studenterna skriver och tycker ofta väldigt synd om dem som inte har pengar till mat och hyra. Men det innebär inte att man får låta penga-argumentet påverka bedömningen av om studenterna har rätt till studiemedel eller inte.

Om det är tveksamt om en student ska få studiemedel eller inte, fattar man aldrig beslutet om beviljande eller avslag själv. Beslutet fattas i något som kallas samråd, och som handläggare får man föredra ärendet för den mest erfarna och kloka (eller vad man nu ska kalla det) handläggaren vid kontoret. Så var det iallafall på det kontor jag jobbade på.

Några exempel på sånt jag särskilt minns, där studiemedel beviljades trots att studenten inte hade klarat sina poäng: blivit våldtagen, förälders dödsfall, depression, sjukdomar av olika slag (se till att anmäla sjukdom till försäkringskassan om du är sjuk även om du "bara" studerar!!!!!!!!!!), separation där den man separerat från sen förföljt och hotat studenten en längre tid. De exempel jag ger här är alla av den värre sorten. Även annat, som inte alls är lika hemskt, kan göra att man får studiemedel igen trots att man inte tagit de poäng som egentligen krävs. Det är några år sedan jag slutade på CSN och det är ju så att det är de värsta exemplen man minns efter ett tag.
 

tack tidigare csn anställd

Skrivet av  Monica
Nu har jag knåpat ihop ett brev till dem.
Kan jag skicka via mail eller måste det vara ett brev på posten?

Tack för ditt svar, det är mycket uppskattat.
 

Om jag var du..

Skrivet av  Tidigare CSN-anställd
..så skulle jag skicka brevet med posten eller lämna det på närmsta CSN-kontor. Det är några år sedan jag slutade på CSN, men då hade de ganska dåliga rutiner för hantering av mail. Det kanske är bättre idag. Jag gissar att ditt ärende hanteras fortare om CSN får in brevet på annat sätt än via mail.
 

Kram Monica!

Skrivet av  ÅsaL
Du har det inte lätt och jag lider med dig.
Men livet ÄR toppen, jag tror inte du behöver titta längre än till Linus o Linnea för att inse det.
Sen är det praktiska bitarna med livet som suger emellanåt men Amelie hade ju jättebra tips till dig!
Hoppas det löser sig! Förstår att paniken är nära, för du hade slut på stämpeldagarna va? Men det ORDNAR sig, på nåt sätt. Tills dess håller jag tummarna
 

Men du - ibland ÄR inte livet toppen

Skrivet av  Triss
just för tillfället! Det betyder inte att det inte KAN BLI toppen igen, kanske imorgon t o m.

Ta denna dan till att tycka synd om dig själv och förbanna CSN. Imorgon tänker du på allt som trots allt är toppen - barnen, att ni fått dagis, Aff *l*, att vi går emot ljusare tider etc, etc.

Och imorgon kväll - när du laddat hela dagen - skriver du ett mail till CSN där du förklarar varför du inte fullgjort de tidigare studierna och varför de ska bevilja dig lån osv.

Sen undrar jag hur i hela fridens dar de tror att du ska kunna läsa in 140 p UTAN studielån? Det blir liksom ett Moment 22 av det hela...

Varma kramar till dig som fixat så mycket den senaste tiden, du fixar detta också!!!
 

Jag sätter min signatur under det här inlägget

Skrivet av  Hella
kram Monica! Köp mintkrokant!

Ska försöka hinna maila dig ikväll.

*Kram*
 

fnniss Hella vet du vad

Skrivet av  Monica
Jag cyklade till ica förut och handlade bla mjölk. Jag hade lust att köpa något smaskigt som mintkrokant, men jag gjorde det inte. Jag köpte en massa apelsiner, äpplen, päron istället.
Så köpte jag en stor förpackning med riskakor, Jack a snacks de är lite nyttigare än annat godis eller choklad.

Glaas i frysen ska jag dock ta sedan fast för det är så skönt för min äckliga hals.
Jag måste ringa vc på måndag, även om jag tom tappat rösten, så här kan jag inte gå omkring.

kram
 

Glöm inte överklaga!

Skrivet av  KristinaL m Fyffe
Har du tur kanske de anser att det funnits förmildrande omständigheter el nåt..

I mitt fall hade jag pluggat för mycket på gymnasienivå och fick tillslut bara halva tiden godkänt (ändock 3500:- per mån).. Dessutom fixade de till det så jag fick låga lånet och höga bidraget.. Kanske för att jag påpekat vår totalhavererade ekonomi...?

Håller tummarna att allt ordnar sig!
 

ett supertack till er alla

Skrivet av  Monica
som svarat mig.
Ni får resten av dagen att kännas ljusare för mig.

Ja, jag ska överklaga eller söka dispans eller vad det heter.
Jag hade ju sett fram emot att börja studera ju, så jag ger mig inte.

KRAMAR till er, ni är så snälla
 

Nej fy vad

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.35
trist nu när det löst sig med dagis och allt. Tycker du skall stå på dig och skriv ett brev där du förklarar hela din livsituation. Menar dem att du inte kan få lån för att du inte har klarar kurser som du läste för flera år sedan? Jag vet att om man får IG i mer än 2 ämnen får man inte fortsätta låna, men det är tidsbegränsat. Går det en viss tid får man låna igen.

Kram och hoppas det löser sig!
 

Stor kram till dig

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
och stöttning.

Jag hoppas att du snart mår bättre i halsen!

Kram
 

*Hojtar*

Skrivet av  Åsa m Tilde+bf 17/4
Jag brukar inte vara inne här men nu är jag glad att jag kikade in... vi brukar ju ses på ankomst maj ;).
Jag jobbar som skolkurator och den information jag fått från CSN (pratar med dem rätt ofta för studenters räkning, jobbar på KomVux) är att man får släpa efter med 200(!) poäng och ändå få studiemedel.

Jag tycker du ska ringa igen och säga att du fått den informationen och fråga varför ditt kontor gör annorlunda. Ta sedan kontakt med kuratorn på din skola och be henne(?) om hjälp. Det ingår nämligen i våra arbetsuppgifter att rådgiva även om ekonomiska situationer... iaf där jag jobbar, en norrlands kommun. Överklaga beslutet... det tycker jag att du ska göra iaf!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv