Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var handlar ni barnkläder?

Skrivet av Amelie
Jag var inne i nån affär igår, tror det var Kapp Ahl, och såg till min stora fasa att det inte gick att hitta normala kläder!! Det fanns ingenting som inte var antingen grisskärt och översållat med blommor, rosetter och glitter, eller svart eller kamoflagemönstrat med dödskallar, vapen och soldater!

Varför är det så här?? Har folk för svårt att skilja på flick och pojkkläder? Vi köpte något neutralt en gång och såg först utanför affären att det stod "boys" på etiketten. Inte gjorde det oss något, men är det för att undvika sådana här fatala missförstånd man dräller ner kläderna med dödskallar i stället?

Eller har folk slutat bry sig och börjat klä sina flickor i blått med bilar och sina pojkar i rött, så att affärerna som motreaktion måste göra kläderna ännu mer extrema??? För det måste väl handla om att syskon inte skall kunna ärva av varandra? Men jag vill inte ha glittertoppar på Vendela, och skulle inte köpa militäruniformer om jag hade en son heller. Var skall jag då handla?

Jag kan bara säga att jag längtar tillbaka till den tiden då det bara handlade om rosa eller ljusblått!!! Polarn och Pyret har fortfarande neutrala kläder, men deras sortiment är ju inte så stort!
Svar på tråden: Var handlar ni barnkläder?

Svårt!

Skrivet av  Triss
Visst blir min arg när de inte kan ha "normala" kläder i affärerna?

Vi har inte köpt så mycket, utan mest fått låna från äldre kusiner så tyvärr har jag inget bra svar till dig. Annars tycker jag nog att Lindex har rätt bra "pojkbyxor" som är ganska neutrala och H&M har rätt mycket tröjor och bodies som är lite mer "diskreta" så man kan kompinera ihop det till något rätt vettigt;-)

Jag minns när mina stora tjejer var små, då fanns det gott om "både-och-kläder" och det var jättebra! Å andra sidan fanns det "Libero Boys" respektive "Libero Girls" ;-)
 

Minns det!

Skrivet av  Amelie
Gabriella hade blommor och fjärilar på blöjorna, medan hennes kusin hade bilar och flygplan. :-)

Men det var enklare att hitta neutrala kläder. Innan hon föddes kunde vi lugnt gå ut och köpa unisex-babykläder, då vi inte visste könet. Det hade varit svårare nu.
 

H&M och Lindex..

Skrivet av  gabbiz med Alvin
är lite mer neutrala, åtminstone på pojksidan och eftersom jag bara har en pojke kan jag inte uttala mig om flickkläderna. KappAhl och Åhléns har extremt fula pojkkläder iaf, just som du beskriver är det så överdrivet antingen mörkt och våldsamt eller rosa, spets och puttenuttigt vad jag har kunnat se, varken snyggt eller praktiskt. Guppi har också fina kläder, precis som P.O.P., men det är ju också rätt dyrt och ofta ett litet sortiment. Vet inte var ni bor, men här i Lund har vi flera olika små affärer med barnkläder, som inte ingår i någon kedja. Vi har second hand också, och ofta är kläderna där lite mer neutrala.

Jag har konsekvent köpt mycket rött och beige till Alvin, men fått mycket blått och grönt. Dock har han inga kläder med actionfigurer eller våld, och det tänker jag inte släppa in över tröskeln så länge han inte tydligt föredrar sådana kläder själv. Dock har han en julklappspyjamas med dinosaurier just nu, men den var faktiskt himla fin med skogsgröna byxor och ärmar och vit torso med några färgglada dinos på. Jag blir också så himla trött på alla murriga färger och actionmönster på alla pojkkläder, och flickkläder vill jag ju knappast köpa till honom, med tanke på att inte ens flickmammorna vill köpa dem till sina döttrar.

Sedan beror det ju på vad man söker också. Jag köper ju mest basplagg som fodrade byxor och tunna långärmade tröjor, eftersom det är det som passar våra behov. Är man ute efter klänningar och kjolar och sånt blir det kanske ännu tydligare hur opraktiska och puttenuttiga flickkläderna är.
 

Ja, Lindex

Skrivet av  Amelie
har vi köpt pojkkläder på, och de passar även en flicka. Men klänningar som ser normala ut verkar nästintill omöjligt att hitta.

Jag har inte heller något emot dinosaurier, bara de ser snälla ut, inte otäcka med 100 blottade huggtänder. "Gulliga" bilar är också helt OK, och blommor i måttliga mängder.

Guppi kanske man skulle titta på, jag tror i alla fall de finns där svärmor bor, för jag tror att hon har köpt kläder där. Det verkar inte finnas så mycket småbutiker med just barnkläder här i Uppsala, men jag får väl gå ut och leta. Har i alla fall hittat en second handaffär, som jag tänkte besöka någon gång. Basplagg är just det jag är ute efter, neutrala sådana.
 

Kan bara hålla med

Skrivet av  ÅsaL
JAg blir skitförbannad av dagens utbud av kläder. Försökte igår få tag i en röd mössa åt min son men blev betraktad som ett ufo av personal på HM, Kappahl o Lindex. "Röd åt en pojke??? Neeeeeeeeeeej det har vi inte. Men vi har den här fina röda mössan med volanger.."
Jag bävar inför den höga sannolikheten att nästa barn är en tjej. VÄGRAR ha de rosa tjafskläderna med mesiga tryck och volanger som alla verkar tycka att man ska ha på tjejer.
Jag vill också ha MER neutrala kläder typ PoP och katvig (finns på trendybaby.se). Där hittar du mina favoriterkläder.
Jag vill ha tuffa o färgglada kläder i tålig bomull. Oavsett om det är kille eller tjej. Sen när dom väl kan välja själv så får dom ha va tusan som helst men jag vill inte bimbo-fiera min dotter elller macho-fiera min son redan nu....
 

Men om det blir en flicka

Skrivet av  Amelie
så kan hon faktiskt ha samma kläder som din pojke hade! Man kan inte köpa en ny garderod som räcker några månader bara för att det bli ett annat kön på barnet. Kläder är till för att hålla sig varm, och pojkkläder värmer lika bra som flickkläder på en flicka, och du verkar ju ändå vara mån om att köpa rätt neutrala kläder.

Jag skulle vilja, om jag får en pojke, låta honom ärva även de rosa kläder vi har, bara för att retas. Men så kommer det inte att bli, det vet jag, man är för påverkad av omvärlden.
 

h&m, ellos

Skrivet av  Monica
köper jag mest på till båda barnen.

Jag gillar INTE kapp ahl.
 

Jag kanske råkade hamna

Skrivet av  Amelie
på det värsta stället. Jag letade ju som en tok, men hittade inget. Orkade inte leta så mycket på de andra ställena, för första anblicken avskräckte.
 

Inte kappahl

Skrivet av  Mia med Elin, bf 5/7
Elin har få plagg från Kappahl, gillar inte heller deras stil. Vi handlar en del på polarn, ibland hm och Lindex . En ny favorit hos oss är Rabalder som jag tycker har jättefina kläder, nu har äntligen Elin vuxit i deras sortiment som börjar på stl 80. Brukar passa på på deras rea.
 

Ja, det är en ide

Skrivet av  Amelie
Rabalder har jag hört talas om, men vet inte var de ligger, om de finns i Uppsala (förmodligen inte), men jag har sett det någonstans, kanske när vi besökte svärmor i Linköping?
 

Jo!

Skrivet av  Anna med Arvid 030519
Rabalder finns i Uppsala! Det ligger på gågatan ungefär mittemot Polarn o Pyret. Ganska höga priser, men om du råkar komma dit när de har rea så kan du göra riktiga fynd. Kläderna är riktigt fina, och du kan shoppa till dig själv också.
 

Vad bra!

Skrivet av  Amelie
Då skall jag titta dit någon gång!
 

H&M & lindex

Skrivet av  • Catharina •
tycker jag bäst om. KappAhl´s baskläder (Kax) är OK, men annars är det för mkt glitter o elände på KappAhl tycker jag.
 

Ja

Skrivet av  Amelie
Vi köpte ju kläder på KappAhl när Vendela var liten. Då fanns det jättefina bodys där, i basfärger utan utspökning. Att det skall vara sån skillnad så fort man passerar 80 cm-gränsen!
 

Handlar mest

Skrivet av  Anna med Victoria-99 & Emma-03 + mini v.35
på Lindex och H&M, Kapp Ahl gillar jag inte alls, alldeles för mycket glitter m.m. Köper inte till någon av mina barn där förutom deras bassortiment Kax som är rätt ok. Blir också så irriterad på detta, för jag gillar inte alls deras stil.

POP och guppi har också fina kläder, men det är ju som sagt dyrare!
 

Det mesta begangnat

Skrivet av  Malin & Linus 030404
och så får vi en del av släkten. Det jag köper nytt är på rea och i så fall på Lindex, Hm och Åhlens.
 

Har just

Skrivet av  Mallaco med Lexi o bf 1/3 - 05
varit och shopat till vårt "Pyre" och sa precis samma sak till min syster som var med. Nu var vi på Kapp Ahl och jag fann ett sött litet ställ neutralt plag, iof hängde det nog på pojk avd, men väldigt nära flick.

Däremot har de inte mycket som sagt till Alexandra som inte är rosa, lila el glitter.

Lindex som flera skrivit har ju en del Bamse som jag tycker är lite mer neutralt. Annars blir det mycket från HM. Och om min mamma beställer även från ellos o josefsson.

Kram
 

Postorder, ja

Skrivet av  Amelie
Det är ju en ide. Man provar ju ändå inte barnkläderna innan. Det är svårare att köpa postorderkläder till sig själv!
 

Åh, vad jag håller med dig!

Skrivet av  *Marielle är inne och kikar en snabbis*
När Linnea var liten bebis så tyckte jag det var jätteskoj att klä henne i riktigt flickiga sockersöta kläder (hon hade hur mycket klänningar som helst t.ex.)
Men ju större hon har blivit så har hon ju mer och mer visat sig vara en tuff liten tjej som faktiskt inte passar i för flickigt "gullegull". Har bara på henne klänning vid väldigt speciella tillfällen numera.
Och jag har reflekterat över samma sak som du. Tänk, nu ska det ju vara så himla jämnställt och allt, men vad gåller barnkläder så har det ju skett ett rejält baksteg sen t.ex. 70-talet (när en annan var liten då var det ju nästan tvärtom, lite tabu att klä en flicka i rosa utan allt skulle vara brunt, orange och dyl *s*).
Jag handlar mycket kläder till Linnea på PoP. Tyvärr så är det ju även där uppdelat i pojk- resp. flickavderlning, men pojkkläderna är ganska neutrala så det har blivit en hel del från den avdelningen.
Men håller med dig, deras sortiment är ju inte stort!
Ibland har benetton och även H&M haft snygga neutrala kläder på sina "pojkavdelningar" också, fast det är ganska sällsynt.

Nu vet ju jag redan att jag väntar en liten lillasyster till Linnea. Och på ett sätt är det ju bra. Trots att jag försökt handla väldigt "neutrala" kläder till Linnea så är det ju ändå mycket "tjejplagg" som ska ärvas vidare s.a.s...
 

Jo, det är litet sött

Skrivet av  Amelie
med spetsar och volanger på en liten bebis. Men inte på en ettochetthalvtåring. Möjligen litet på finklänningen, men inte så överdrivet mycket, det är så osmakligt!

Spetsar och volanger hade man ju även på pojkar för inte så länge sen, och spetskrage betraktas väl fortfarande som helt OK på pojkbebisar? Eller det gjorde det för 9 år sen, när jag köpte några sådana till mitt första barn, som jag inte visste könet på då, men det har förmodligen ändrats.

Ja, det är märkligt med klädbakslaget. Ibland undrar man om det är manssamhällesförespråkarnas sista halmstrå att gripa efter för att försöka hävda att det är skillnad mellan könen.
 

Artiklar från Familjeliv