Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är rädd att det blir fel!

Skrivet av mamman
Har en son som är överviktig och jag är så orolig eftersom jag själv varit överviktig hela min barndom (och är fortfarande) och blivit svårt mobbad för det. Är ledsen över att släkt och vänner påpekar det för honom och även vi påpekar det. Nu är det så att han reagerar tvärtom. Han säger att det är muskler, att han abslolut aldrig tänker bli överviktig osv. Han är mycket förtjust i ALL sorts mat och godis. Även om vi äter nyttig mat så äter han för mycket. Och om vi påopekar det så låtsas han inte förstå. Iblnad äter han i smyg.

Har en son till som är underviktg. Är rädd för at tsonen ska tycka vi tjatar, att han ska tycka att vi inte älskar honom m.m.

ge mig råd!!!!
Svar på tråden: Är rädd att det blir fel!

Hur gammal är han?

Skrivet av  Margut bf 15/9
Att ett barn reagerar med trots är ju inte ovanligt...
Om du inte redan har läst Nibbas inlägg här ovanför, så gör det! Och svaren förstås! :o)

Om ni har två barn som har problem med vikten (en överviktig och en underviktig) är det ju extra VIKTigt att göra det till en familjeangelägenhet!
Tala om för släktingarna att ni inte vill att de ska påpeka för sonen att han är överviktig - det leder inte till något gott utan gör bara att han får sämre självförtroende och trotsäter.

Var noga med att låta båda pojkarna få veta att ni älskar dem! Påpeka hur duktiga/snälla/fina osv de är. Det har ju inte alls med deras utseende/vikt att göra!

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv