Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad säger man om detta :O/

Skrivet av Millicent
På vårat dagis har de en vana (eller ovana) att baka titt som tätt. Kakor och bullar vareviga dag. Min dotter som redan är överviktig behöver ju inte alla dessa extra kalorierna. Jag påpekade detta under ett möte på dagis att det är väldigt mycket kakor och bullar. Då svarar personalen mig att -"xxxxx tycker faktiskt om att baka" (en i persoanlen alltså) ja sa jag, mina barn gillar att måla på väggarna med, men det får de inte göra ändå. Jag tycker väl att någon gång ibland kan man väl ha sådan fika, men inte i stort sett varje dag. Så då ska vi ändra på verksamheten för er dotters skull då, svarade dem. Nä, sa jag, men det kan ju knappast vara bra för något barn, smalt eller knubbigt, att äta så mycket sådant. Sen är det kräm minst 3 dagar i veckan till mellis. Är så himla trött på dessa eviga kalori/sockerbomber de stoppar i våra barn. Vad hjälper det att man försöker hjälpa sitt överviktiga barn med kosten härhemma när de resonerar så? blir så ledsen för min dotters skull. Storasyster och lillebror är smala som stickor båda två och jag ser hur hon lider av sin övervikt. Hon är 6 år och väger 28,4 kg till sina 116,5 cm.
Svar på tråden: Vad säger man om detta :O/

Förstår ditt dilemma...

Skrivet av  Johanna m. mini-Ida
...men måste ändå säga att ingen hade varit gladare än jag om det var på det dagiset min lilla mygga till dotter befann sig.

På vår avdelning bakas det ingenting, och även om de hade gjort det så tvivlar jag på att min tös skulle vilja ha mer än en smakbit. Men hon äter väldigt dåligt i överlag... Är glad för det lilla hon äter, och det är oxå ett bekymmer i sig!
 

Jo, jag har

Skrivet av  Millicent
en sån liten tunnis oxå. Tre år gammal gillar han knappt något godis alls, och inte kakor heller för den delen. Nä, broccoli, minimajs, färska champinjoner osv ska de va. Äldsta dottern har oxå alltid varit spinkig. Kan äta hur mycket som helst av ALLT utan att gå upp ett enda gram. Matvägrade när hon var ca 1,5 år vägde inte ens 10 kg när hon var 2 år fyllda. Fortfarande jättesmal. Så jag förstår vilket problem du har fast på andra hållet.
Kram på dej
 

Förstår dig verkligen....

Skrivet av  Carina
Hej!

Jag ville bara säga att jag förstår dig verkligen och jag har också ett barn som är överviktigt.

Vi hade denna fråga uppe på ett föräldrarådsmöte för ett tag sedan. Inte för att vi upplevde det som ett problem på dagis, utan för att vi tyckte att det var en viktig fråga att uppmärksamma och tänka på.

En av föräldrarna hade med sig denna intressanta artikel som verkar vara av intresse även för din del!

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,441093,00.html

Kram och Lycka till!



 

Jättetack

Skrivet av  Millicent
för artikeln, den ska jag ta med till dagis och visa dem........ Vi har ytterligare ett problem med godiset här. ALLA barn på vårt område äter godis 7 dagar i veckan och nataurligtvis så bjuder de även min dotter :O( Inte lätt för en 6-åring att tacka nej.
Själva har vi helt slutat med chips och annat snacks på lördagskvällen. Istället så gör vi stavar av gurka, morot, paprika, minimajs och klyftar färska champinjoner, sen gör vi en dippsås på A-fil, lite creme fraiche, limeskal och limejuice, svartpeppar och färsk basilika. Gissa om mina tre barn älskar det? Treårige lillebror gillar nästan inget godis, men frukt och grönsaker är smaskens! Men som sagt, det känns som om man kämpar i motvind när det sen blir så på dagis. Nu slutar dottern på dagis snart och börjar skolan i höst. Ska försöka undvika fritids, så jag kan styra mellanmålen själv.
Kram tebax :O)
 

Det är ju jättebra!

Skrivet av  Niina Wa
Jag har också frukt och grönsaker som alternativ till chipsen. Men, vi har chips och popcorn också. Av någon anledning, så är det morotsstavarna och gurkan som försvinner först...

Tråkigt att ingen annan förälder verkar hänga på ditt snack. Men, om deras barn äter godis som mellanmål...veckorna igenom, så förstår dom inte din tankegång.

Att äta bullar till mellanmål är ju inte så bra för smala barn heller, för då äter dom sämre av det med nyttigare innehåll.

Denna i personalen som nu har bakning som hobby, kan inte hon baka annat gäsbröd istället? Varför inte göra goda matbröd, lingonbröd, morotskaka mm. Det är måste ju vara lite samma sak för henne??? Men att man slipper allt SOCKER. Det är ju det som är den stora skurken.

En sak du också skulle kunna göra, är att du pratar med föreståndaren vid sidan av. Säger att föräldrarmötena inte gav något. Så kan du säga till föreståndaren att du vill att hon/han kallar dit en dietist till nästa möte. Som förklarar om socker och diabetes.

En dietist kan få upp ögonen på andra föräldrar som känner sig "osäkra" på vad som är mindre bra.

Lycka till med din kamp! För en kamp är det verkligen!!!
 

Artiklar från Familjeliv