Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gått upp igen :(

Skrivet av ledsen
Sonen hade ju gått ned 1 kg under sitt scoutläger på 10 dagar men nu har han gått upp det + lite till:( Totalt hat han gått upp 5kg på 4 månader och endast växt någon cm på längden.

Han var ju överviktig redan innan och det blir bara värre och värre trots att jag försöker hålla koll. Vill inte tjata för mycket men det är svårt att låta bli.

Han var normalviktig ända till andra klass då han snabbt gick upp i vikt under kort tid.

försöker hålla koll på vad han äter men i skolan går det ju inte och jag vet att han kan äta både 2 och 3 portioner. Även om han äter rätt mat så äter han för mycket. Ibland verkar det som om han inte har någon mättnsdskänsla.

Han är oxå den typen som gärna sitter hemma efter skolan, har inte så mycket kompisar. Är jätterädd för att dom ska börja reta honom i skolan.

Ett annat problem är ju kläder, vi måste köpa på vuxenavdelningen.

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig för hjälp för skolläkaren är inget bra.

Han väger nu 51,5 och är 151-152 lång.
Svar på tråden: Gått upp igen :(

Ålder?

Skrivet av  Annapanna
Hur gammal är din pojk? Min är 10,5 år och väger 60kg 152cm... Visst blir man ledsen... Pratat du mycket om hans vikt och vad han äter med honom? Jag känner att jag kanske har gått på min för hårt det sista.
 

Min son är....

Skrivet av  ledsen
jämngammal med din kan man säga, fyller 11 år i november. Jag känner ungefär som du, att man går på för hrt ibland. Känsligt att prata om så jag vet inte om jag tar upp det på rätt sätt. Vi har pratat om att kroppen inte mår bra, att man kan få olika sjukdomar, man kan bli retatd i skolan, man orkar inte lika mycket m.m.

Försöker att laga nyttig mat men visst brister vi föräldrar där ibland när man är stressad.

Vi får kämpa på!!
 

Idrott?

Skrivet av  Annapanna
Håller han på med någon sport el. likn? Min pojk älskar allt som har med datorer och Tv-spel att göra. Gillar även att bygga Lego och läsa tidningar. Vi har precis börjat få iväg honom på kampsport 1 dag/vecka. Hoppas att det ska ge resultat.Han knappt gå utoch leka med kompisar. Oftast så hamnar de innomhus varje gång han leker med någon.
 

Nej.....

Skrivet av  ledsen
han håller inte på med någon sport. Har provat en del men slutar efter någon gång, tycker inte att det är roligt. Han är med i scouterna och det är i stort sett det enda han gör utanför hemmet. han har inte speciellt många kompisar.

Han tittar på tv/film. spelar på datorn eller läser.

Det är inte lätt:(
 

90 kg 168 cm

Skrivet av  alfhild


Till vår 13-åring har jag synliggjort hur mycket kalorier olika godis, chips och mat innehåller. Jag har klistrat upp runda röda cirklar uppmärkt med 100 kallorier i varje cirkel. Så har jag tagit kort med digitalkamera på chips, frukt, choklad, dricka, saft, vatten mm. På så sätt har han fått insikt i vad som är nyttigt att äta och dricka. För att det inte ska bli för tråkigt får han också läsk och godis på lördagarna. Då är det light-dricka och några gelegodisar som gäller. För att få motion får han gå ut en timme om dagen, oftast tar han en promenad. Då är han utrustad med en stegräknare.( Han har ännu inte kommit på att den går att skaka till ett bra resultat.) Oftast går jag med honom på promenad för även jag behöver motionera mer. Det viktiga anser jag inte är att se på kroppen utseendemässigt utan att lära sig leva, äta och motionera så han håller sig frisk. Han har nu börjat laga lite mat själv tillsammans med mig och då blir det många tillfällen att prata om portionsstorlekar och hur lite matfett och socker det behövs för att maten ska smaka bra. vi har lås på skafferiet och i vissa perioder kan vi inte ha t.ex kex, sylt,ketchup eller juice framme. Nu har han äntligen blivit van att dricka kranvatten till maten. I skolan har han hjälp med att ta lagom portioner. Vi går till barnmottagningen för vägning och kostråd varannan månad. Till saken hör att han är autistisk med specialintresse spel och lätt utvecklingsstörd. Har nyss lärt sig läsa, men är mycket svår att få att prova nya maträtter, frukt och grönsaker.

 

Artiklar från Familjeliv