Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi var hos läkaren igår

Skrivet av Cecilia med små troll
och lillan hade vuxit bra den här gången. Hon hade vuxit 1 cm och ökat 200g på en månad. Nu är hon snart 1,5 år och är 74 cm lång och väger 9300g.
Hon utreds just nu för sina luftvägsproblem men läkaren tycker också att hon växer för dåligt. Det jag reagerar på är att de hänger upp sig på hennes vikt! Hon väger alldeles för lite enligt dem.
Själv är jag medveten om att hon är ovanligt liten men tycker inte att hon ser undernärd ut utan alldeles lagom i kroppen.
Svar på tråden: Vi var hos läkaren igår

Som min dotter

Skrivet av  Emma med Tova
Jag tycker inte din dotter låter ovanlig konstig i sin storlek. Min dotter vägde också 9,3 kg vid 1,5 år men hon var 75,5 cm lång. Visst tillhör hon inte de största men det gjorde inte jag eller hennes pappa heller vid den åldern. För vår del har vi inte behövt utreda något då hon är en mycket pigg ung dam och de blir förvånade när de sätter henne på vågen och hon väger mindre än vad de tror. Min dotter ser inte det minsta underviktig ut och det är faktiskt en hel del som sagt att skulle hon vara större så skulle hon se överviktigt ut.

Nu vid 2 års ålder väger hon 10,1 kg och är ca 83-84 cm. Hon har nu gått om hennes pappas vikt vid 2,5 år han vägde då 9,5 kg. Läkaren vid 1,5 års kontrollen tyckte först hon var lite liten men tittade sen på oss föräldrar och sa att man måste se på föräldrarna också alla kommer ju inte bli lika stora och Tova tillhör de som kommer bli korta då vi båda är korta. Nu har Tova börjat följa en kurva innan dalade hon under 1 års tid från att ha legat långt över det normala de första månaderna till att ligga mer där vi förväntade oss att hon skulle hamna.

Finns det anledning att misstänka något för din dotters litenhet så ska det ju utredas men tror man att det beror på hennes normala anlag så kan man ju vänta.
 

Vad skänt att hon växt!

Skrivet av  Åsa m. A-99 & E-02
Visst känns det bra 1cm och 200g på en månad är ju mycket!! Tycker inte alls hon väger lite Emrik väger ju iof 300g mer men är ändå 76 cm så han borde nästan vara smalare efter som ditt lilltroll då har fler hg per cm sas.

Hoppas hon forsätter så nu då.
 

Till Emma och Åsa

Skrivet av  Cecilia med små troll
Då tycker ni som jag,det var skönt! Till slut tror man ju att man är helt knäpp när alla sköterskor och läkare gnäller om hennes viktkurva. I kroppen ser hon precis ut som storebror när han var liten med en go, rund babymage och ett litet "lårveck".
Till saken hör att hon för tillfället äter jättemycket! Jag tar extra fett till henne på det mesta och det behöver hon nog för att hålla sig "lagom" i hull.
 

Glömde lite

Skrivet av  Cecilia med små troll
som Emma skrivit om. Anledningen till att de tycker att Amanda ska utredas är att hon har fallit mycket i kurvor sedan hon föddes. Hon var alltså ganska stor från början men har tappat efter hand. Vi föräldrar är inte så stora men inte extremt små heller ( 162 resp 178cm).
Hon har dessutom flera andra bekymmer som tex. vätska i öronen, grav hörselnedsättning ( beror förmodligen på vätska men ej klart), svår astma, felaktiga tårkanaler som leder till kroniskt rinnande ögon+kronisk ögoninflammation. Hennes lungor bildar mängder av slem somhon hostar upp mm.
Läkarna vill se även hennes dåliga tillväxt som en del i detta och utreda om något kan vara fel.
 

Är hon utredd för

Skrivet av  Åsa m A-99 & E-02
Cystisk fibros? Undrar eftersom de kollade Arvid för det då det gav typ slem i tarmar,lungor och dålig tillväxt. Kanske något att fråga om? vill dock absolut inte skrämma dig men jag hade uppskattat att få "tips" när barnen inte mår så bra.
 

Japp

Skrivet av  Cecilia med små troll
Det första de gjorde när utredningen startade var en lungröntgen,blodstatus,massor av allergiprover och ett svetttest för cystisk fibros. Jag uppskattar precis som du tips från andra så kom gärna med fler förslag om vad det kan vara.
 

Artiklar från Familjeliv