Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min tjej på 3 år!!!

Skrivet av Linda m Emilia
Jag var på 3 års koll med min flicka. Allt gick jättebra, hon är duktig på att prata osv. Men hon var 99 cm lång o vägde 17 kg. Sköterskan tyckte att hon väde lite för mkt, och om hon vägde lika mkt vid 4 årskollen skulle vi måsta ta tag i det. Det är ju jättebra att dom säger det så man har tid på sig att hjälpa henne. Men saken är den att hon äter inte så mkt onödigt tycker jag. Välling morgon o kväll, lunch middag o ett mellis. Godis äter hon sällan o go fikat gör vi aldrig...... Vi får väl minska ner vällingen?? Vad tycker ni?
Svar på tråden: Min tjej på 3 år!!!

Jag skulle föreslå att

Skrivet av  Lena_O
ni får henne att röra på sig mer. Barn som rör sig förbränner mängder. Börja så, och det är en bra årstid att ge sig ut också.

Minska inte ner på vällingen.

 

Väger hon verkligen för mycket?

Skrivet av  Ia
Jag tittade på kurvan för flickor och då ligger hon en kurva över på både vikten och längden så det borde ju vara bra. Min son var 97,5 lång och vägde 17 kilo på sin 3-årskontroll och är inte ett dugg tjock.
 

Instämmer ovan

Skrivet av  Åsa med Aron och Ruben
Väger hon verkligen för mycket? Hon är ju ganska lång av sig. Vi har i och för sig tvärtom problem men 17 kg till 99cm tycker inte jag verkar mycket.
 

Instämmer med de övriga.

Skrivet av  Anna-68 & Nova
Jag tycker inte alls att hon verkar väga för mycket utan verkar ha bra proportioner. Min dotter som är 2 år och 8 månader är ca 100 cm lång och väger 18 kg. Jag har alltid fått kommentarer om att hon är rund men BVC har stöttat mig och tittat på det allmänna hälsotillståndet. Visst är hon större än de flesta barn i sin ålder men hon är ju lång också.
 

Ja, ta bort vällingen!

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
Välling har högt GI vilket dels leder till instabilt blodsocker (som man kan bli trött och grinig av) och dels ökar risken för övervikt.

Ge henne havregrynsgröt istället, det är mycket bättre! Dock INTE pulvergröt som är lika illa som välling.

Hemma har vi fått gå över till enbart frukt till mellanmål, dels eftersom båda barnen matvägrar vid middagen om de får mackor eller liknande till mellanmål och dels eftersom vår äldste kille började lägga på hullet i oroväckande takt när vi serverade mackor till frukost och mellanmål. Så nu är det enbart gröt/musli till frukost och musli till mellanmål som gäller.

Och inte nog med att han snabbt blev lite smalare i kroppen utan framför allt så blev han otroligt mycket lugnare och gladare av att slippa ett blodsocker som åkte berg- och dalbana pga mackor och liknande (välling har liknande effekt). Så skippa mackor och välling - det är mitt bästa tips!
 

Äh, frukt till mellanmål ska det ju stå!

Skrivet av  Ida m.Axel001111 & Kalle020812
...annars blir det ju väl mycket musli i längden :-)
 

rör hon sig

Skrivet av  mady
mycket? Annars kanske lite promendare tillsammans skulle vara bra samt att minska på vällingen. Fast så fasligt mycket tycker jag ju inte att hon väger.
 

Hon rör sig....

Skrivet av  Linda m Emilia
hela tiden tycker jag, full fart både på dagis o hemma. Gröt äter hon inte, men man kan kanske blanda vällingen tunnare????
Lite rund är hon, men det känns inte så jätte alarmerande ännu!! Men jag kommer verkligen att ha det i åtanke o inte låta henne äta för mkt. För jag vill absolut inte att hon ska bli överviktig , som mamma.......
 

oroa dig inte

Skrivet av  mady
hon är inte så gammal än och baby hull kan man ha kvar länge. Men kan ju vara klokt att hålla lite koll. Tror du det är omöjligt att ta bort vällingen? Skulle jag vara du skulle jag satsa på det.
 

absolut inte

Skrivet av  marina med 2 busungar.
kevin var 99 cm och vägde 16,8 kg på 3 års vägningen.så jag tycker inte alls att din lilla tjej väger för mycket.
det är ju bättre att dom har lite och ta av vid sjukdommar och så.
 

Artiklar från Familjeliv