Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är detta elakt?

Skrivet av Mi
Min sjuåring är 124 cm lång och väger 30 kg, han har gått upp 3 kilo från oktober förra året....

Förut åt vi nog normalt, dvs inget godis eller dyligt i veckan, ibland pommes, mac donalds och kakor/chips (en gång i veckan till en en gång i månaden). Inget socker till varddags serveras, dvs ingen saft, juice, oboy eller flingor, yoghurt etc.

Insåg att det krävdes ännu mer krafttag vid vägningen här i julas. Så nu blir det mac donalds max varannan månad, ingen pommes (hemgjord klyftpotatis istället), inga chips, lite lite lördagsgodis där det förut var en hel påse.

Men jag har dessutom "förbjudit" min son att äta mackor efter middagen, utan erbjuder fruktfat som vi alla äter av (nåja, inte pappa då...) på kvällen, en till två frukt per person.

Jag har dessutom sagt nej till mat mellan målen, erbjuder nu istället en riskaka eller ett halvt äpple om hungern känns stor i väntan på lunch eller middag (på helgerna).

Jag har ocskå börjat lägga upp maten vid diskbänken på varje persons talrik, så att jag har koll på hur mycket pasta det egentligen blir.

Är detta fel och för tufft för en sjuåring? Jag predikar inte om vikt och att han är för tjock, utan säger bara att det är så här vi har det nu. Han har två aktiviteter i veckan och så fort det blir ljusare skall vi börja promenera till skolan istället för att åka bil (ca 25 min promenad dit).

Det känns lite hopplöst, tyckte vi åt nyttigt förut, men tydligen inte då han gått upp tre kilo under hösten/vintern. Ett problem är ju att han är hos sin pappa hälften av tiden, och där blir det nog annan mat, tyvärr........
Svar på tråden: Är detta elakt?

har samma problem...

Skrivet av  åza
min 8 åring är 125cm och väger nu 37 kg...han har en sjukdom i höften och har op. så han kan inte röra sig nu men därför är ju maten dessto viktigare...jag kämpar som bare den här men tyvärr bor han hos pappa varannan vecka och han går upp den veckan han är där...jag tog kontakt med dietist för att han skulle få komma dit men han vägrade...han menar tex på att lightdricka blir man bara hungrig av så det köper han inte utan vanlig..
ja jag vet inte vad man ska göra allt känns så jobbigt när det bara är en som kämpar...men jag tycker väl att du gör rätt...jag ger oxå maten vid spisen,,,gör iordning mackor till han med lite smör och pålägg...han har faktiskt kommit överens med doktorn att bara äta 2 mackor...
men lycka till ialla fall..
 

Vi har vänt trenden...

Skrivet av  ac
Hej!

Jag har två bonuar på 8 och 10 år, den store med en sisådär dryga 10 kg övervikt... Men jag har lyckats vända trenden, tror jag i alla fall. Han ökar inte i vikt längre i alla fall.

Jag har lagt av med vanlig läsk helt - alldeles för mycket socker. Vi tar light på lördag istället. Inga chips eller jornötter alls, poppar egna popcorn på spisen i kastrull och ibland saltapinnar. Lördagsgodis har vi försökt begränsa till en sisådär 100-150 gram / person (fick siffran på Aftonbladets hemsida).

Bara nyckehålsbröd, och müslin till frukosten försöker jag hålla nere sockerhalten i också (Inga Corn Flakes eller chokladflingor...). Vanlig youghurt eller nyckelhålsmärkt.

Vi har satsat på en riktig lunch och en riktig middag alltså blir de inte så hungriga på kvällen, eftersom middagen blir runt 17.00. Blir de hungriga däremellan är det uteslutande frukt som gäller.

Alla middagar kör jag på samma sätt som du, för att hålla koll på mängden. Vi har alltid massor av grönsaker i maten och jag har reducerat fettet.

Vi har precis som du växelvist boende och jag vet inte exakt hur det är hos biomamman, men vi är bara glada att de inte ökar i vikt nu i alla fall. De växer ju så att det blir nog bra till slut. Jag tycker att du skall kolla hur mycket han äter i skolan. Du kan gott säga till att de skall begränsa intaget där med. Det är inte alltid optimal mat i skolan (se mitt andra inlägg...). Jag förstår din reaktion, man vill hejda det hela så att det inte går överstyr - sedan kommer de ju att må mycket bättre också!

Lycka till!
 

nej, men

Skrivet av  Katarina med Anna, Sags och pyret v.30
tycker detta med små ätande, mackor efter maten (tacka tusan för att barnet går upp i vikt!) osv är värt att lägga betydligt mer energi på att komma åt än godis på helgen. Detta med att lägga upp på tallrik direkt är ett smart knep, så gör vi med :-)
 

Artiklar från Familjeliv