Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag fördomsfull eller borde man reagera?

Skrivet av Anna
Var idag på Ikea och åt lunch. När jag köade för att beställa mat stod en familj framför mig; en normalstor pappa, en smal mamma och två överviktiga (ganska rejält överviktiga) söner i ca 10-12-årsåldern. Sönerna fick 2 portioner med köttbullar och pommes frites VAR. Detta redan vid beställningen, inte när den första portionen var uppäten och pojkarna fortfarande hungriga. Personligen tyckte jag att det var dåligt av föräldrarna eftersom pojkarna snarare behöver hjälp med viktminskning så de slipper framtida onödiga problem. Dessutom kunde de ju ha beställt kokt potatis istället för pommes.......

Vet inte om jag överreagerar....


/Anna
Svar på tråden: Är jag fördomsfull eller borde man reagera?

Jag hade också reagerat

Skrivet av  Åsa
Ibland känner jag mig elak när jag säger nej till min dotter när hon vill äta för mycket men tänker att hon ska vara tacksam senare i livet.

Hur ska dessa pojkar känna när de växer upp, troligen inte tacksamma över all god mat de fick i alla fall.
 

Nej just det, det var rätta ordet!

Skrivet av  Birgitta
Inte tacksamma i alla fall över all den goda mat de fick!!!!

Vem har ansvar om inte föräldrarna?

Vilken konstig tid vi lever i... alla har råd att äta precis vad de vill ha och då blir det överflödssjukdomar.... Konstigt att vi inte vet själva vad som är bäst... som djuren...

 

det tycker jag inte

Skrivet av  Chris
Iofs ska man ju kanske inte bry sig om just vad de äter, för kanske försöker de kämpa andra gånger men fick unna sig pommes just denna gången (så försöker iaf jag tänka när jag känner fördomarna komma i sådana lägen) men bara det beteendet att beställa två portioner av maten på restaurant... det känns helt otroligt faktiskt!!!
 

du överreagerar

Skrivet av  s.et
eftersom du ingenting ve tom familjens övriga vardag vanor etc eller ens om det var en kärnfamilj du såg.
 

Spelar det

Skrivet av  A
någon roll om det var en kärnfamilj eller inte. Tror inte det.
Grejen var att det är onödigt att äta två portioner onyttig mat.
 

Pojkarna kallade de vuxna....

Skrivet av  Anna
.....för mamma och pappa i alla fall.


Anna
 

Håller helt med Dig, men...

Skrivet av  Birgitta
det enda man kan göra är att göra rätt själv med sina egna barn.

Men vi har misslyckats, kan jag nog säga. Smal pappa, smal mamma, smal syster och smal brorsa... men en överviktig sexåring!!! Han gillar inte vår mat och äter som en mygga hemma och vräker i sig i skolan och på fest... Trots att vi har järnkoll hemma!!!

Ledsamt, vem har ansvar om inte föräldrarna. Jag vet inte vad andra tycker i kön på IKEA tex... allt jag kan säga är att vi är fyra smala och en rundis och det är en stor sorg. Men det är klart att jag aldrig skulle köpa två portioner mat, en portion pommes är ju överdos redan det!
 

Artiklar från Familjeliv