Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är min 4-åring på väg att bli överviktig?

Skrivet av Hellepelle
Allt mediaprat gör ju att man drar öronen till sig. Min matglada flicka, som helst inte går i onödan (ståbräda... suck!), börjar lägga på sig. Byxor från Polarn & Pyret t ex går inte att knäppa i midjan.

Till saken hör väl att hon är ovanligt lång för en 4-åring (4 idag faktiskt!): 114 cm till 22 kg.
Är det kanske mer normalt att vara lite tanigare när man är kring 6 år, då man är bättre på att hoppa och springa rent motoriskt? Min flicka har alltid varit lång och är lite "giraffig" i sitt sätt att röra sig. Inte världens bästa balans alltså.

Överdramatiserar jag?
Svar på tråden: Är min 4-åring på väg att bli överviktig?

Skolsköterskan sa

Skrivet av  Athinas mamma
att vid 6 års ålder, ska man kunna se revbenen, en gammal "regel" som håller i sig än idag.

BMI för barn är inte samma som för vuxna, men nu för tiden kollar de BMI när man börjar ettan, för att inte barn ska bli överviktiga(sagt av samma sköterska)

Min 6 åring väger 16 kilo är 107 cm och hade ett perfekt BMI.(jag ser henne som vääldigt smal)
De kollar ju längt och vikt mot varandra.
 

Oj

Skrivet av  My
Min 2-åring väger också 16 (15,5) och är 102 cm. En kille.
Men inte kan väl en 2-åring väga för mycket? Han äter vanlig husmanskost aldrig snabbmat, men godis på lördagar.
 

en 2-åring kan väga för mycket

Skrivet av  En annan mamma
men din son är ju lååång=)
Så just han väger inte för mycket, tycker jag!
 

åh ja!

Skrivet av  Katarina med Anna, Sags och pyret v.37
De där var rätt korkat av skolsköterskan......
Min äldsta dotter går på kontroller på endokrenologiska sektionen pga att hon växer så fort, hon har kommit i puberteten förtidigt, och läkarna där är rätt så förbaskade på att skolsköterskor, bvc tanter och tidningar som tjatar om barns ökade storlek. Jag har varit jätte orolig för min dotter, just för att hon inte är så slank som bvs/skola tyckt att hon skall vara, men blivit mycket lugnare nu. Skolsköterskor som skickar icke överviktiga barn på kontroller dit har gort att dom kanpt hinner med de barn som värklgen har problem. Min dotter skall kollas minst var 4:de månad (ta hormonporver) men nu har det blivit över 7 månader i mellan ibland. Och antalet telefon samtal från föräldrar som blivit oroade av tidningar mm har ökat med över 100% de senaste två åren, i stort sätt alla dessa oroar sig i onödan.
Det läkarna är oroliga över är inte dessa smårunda, mulliga barn som fins på i stort sätt varge dagis avdelning/skolklass. det är de sjukligt feta som de är oroliga för, och det är den grupp som ökat dramatiskt. Min äldsta dotter är 142 cm lång och väger 40 kg nu, ganska stor tjej alltså. Men för att läkarna skall bli bekymrade hade hon behövt väga 55-60 kg! Väldigt stor skilnad alltså. Nä, jag blir faksitk rätt arg då jag läser sådant. Och det viktigaste av allt är inte heller vikten, utan hur man mår och vilken kondition som barnet har för övrigt, ett tjokt barn kan vara i klart bättre fysisk form än ett smalt barn.
 

Vet inte men...

Skrivet av  Ida m. Axel001111 & Kalle020812
...ta bort ståbrädan! Inte behöver ett så stort barn åka ståbräda. Själv tog jag bort ståbrädan när min äldste (just fyllda tre) började närma sig 20-kilosstrecket (han är inte mullig men stor på alla ledder). Han kan gott och väl gå själv, inte orkar jag dra på ett så stort barn! Visst blev det gnäll i början men det får man ta.

Om du oroar dig för dotterns viktutveckling så är det väl ett bra steg i rätt riktning?
 

bvc sa att

Skrivet av  plopp
Jag var där i går med min 4 åring, han väger 22 kg och är 113 lång. Eftersom han ligger 2 snäpp över normalkurvan både på längd och vikt, är han propertionelig(svårstavat)alltså inget att tala om.
Hade han legat på normal kurvan i längd och 2 snäpp över på vikt kurvan så hade det varit dags att kolla över deras matvanor.
Så du behöver inte vara orolig
 

Bekväma tjejer!

Skrivet av  Mia
Hej! Känner igen min nu sexåriga tjej (sju i höst) i din. Hade syskonvagn till henne och lillebror och det är ju klart att det är bekvämt att komma fram snabbt, men oj vad jag önskar att jag låtit henne gå mer själv redan som fyraåring.

Det var först förra sommaren som hon började lägga på sig mer, men att komma tillrätta med det hade varit mycket lättare om hon vant sig vid att röra sig mycket tidigare. Hon betraktas idag av skolläkaren som överviktigt med 120 cm och 26,8 kg, men eftersom vi tänker på den mat vi serverar och att hon är aktiv på fritiden (simskola, gymnastik och skridskor) anses det inte vara någon fara.

Mitt tips - Släng ståbrädan och låt tjejen gå! Ni kommer att vara glada för det om två år.

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv