Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har kollat hur många kilo...

Skrivet av Birgitta
som borde bort om han ska ner i ett sunt BMI. Jag menar översta gränsen för vad som är normalvikt.

6 kilo enligt Aftonbladets BMI index och 7 kilo enligt den amerikanska KidsHealthy (båda länkarna i inlägg nedan).

Lämnade in kostintyg idag. Där fanns kryss för alla tänkbara allergier, religioner och kombinationer av vegetarisk kost. Men inget för barn med övervikt (är ju också ett hälsoproblem).

Jag satte i ett kryss på övriga allergier och skrev dit fett och socker, med en lång förklaring på baksidan.

Allt det han gick ner i somras genom bra kost och motion har han gått upp igen på tre veckor när han kom till skolan. Det gör mig gråtfärdig!

Svar på tråden: Har kollat hur många kilo...

Bra Birgitta

Skrivet av  Åsa
Verkligen dags att skolbespisningarna får upp ögonen och ser sin delaktighet i problemet. Jag önskar dig verkligen lycka till (och självklart din son också). Rapportera gärna vilken reaktion du får på kostintyget. Kram
 

Bra gjort!

Skrivet av  ka*+8kg jul vgtj*
Skolbespisningen borde tänka på att laga lite sundare mat tycker jag, våra barn ska inte behöva gå på specialkost egentligen. Alla mår bra av fettfattig och väl sammansatt kost.

Jag förstår att du är gråtfärdig efter att ert jobb i sommar har gått till spillo, det är likadant här.
Hemma lagar jag vv-mat till hela familjen men det hjälper ju inte när man inte har koll på hur mycket han äter i skolan. Till saken hör att han är en stillsam kille som helst sitter hemma vid datorn eller tv:n.

Tala gärna om hur det går med skolan, min kille får bara ta en portion och om han är mer hungrig får han bara ta grönsaker och det har han faktiskt accepterat.
Nu försöker jag bara att få honom lite mer aktiv genom att ta med honom på promenader och så har han börjat på scouterna och då får han ju röra på sig lite.

Långt och svamligt blev det...

*kramar till er och vi kämpar väl på med våra små?*
 

Artiklar från Familjeliv