Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överviktig 5-åring

Skrivet av UlrikaA
Jag har en flicka på 5 år som i hela sitt liv varit både längre och större än alla andra i hennes ålder. Idag är hon 123 cm lång och väger 29 kg. Hennes dagiskompisar är decimetern kortare och säkert 10 kg lättare. Hon är en stor flicka men inte särskilt rultig - än. Hon går på utedagis och är ute i skogen fem timmar varje dag, vilket är räddningen för hennes vikt.
Jag är själv viktväktarkonsulent och vet mycket väl vad hon ska äta och vad hon ska undvika. Problemet är inte godis,läsk och kakor för det får hon bara på lördagarna, utan grejen är att hon _alltid_ är hungrig. Till en middag äter hon lätt 10 köttbullar och en halv tallrik makaroner, som exempel. Vi säger numera nej till extraportioner men det blir protester och gråt om "att jag är sååå hungrig" en timme efter maten. Till frukost får hon Oboy (dricker bara mjölk till frukost) och en macka med skinka. Till mellanmål får hon Mannakvick och frukt. Middag på kvällen är oftast bra mat, jag försöker undvika köttbullar, pannkakor och korv utan väljer kyckling, kassler och 9% korv istället. Vi har slopat kvällsmaten eftersom vi äter sen middag men är hon hungrig ändå får hon lättyoghurt eller frukt.
Jag förstår egentligen inte varför hon väger såpass mycket, jag tycker inte hon äter mer än hennes jämnåriga, men det är väl portionsstorleken som är fel.
Förhoppningsvis lyckas vi hålla henne under 30 kg-gränsen ett tag till och troligen kommer hon inte att växa så mycket på längden som andra 6-åringar eftersom hon redan är så lång.
Hennes pappa är mycket överviktig medan jag är normalviktig. Lillasyster är liten som en räka och äter nästan ingenting. Tänk att det kan vara så olika! Jag hoppas att få mycket tips och stöd av er här!
Hälsningar
Ulrika
Svar på tråden: Överviktig 5-åring

Några tips

Skrivet av  Anna Maria med Li
Byt bort oboy\'en,sockrade lättyogurthen och mannakvicken mot tex gröt på morgonen och kvällen, det håller hon sig mätt på längre. Det kanske kan vara så att hon är socker känslig och då triggar sockret hungern. Är själv väldigt sockerkänslig och mår bäst när jag inte äter: vit pasta,vitt bröd och socker.

Alla de tre ovanstående innehåller ju mycket socker, så byt ut dem mot något som är sockerfritt eller mindre sockerrikt.
 

Min också

Skrivet av  Kärnan
122 cm och väger 30 kg men min dotter blir 6 år nu idagarna. Hon har redan fått höra div mobbing som tex att hon har stor rumpa.Hon blir jätte ledsen.
Min dotter äter inte heller en massa godis/chips el fikabröd-jo om det ställs fram men det gör det ytterst sällan,utan det är mat hon äter i mängder och frukost/kvällis. Som mellis är det frukt.
Jag har också börjat stoppa henne när hon vill ha mer,för det känns inte normalt när hon äter mer än mej.
Hon sitter sällan stilla,hon håller på som om hon hade myror i kroppen.
 

Min dotter rä överviktig och diabetiker

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
Vi fick av dietisten en matlista som motsvarade hennes dagsbehov. Sen höll vi oss strikt till den, mäter alltid kolhydraterna och hon får äta grönsaker när hennes portion är slut.

Till att börja med då när hon var 4 år och vi började mäta maten, så var hon vrålhungrig. När maten var slut och hon sa mer,så ställde jag fram en majsburk som hon slukade, men tiden gick och hennes mage anpassade sig till mindre mängd mat.

Nu i våras så tyckte doktorn (hon var 7 då) att hon hade växt i sin vikt bra och hon var i övre gränsen för normalviktig.

Kanske du kunde be att få hjälp av en dietist att räkna ut hur mycket din dotter ska äta för att kunna hjälpa henne att stå still i vikt så att hon kan växa i den.

Jag är jättenöjd med det jobbet vi gjort och är glad att hon inte blivit ännu större. Nu när hon går i skolan är det så himla lätt att bli retad för storleken.

Jag kan åxå tillägga att när hon inte gick upp i vikt längre så stannade även längden av lite också, de blir ofta långa de barn som väger mycket.

Nu är Celine allstå 7,5 år, väger 33 och är 128 lång. Tyvärr har sommaren satt lite spår på hennes vikt och hon har gått upp mycket 4 kg på 5 månader. Så sista läkarbesöket fick vi bakläxa. Vi har nog haft lite för lungt i sommar och så har jag låtit oss tagit lite semester från diabetesen och ätit lite glass så som andra gör tex och inte varit riktigt så strikt som vanligt, men det får man tydigen inte göra! :(

Doktorn beskrev att Celines fettceller står ALLTID och väntar på godsaker och så fort det kommer så lägger hon på sig, så mycket försiktigt med det i fortsättningen.

Om du vill kan jag visa hur Celines matlista ser ut?

Om du inte är en aspartam-motståndare så finns yoghurt med aspartam som heter Danone Vitalinea 0,1% i enlitersförpackning och en som heter Yoplait 0,1 i 1,2 dl burkar i 4- eller 6-pack. De är som att dricka mjölk i kolhydrater jämfört med sötade fruktyoghurtar som innhåller mer än det dubbla. Dom är jättegoda!
 

Tack för tipsen!

Skrivet av  UlrikaA
Tack för era tips. Jag har provat Vitalinea-yoghurten men hon gillade den inte, tyvärr. Jag ska prova Yoplait istället, det kan vara så enkelt som att bägare är roligare än yoghurt i tallrik...
Det svåra är att undvika sockrade produkter. Barn idag är så enormt vana vid att allt ska vara jättesött. Jag flög i taket när jag fick höra att de åt chokladpudding och Ekströms krämer till mellis var och varannan dag på dagisavdelningen hon gick på innan. Nu går hon på utedagis och har fruktstund på förmiddagen och äter lunch senare än innebarnen, vilket gör att hon inte äter mellis alls på dagis numera.
Till och med brödet är jättesött numera - har ni sett Kan själv-brödet? Där är t.o.m äppelsylt i degen, suck...
Jag har lovat mig själv att minska ner på pasta-användningen i huset och istället äta mer kokt potatis och helt kött. Det mättar betydligt bättre.
Min flicka älskar gurka och tomat så det kommer hon att få äta sig mätt på i fortsättningen när tallriken är tom.
Mannakvikken är svår att sluta med, oboyen likaså, men det är små portioner vi pratar om. Frukosten är ju viktig och det är bättre hon får nåt i magen än inget alls.
Hon borde väga 3-4 kg mindre än idag och det borde inte vara så svårt att få ner henne något kilo åtminstone och låta längdtillväxten göra resten.

/Ulrika
 

Ang söta produkter

Skrivet av  Anna Maria med Li
Varför inte göra produkterna mindre söta? Tex blanda lättyoughurt med naturellyougurt? Att man är van vid att det är sött är ju ingen anledning att fortsätta äta sött. Om du hjälper din dotter redan nu så förebygger du problem längre upp i åldrarna. Passa på nu, medans du styr vad hon äter!

Allt bröd är inte sött, du väljer ju vad du köper för bröd..

 

Sött bröd

Skrivet av  UlrikaA
Nej, allt bröd är ju inte sött, men de brödsorter som barn brukar gilla, dvs det som är mjukt och lättuggat är ofta sötat. Inget av mina barn gillar fullkornsbröd eller knäcke - tvyärr. Har du förslag på osötat bröd med låg fetthalt som är mjukt?
Jag ska testa att blanda ut yoghurten med vanlig naturell VV-yoghurt, det gör åtminstone några kalorier!
/Ulrika
 

Intressant

Skrivet av  Anna-68 m Nova +2
det där med längden. Jag har tre barn: 1 pojke född 9601 väger 28 kg och är 135 cm, 1 flicka född 9710 väger 19,5 kg och är 120 cm och min minsting är född 0109 ( blir två år om tre veckor) väger 16,5 kg och är 94 cm lång. Min son är längst i klassen och normalviktig men min snart 2-åriga tjej är 5 cm längre än vad han var i samma ålder + 4 kg tyngre. Jag börjar ju smått fundera på hur lång hon kommer att bli om detta fortsätter.
Tack för ett bra svar!! :-)
 

Men...

Skrivet av  U
...är hon verkligen överviktig?
Min dotter är 4 1/2 och är 116cm och väger nästan 26 kg
men inte har jag sett henne som överviktig,hon ligger ju lika mycket över på viktkurvan som längdkurvan,visst hon är inte någon lite nätt flicka utan ganska bastant,men det är ju inget löst daller utan helt enkelt kraftigt byggd,och det går ju inte bort vilken "diet" man än har.
Jag tycker inte att 29 kilo låter mycket till 123 cm,men visst jag har ju inte sett tjejen.
Bara en liten fundering.
 

Jag tänkte som du ända

Skrivet av  Mia
tills jag gick in i BMI-tabell för barn och såg att min flicka (6 år i veckan) hade passerat "fetma-gränsen". Hon var då 117 cm lång och vägde 27,2 kg. Vi funderade om lite vad gäller maten och hon är nu 118 cm lång och väger 26,6 kg. Äntligen åt rätt håll och hon ligger numera på "övervikt".

Aftonbladet har en kalkylator och BMI-tabell för barn.
 

Ja

Skrivet av  U
det kanske är så att fettet sitter olika eller hur man nu ska säga,ett barn som kanske egentligen är "normalt" byggd och väger så här är ju kanske tjock då,men min dotter är ju bastant byggd och jag tror faktiskt inte att hon kan gå ner nåt utan att det ser konstigt ut.
Inte lätt att förklara,hoppas att ni fattar hur jag menar.
Själv så viktväktar jag och hon får bara lördagsgodis sen är det frukt som gäller,så det är nog så olyckligt att man inte kan gå efter bmi alltid.
 

Artiklar från Familjeliv