Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

är min son överviktig?

Skrivet av grodanmu
hej hej. jag undrar lite vad som definieras överviktig, min son är 8 år väger 35 kg och är nog runt 137 cm. jag är inte orolig egentligen för att han är extremt aktiv är alltid ifarten, idrottar mycket: fotboll, handboll, innebandy, men man blir ju lite fundersam över vad som är övervikt?!
Svar på tråden: är min son överviktig?

för mig

Skrivet av  Kajsa E m två små rulltingar
handlar övervikt om otrivsel! Har man så många kg för mycket att man har svårare att ta sig uppför trappor ex och att göra det man vill, då är det nog dags att börja fundera.

Jag har träffat en mullig flicka i jobbet en gång. Men hon var med de andra flickorna och dansade, hon var smidig i sina rörelser och verkade inte alls ha några hinder. Hon gick fö på barngympa.
Sen finns det de barn som inte vill vara med och spela bandy t ex för att de är förlångsamma pga övervikt. Då börjar en negativ cirkel - för det barnet skulle ju verkigen behöva spela mycket bandy!
(lite grann som att man vill banta innan man börjar gå på gym... så man ser snygg ut i trikåerna *fniss*)

Att sträva efter att barnen ska vara smala bara för att vårt samhälle just nu glorifierar att vara smal, är ju inte bra tycker jag. Man är ju som man är skapt! Och vill man vara som man är skapt ska man ju få vara det. Även om det inte är särskilt trendigt idag..

Jag vet inte om jag svarar på din fråga.. men när du skriver att din son är mycket aktiv och rör på sig mycket så är ju massor vunnet! Du behöver bara se till att han äter hyfsat och inte vräker i sig chips och godis i tid och otid, för det mår inte heller tänderna bra av. Och man får fel näringssammansättning om man byter ut snabbmat och godis, mot "vanlig" mat med grönsaker och frukt.

Som du kan läsa nedan har vi här hemma lite problem med själva rörelsen.. våra barn föredrar stillsamma lekar, förutom när de busar förstås. ;)
Men de har inte det i sig att klättra och snurra och göra kullerbyttor när de går på promenad.. som vissa andra barn gör. Mina barn går mera.. rakt fram.
*ler stort*

Jag kanske gjort dig ännu mer förvirrad?
;)
 

nej då....

Skrivet av  grodanmu
du har inte alls gjort mig förvirrad, tvärtom tack för svaret! som sagt så är det ju jättebra att han är så aktiv som han är annars kanske man hade haft problem. till dina barn: alla barn är ju olika, en del har ju mer myror i brallan än andra, och jag tror det är svårt att ändra på deras sätt att vara, huvudsaken som du sa är ju att dom mår bra. jag höll på att skratta på mig när jag läste det där med att banta innan man ska börja på gym för att passa i trikåer, för det stämmer ju........hi hi hi. kram
 

*asgarv* hur skriver jag???

Skrivet av  Kajsa E m två små
Har du läst jag skrev _egentligen_????

"Och man får fel näringssammansättning om man byter ut snabbmat och godis, mot "vanlig" mat med grönsaker och frukt."

Så vanlig mat med grönsaker och frukt är grymt hälsovådligt... *fniss*
Om man byter ut vanlig mat mot snabbmat och godis, ska det ju stå!
 

onej inte alls...

Skrivet av  åza med 4 killar
min 8 årige son väger 36kg och är 125 lång...
så nej din son är definitivt inte överviktig...
 

detkänns...

Skrivet av  grodanmu
ju skönt att höra att han är normal tack kramar
 

Kan du inte se det

Skrivet av  Missan
Märkligt. Det handlar ju inte bara om längd och vikt utan hur barnet är byggt också. Min son är 134 cm och väger 40 kg. Han är lite för stor - men det kan jag ju se på magen
det behöver jag ju inte vikten till för att konstatera. Du ser väl hur din son ser ut - eller?
 

Om han följer sina kurvor...

Skrivet av  Birgitta, since 1997
... på både längd och vikt så är allt ok. Det är när barn börjar klättra över kurvorna som de inte längre håller SIN personliga normalvikt. Alla barn är inte stöpta i samma form, vissa är smala och andra är lite rundare, av naturen.
 

på 6-års....

Skrivet av  grodanmu
kontrollen var det väl så att han hade gått lite över sin kurva på vikten men låg kvar på längden så då påpekade BVC-sköterskan att vi skulle hålla lite koll på honom så att det ej fortsatte att stiga men som sagt han är så aktiv och äter inte mer än andra barn och inte heller mycket onyttigt så jag tror att det planar ut.

man ser redan att han börjar att ändra kroppsform, hullet blir muskler istället. tack för svaret.
 

aktiv

Skrivet av  maria65a
Oavsett vad vågen säger så mår kroppen bättre av att vara rund men aktiv istället för smal och orörlig!
 

Artiklar från Familjeliv