Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Han bara äter och äter!

Skrivet av Mamma med stor liten kille
Jag är lite ny här och vet inte om min son är lite för ung för att oroa sig över, men han är så himla glad i mat...

Han är 16 månader, 85 cm och väger 13,5 kg.
Han började nyligen på dagis och hade inga som helst problem med det. Tvärtom blir han jätteglad när han kommer dit verkar det som, speciellt om man skulle komma på morgonen när de serverar frukost.

Till lunch ger dom honom oftast två rejäla portioner eftersom han inte verkar bli mätt av en. Nu funderar jag och min man på om man ska säga till dom att bara ge honom en portion iaf.

Jag vet att han är liten än och att "han springer av sig" men borde man inte börja se till att han äter rätt redan nu? Hur har ni det som har äldre barn med övervikt, märktes tendenserna redan när de var så här små och hur märktes det i så fall?

Vi har hela tiden fått höra att han springer av sig det och att han tappar mycket vikt om han blir sjuk, men hittills har inte det gjort någon skillnad på hans goda aptit. Han har länge legat två streck ovanför "normalkurvan"...

Oroar jag mig i onödan eller?
Svar på tråden: Han bara äter och äter!

jaaa,

Skrivet av  Annelie
jag tror nog att du oroar dig lite i onödan...

Jag tycker att vikten verkar ganska lagon i förhållande till längden. Du skriver att han ligger två streck över medel, men det borde väl gälla båda kurvorna???

Däremot är det ju aldrig för tidigt att börja med goda matvanor hemma. Låt bli läsk, saft, godis, kaffebröd osv till vardags, samt tänk på hur mycket grädde du har i maten...
 

han följer sin kurva

Skrivet av  pia
Även om han ligger över normalkurvan är det ingen anledning att oroa sig för övervikt så länge som han följer den viktkurva han ligger på. Viktkurvorna är ju baserade på normalfördelning och det betyder att det ska finnas de som ligger i övre kant och de som ligger under normalkurvan. Lämnar han däremot sin kurva och vikten börjar peka uppåt är det bra att man reagerar tycker jag.

Angående kosten kan man ju fundera över vad den kost han äter/dricker innehåller, t ex socker. Inte för att det finns någon anledning till det baserat på hans vikt, men .att dra ner på sockret är ju oftast inte fel. Fett ska barn ha för att hjärnan ska utvecklas, så att dra in på det är rent skadligt.

 

Knappast någon risk...

Skrivet av  Birgitta
att ett barn i dagens I-länder får i sig för lite fett!!!

Visst ska barn ha fett, men med en normal kost finns inte en chans att det ska bli för lite fett för att hjärnan ska utvecklas normalt. För stort fettintag är ett långt större problem i de flesta I-länder!

Och vi som har barn på den här sidan behöver nog inte vara oroliga för att det skulle bli för lite fett i kosten.
 

alla är inte som du här...

Skrivet av  pia
Jag tror visst att vissa som läser på den här sidan behöver bli medvetna fettets betydelse. Det är ju inte bara föräldrar till just barn med övervikt som håller till här utan även föräldrar som är oroliga för att deras barn ska utveckla övervikt. Alla är inte lika medvetna som DU verkar vara om vad som är en välbalanserad kost. Därför betonar jag fettets betydelse - som även har betonats av forskare i näringslära.

Det inlägg jag svarade på var dessutom skrivet av en mamma som verkade ha en, utifrån sina förutsättningar, alldeles normalviktig pojke (som bara var 2 år) och att då dra ner på fett (i en normal kost) är absolut inte att rekommendera.
 

Bra svarat! IMT

Skrivet av  Annagryn
.
 

Min son var

Skrivet av  amnai
också ganska stor, men efter två blev han "mindre i maten" och så började han ju gå redan som 9-månaders, så aprang gjorde han minsann! han föddes ganska normal, 3100 och 48 cm, men sen åt han kopiöst och hamnade överst på alla kurvor!

När han var 18 månader var han 12.5 kg och 86 lång.
Nu vid lite över 4 ser han helt perfekt pojksmal ut, visst han ser stark ut, men man ser att han blir smalare och smalare - vid 4 årskontrollen var han 18 kg och 102 cm. Inte längre överst på kurvorna alltså.

MEN, jag tror faktiskt inte man ska ge barn dubbla portioner! Är det verkligen bra att deras magsäck vänjer sig vid att vara proppfull?!! Nu är ju din son såpass liten att du inte ska hålla igen för mkt med fett - bra för hjärnan - men en massa gräddsåser är inte bra för nån, inte heller friterad mat (våra barn gillar faktiskt inte MacDonalds o likn, underliga ungar)

 

Artiklar från Familjeliv