Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dålig mamma

Skrivet av Dålig mamma?
Har fått kastat i ansiktet att jag minsann är en dålig mamma och ingen pålitlig sådan heller, eftersom min dotter bor hos sin pappa. Hon kommer till mig varannan helg. Jag blev svarslös och nästan chockad. Har nu börjat fundera... Är jag det??
Svar på tråden: Dålig mamma

Trams!

Skrivet av  Eva-Ley
Sådant får man ofta höra när man är mamma och uf, bara för att man som mor anses ha starkare band med sina barn än deras lika nära bundna och kompetenta fäder!

Herregud, det är väl knappast så att du inte alls har kontakt med barnet, eller hur? Som vissa föräldrar gör, och som med rätta kan anses "dåliga"...

Även jag får ofta kastat i nyllet att jag skulle vara en "dålig mor" bara för att jag inte har mina barn boende hos mig. Bara för att jag, fadern och barnen i samråd beslutade att det som var bäst för dem var tryggheten de hade i sin skola, sina vänner och sin släkt och inte i ovissheten över vad som kunde vara där jag bor pga att jag fick jobb (och fann kärleken)...

Strunta i de som gnäller på dig, även om det känns olustigt! För det är ju du och ingen annan som faktiskt vet sanningen - att du är en toppenmor och den enda mor som ert barn har!
 

Nej!

Skrivet av  maria65a
Det där fick jag kastat i ansiktet oräkneliga gånger när jag var i din sits - som om någon skulle säga det till en pappa? Dessutom tyckte folk att det varit ok om barnen var pojkar men dom var flickor och bodde hos pappan.
Har utöver det fått frågan om vilka sociala problem jag har som inte "fick ha" barnen på heltid osv...
Människor är så j*vla trångsynta och elaka ibland!
Man lär sig att leva med det även om det svider bakom ögonlocken ibland.
Numera (10 år efter skilsmässan) bor två av tre hos mig på heltid och en växelvis men ingen frågar pappan hur han kan vara en så dålig förälder...
 

Blir arg!

Skrivet av  Melodie,numera boförälder
Jag blir så ARG när jag hör sånt där. Själv har jag otaliga gånger också blivit ifråga satt över att min dotter bodde hos sin pappa. Hade det som sagt varit tvärtom en pappa som varit umgängesförälder så hade det inte varit nåt konstigt. Jag tror att man som förälder känner själv vad som är bäst för sina barn- och sig själv så klart. För alla barn vill väl ha en mamma som mår bra? Nej Stå på dig och lyssna till dig själv, för där finns de rätta svaren för just dig!
 

Absolut inte!

Skrivet av  Sanne med Timmy samt uf till två
Vi i Sverige vill gärna se sig som jämställda, men synar man jämställdheten i sömmarna så är det ibland långt mellan teori och praktik. Fördomar och förutfattade meningar lär vi nog få dras med ett bra tag till.

Du är absolut inte någon dålig förälder för att din dotter bor hos sin pappa. Så länge du har hennes bästa för ögonen så är du en BRA förälder, låt ingen få dig att känna något annat.


 

Tvärtom

Skrivet av  marib
VARJE förälder som osjälviskt kan sätta sina barn före sig själv är en BRA förälder.
 

Nehe du stopp där...

Skrivet av  MAMMA FÖR EVIGT
Tjyv läser här inne är inte umgänges föräldrer men brukar tänka på er.

Min dotter 2 1/2 bor hos mig och pappan e umgänges föräldrer..

Jag kan svära på att jag oxå hörde till dom som kunde kasta skit och tycka att UF var dålig och inte tog sitt ansvar osv...


Visst fortfarnde kan jag till viss del tycka att han e ansvarslös som ex inte ge astma medicin som han ska osv. Skickar hem henne till mig då hon borde ha fått läkar vård >(brusten trumhinna). När det träder in på hälsan så där konkret då är det galet.

Och jag bränner mig fast vid tanken på att han precis som jag vill hennes bästa ..

Så nja logiskt det är okunskap ju..


Men 9 av tio ggr numer hejdar jag mig och tar ett steg tillbaks..

Hur det än är så är det faktiskt så att UF har mindre tid med barnet.. Dvs UF har INTE samma kännedom om signaler ex börjar bli sjuk osv.

Har INTE samma regler vad gäller äta upp maten osv.

Att ex tragla 1 timma med middagen e ju ganska lång tid om man har umgänge. Man vill hinna med allt..

Själklart inte man skall ju liksom hinna med det där man inte hann på två veckor på vå dagr. ..

Det är inte lätt.

Om jag lämnar henne då hon varit sjuk ex vis tre fyra dagar och han tar över så e det ju ändå så att jag har vart med tex vet hur just det tilfället är med andningen osv..

Jag bara vet när medicinerna behövs ges..

Jag VISTTE INTE DET i början. och lek med tanken att det tog mig ett par veckor..

Om Uf då skall ta lika lång tid på sig det innebär ca 7 umgänges helger alltså nästan två månader....

Så alltså jag är ganska säker på att du absolut inte e nån dålig mamma alls och att i stor del handlar det om okunskap från UF sida avsaknad av medkänsla och kanske rent av tanke verksamhet Matte betygen kanske var taskiga då?

Ingen ÄR PERFEKT inte ens en BF. Men det är mer legalt att BF får tabba sig än UF.

STYRKE KRAM
 

blev fel

Skrivet av  MAMMA FÖR EVIGT
Skulle stått

Så alltså jag är ganska säker på att du absolut inte e nån dålig mamma alls och att i stor del handlar det om okunskap från UF sida

avsaknad av medkänsla och kanske rent av tanke verksamhet AV BOENDE FÖRÄLDRERN Matte betygen kanske var taskiga då?

 

Artiklar från Familjeliv