Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vegetarian?

Skrivet av Vego
Min snart 13-åriga dotter vill vara vegetarian. Vi tycker att hon bör vänta ett par år, men hon är envis som tusan! Hon tycker synd om djuren, och det gör jag också, men jag tycker ändå att hon ska vänta med att bli vegetarian tills hon har kommit ur puberteten. Jag ha pratat med skolsystern, och även hon tycker att det är olämpligt att min dotter slutar med kött.

I alla fall så kom jag och min dotter överens om att hon får vara vegetarian i en månad för att se hur det går. Dottern äter ägg och fisk, så hon borde ju få i sig alla näringsämnen. Men så är det så att hon hatar varma grönsaker, hon kräks nästan om hon får en lökbit i sig.

Nu har den vegetariaska månaden nästan gått. Min dotter har ändrat åsikt om skolmaten mycket tvärt. Från att ha varit mycket kritisk och knappt ätit skolans mat så säger hon nu att den vegetariska maten är jättegod och att hon äter JÄTTEMYCKET. Det vet jag inte riktigt om jag ska tro på, eftersom att hon aldrig har gillat skolmaten förut. Jag tror att hon säger så bara för att få fortsätta vara vegetarian.

Hon säger att hon äcklas av kött, och att hon tänker fortsätta vara vegetarian även om hon inte får, att vi inte kan tvinga henne att äta kött.

Vad ska jag göra? Ska jag låta henne få fortsätta vara vegetarian, eller helt enkelt tvinga henne att äta kött?
Svar på tråden: Vegetarian?

svar

Skrivet av  Björn
Hej!

Att bry som om sin dotter genom att bekymra sig om hennes allmänna hälsa och huruvida hon erhåller alla de näringsämnen hennes kropp behöver är en synnerligen sund reaktion, som tydligt påvisar att du är en mkt god mor!
Din dotters val att ta avstånd från den köttindustri, som årligen dödar tusentals djur av olika arter utan att det behövs, visar att din dotter är en engaerad och intelligent tjej!
Att vara vegetarian är ett positivt val, som bör uppmuntras!
Både Livsmedelverket (www.slv.se) och expertgrupper
(t ex ADA) har slagit fast att både vegankost, lakto-vegetariskt kost (mjölk + vegetabilier) liksom självklart demi-vegetarisk kost (fisk+mjölk+ägg+vegetabilier) kan sättas samman på ett sätt som är förenligt med god hälsa och säkrat intag av samtliga vitaminer, mineraler, protein, livsnödvändiga fettsyror.
Som med alla kosthållningar är det självklart viktigt att kosten sätts samman på ett bra sätt. Således är det viktigt att både ni som föräldrar liksom din dotter själv skaffar den kunskap som behövs. Detta kan göras dels genom faktaböcker om vegetarisk kost samt genom bra vegetariska kokböcker.
En mkt fin näringslärabok skriven av näringsfysiolog Ulla Johansson utkom nyligen, Kost & Hälsa(Studentlitteratur, 2003), som speciellt tar upp vad som är viktigt att tänka på som vegetarian.
Andra bra böcker kan skaffas för en billig peng hos t ex Svenska Vegetariska Föreningen (www.vegetarian.se) eller Förbundet djurens rätt (http://www.djurensratt.se/).

All lycka!

Björn
Dipl. Nutritionskonsult
 

Ta kontakt med

Skrivet av  AW
en Dietist och ta med din dotter dit på ett samtal om vad rent vegetarisk kost innebär. Min dotter backade och gick med på att äta kött och fisk så länge hon växer.
 

Vet du.

Skrivet av  Lena_O
Först tänkte jag att det är samma som här. Men när jag läste en gång till, så misstänker jag att din dotter har andra problem med maten. Att utesluta kött bara så där plötsligt, vid den åldern och äcklas av varma grönsaker låter inte riktigt sunt, om jag får säga så.

Mina döttrar äter mycket grönsaker, både varma och kalla, på längden och tvären. Vi har minskat ner mycket på köttprodukter då döttrarna har haft önskemål om det. Men det har ju aldrig varit något nytt som har kommit plötsligt.

Just nu äter den ena dottern enbart vegetarisk mat i skolan, och det kött som serveras hemma.

Att äta vegetariskt och utesluta kött, har jag redan kollat upp, och det är inte så farligt för växande barn som man tror.

Men jag tror inte att det är det din dotter egentligen är ute efter... Tror faktiskt att hon bluffar.
 

alla mina tonårsdöttrar

Skrivet av  maria65a
Har haft faser, speciellt efter något tvprogram som handlat om djurhantering, då dom blivit vegeterianer. Hos oss har problemet inte varit att dom uteslutit kött utan mer att dom inte gillar (har aldrig gjort det) grönsaker... Efter ett tag har samtliga börjat alläta igen.
Jag tycker att det är positivt att tonåringar funderar på vad dom stoppar i sig och att utesluta varma grönsaker och kött kommer inte att ge din tonåring några bristsjukdommar alls! Äter hon fisk så kan man inte ens kalla henne veg ;-)
Ägg är dessutom ett fulländat livsmedel så hon kommer att klara sig bra. Ge henne dom grönsaker hon äter plus ägg och fisk så kommer hon säkert att må bäst av alla i familjen :-)
 

Artiklar från Familjeliv