Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har ni nåt tips!

Skrivet av Vilsen
eller ska jag bara låta det vara...
Jag är separerad sen 7 år tillbaka. 2 barn fick vi tillsammans. Från början så träffade pappan barnen varannan helg, ibland t o m varje helg. Eftersom jag hade barnen mest så lät jag honom ta alla tillfällen han ville. Sen blev han ihop med en ny kvinna och fick nytt barn. Han fortsatte dock med varannan helg.
Förra året då började han ha barnen var 3dje helg istället. Barnen började klaga och längtade efter pappa, jag försökte påtala detta, men han hade så mycket annat han behövde göra så han hann inte mer sa han. Nu iår är det var 3dje helg eller som nu på slutet 1 ggn/månad. Barnen är jätteolyckliga över detta. De vill så gärna träffa pappan mer. De törs själva inte "klaga" eller berätta för honom .Och när jag påtalar det, så snackar jag skit. Han vill inte tro att det skulle vara så allvarligt med att han bara träffar dem så sällan. Visst jag förstår att han har en ny familj att ta hänsyn till, men å andra sidan så träffar han dem ju 265 dagar/år och de andra barnen så sällan. Och han har ju sin andra familj med när våra barn är med.
Men hur ska jag få honom att förstå att våra barn vill ha mer umgänge med honom? Kan man gå via soc eller ska man inte bry sig och inte kämpa för sin barns längtan?
Vad tycker ni?
Svar på tråden: Har ni nåt tips!

Jobbigt

Skrivet av  Annika
Varför vågar inte barnen ta upp det med pappan? Min dotter säger jämt att hon saknar mig (jag är uf), det är liksom inget problem. Klart hon får säga det! Man FÅR längta, man får sakna. Inte alltid jag kan göra så mycket åt det, men det är iallafall inte något man måste smyga med. Jag säger till henne att jag saknar henne också.

Vet inte hur hårt du ska driva detta, men han har ju faktiskt ett ansvar för sina barn även om han har mycket annat att göra. Dessutom måste väl barnen vara så pass stora att de inte kräver ständig passning; vad är det för viktiga saker han måste göra som han inte kan göra om hans barn är där?

Är det hans nya familj som inte vill ha barnen där?

Prata med någon hos Familjerätten om detta. Vad tycker de? Hur ska man göra utan att det ska bli värsta konflikten?

Klart du ska bry dig och kämpa för dina barns rättigheter. Och dina barn har rätt till sin pappa!

Lycka till!
 

Om jag det visste

Skrivet av  Vilsen
Jag försöker stödja barnen i deras önskan att våga tala om för pappan att de vill ha mer umgänge med honom. Han har alltid prioriterat arbetet före familj. Men jag känner ju också så att även han har ju faktiskt ansvar för barnen, det borde ju inte vara nåt automatiskt att bara jag ska ha dem jämt. OM det är hans nya kvinna som ser till detta, tja, det vet jag inte. Men jag antar att hon äger del i det hela. Jag hör ju ibland när han ringer att han måste ändra umgänget med våra barn för att hennes barn ska hit eller dit. Och då kan våra barn redan väntat i 3-4 veckor på sin pappan. Och man kan ju undra vad kan då vara viktigare än att äntligen få umgås med sina barn.
Men det är som sagt jobbigt att behöva jaga denne man för att han ska träffa sina barn, man ger upp ibland, blir det inte bättre får jag gå via Familjerätten som du säger. Känns tråkigt men så är det.
 

Artiklar från Familjeliv