Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överviktig 11-årig tjej

Skrivet av Aplusa
Har en bonusdotter på 11 år som väger 64kg och är 155cm lång alltså överviktig. Hennes föräldrar är smala och även far o morföräldrar. Dom dricker inte läsk och tills för ett halvår sedan åt hon bara lördagsgodis, detta har hon nu slutat med. Hon spelar fotboll 2ggr i veckan och gillar att röra på sig. Ingen fet mat serveras hemma och mellanmål är frukter. Varför går hon ändå upp i vikt? På 5 veckors kämpande har hon gått upp 2kg och växt 1,5cm.... Vad skall vi göra? Det är inte lätt att motivera när det går åt fel håll.
Svar på tråden: Överviktig 11-årig tjej

inget skulle jag tro....

Skrivet av  Katarina med Anna, Sags och pyret v.23
Hur långt har hon kommit i puberteten? Om hon är "normal" är hon mitt inne i puberteten nu, eller precis i slutet av för puberteten, flickor i hennes ålder går normalt sätt upp en hel del i vikt, och växer en massa, 1,5 cm på 5 veckor är mycket! Så länge hon äter normalt och rör på sig (som det låter på dig som hon gör) så är detta fullt normalt, hennes BMI ligger på 26 och det är helt ok för en tjej i puberteten, man behöver fett reserver, dels för att växa ordenligt på längden, dels för att få mer kvinnliga former, sedan kräver kroppen en viss fett depå för att börja menustruera och få den regelbunden.
Att försöka få en tjej i hennes ålder, som inte värkar ha några mat problem att banta är dirket skadligt, både fysiskt, men framför allt psykiskt. Det allra bästa du kan göra är att överhuvudtaget inte nämna det på ett par tre år, och hoppas hon inte tagit åt sig för mycket. Tjejer med hennes måttliga övervikt borde inte alls behöva tänka på detta innan dom närmar sig 20 års åldern. Antagligen så går hennes övervikt över av sig självt, på naturliga sätt. Så försök bara slappna av, det är en rätt liten tjej ni har att göra med.
 

Kan det vara så att hon smygäter?

Skrivet av  fd knubbis
Om resten av familjen är smala/normalviktiga och de äter nyttigt så borde hon inte gå upp i vikt. Tyvärr så är det ju rätt vanligt att ungdomar (och vuxna!) med viktproblem och ett jobbigt förhållande till mat äter bra inför andra men vräker i sig onyttigheter i hemlighet (och mår fruktansvärt dåligt av det!)

Om hon har hamnat i den onda cirkeln så behöver hon hjälp! Någon vuxen i hennes närhet borde ta ett ordentligt snack med henne och försöka klura ut hur det ligger till (utan att få henne att känna sig kränkt eller kontrollerad, här är det silkesvantar som gäller!) och se till att hon får hjälp om hon hamnat i ett matmissbruksbeteende.

En annan möjlig bov i dramat kan vara att hon rör sig för lite. Fotbollsträning är jättebra men ingen ersättning för vardagsmotion. Går eller cyklar hon t.ex. till och från skolan, är hon ute och leker på rasterna och efter skolan? Om hon är stillasittande (förutom träningen) medan föräldrarna är mer aktiva så kan det ju vara det som gör att hon går upp i vikt medan de håller sig smala.
 

Skolmaten...

Skrivet av  Anna S
och smygätande? Hur och vad äter hon i skolan? När jag har varit på skolbesök och ätit i matsalen har jag sett barn, både killar och tjejer, som äter enorma mängder mat. Barn i den här åldern har ju också en tendens att köpa godis och äta utanför hemmet. Min dotter, som inte är överviktig, har kompisar som handlar godis och annat onyttigt varje dag. Jag tror inte att deras föräldrar är medvetna om det.
 

Kanske hon äter

Skrivet av  Carina, Celine 9602 å Harley 9802
för stora portioner med bra mat? Min dotter är en sån som gärna äter för mycket och det gjorde att hon var väldigt överviktig. Nu mäter vi alla kolhydrater noga till varje måltid och hon är numera på gränsen till normalviktig. Hon är rund ff men hon har liksom växt i sin vikt.

Vi åt inte heller fel mat och en massa kakor och godis utan felet var de stora portionerna. Om det är så kan du ta hjälp av en dietist som hjälper till att beräkna hur mycket hon ska äta.

Lycka till!
 

överviktig

Skrivet av  Anna
Du kan ta kontakt med hennes läkare eller har inte skolsyster varit i kontakt med er?Min dotter är överviktig också men då började skolsyster och barnläkaren ge oss lite tips på hur man skulle gå till väga med övervikten.LYCKA TILL.
 

Artiklar från Familjeliv