Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Olika Barn

Skrivet av Kikki
Jag har 4 tjejer. Min första är mest skinn och ben. Nästa är (och har alltid varit) större. Hon väger mer än "ettan" och är ca 10 cm kortare. Nr 3 har också lite övervikt och nummr fyra är en liten "spink". Jag har alltid varit noga med vad vi äter. Mycket grönsaker (som barnen faktiskt gärna äter, frukt till mellanmål, chips eller ostbågar kanske 1 gång i månaden, Nästan alldrig kakor och bullar. Alla barnen är aktiva, speciellt de två som har problem med vikten. Vad ska jag göra? Jag tycker jag har gjort allt för att inte främja övervikt men ändå är det så stor skillnad. Vad mer kan jag göra?
Svar på tråden: Olika Barn

Hej!

Skrivet av  Annika
Jag tror det är, och måste få vara, precis som du skriver i din rubrik; att barn är olika!
Om ni äter nyttigt och rör på er, så tror jag att det här fixar sig vartefter barnen växer.
Man har ju gentiskt olika förutsättningar för sin kroppsform, en del blir aldrig spinkiga för man har inte de förutsättningarna.
Fortsätt med nyttig mat för alla och motion som de gillar! Grattis till barnen som äter grönsaker förresten, mina sträcker sig som längst till gurka, tomat o kanske någon morot...
 

Värre än jag trodde

Skrivet av  Kikki
Jag vägde min andra tjej idag och fick nästan en chock. Hon är 140 cm och väger 52 kg. Jag trodde hon vägde runt 40. Ska man börja prata med henne om viktminskning redan nu (hon är 9,5år) fastän hon inte verkar bry sig så mycket själv?
 

vad äter hon när du inte ser?

Skrivet av  Sara
Eftersom ni äter så sunt hemma i familjen så måste hon få i sig en massa kalorier på annat håll. Hon kan omöjligt ha en sådan vikt med enbart den kost du nämner. Om hon inte har något fel på ämnesomsättningen. Kanske du skulle börja med en läkarundersökning innan du gör något annat.

Att prata viktminskning rent ut med en 9-åring tycker jag man ska undvika in i det längsta. Däremot tycker jag man kan nöta och nöta det här med hur viktigt det är för kroppen med sund mat. Att man ska äta riktig mat med mycket grönsaker för att hålla sig så frisk som möjligt och för att orka med i skolan m.m.

Något tycker jag du ska göra för 52 kg till 140 cm det är mycket. Även om hon inte bryr sig själv så mycket så är det ju inte minst en fråga om hennes hälsa.
 

som min tjej

Skrivet av  Vildmärren
hon är också 140 lång, väger 51 kg... Vi har diskuterat vikten ett tag med hennes läkare (hon har ep, autism o ADHD så vi träffar en barnläkare regelbundet). Har också just börjat gå till en dietist för att styra upp vikten mera.

Min Vildhäst äter inte chips, ostbågar, glass, läsk, paj, ostkaka m.m. för hon tycker inte om det. Smör däremot, och vitt bröd och pasta. Kan inte se att hon äter mycket onyttiga saker, men väl för mycket av "nyttiga" (som pasta - då finns det ingen botten). Jag gissar att det är sådant som är boven i dramat för oss.
 

Byt ut det vita brödet

Skrivet av  Anna Maria med Li
mot fullkornsbröd, pastan mot fullkornspasta så har du vunnit mycket. Kanske byta ut smöret mot smör med mindre fetthalt?
 

Anna Maria: fullkornspasta?

Skrivet av  Vildmärren
Det har jag inte sett någonstans. Finns det i vanliga livsmedelsbutiker, eller i hälsokost-dito? Får kika runt i affärerna lite...

Jag har försökt att införa "ett mörkt - ett ljust"-regel hemma, dvs hon får inte äta ett ljust bröd förrän hon har ätit ett mörkt. Det fungerar hyfsat - så länge hon inte är själv hemma. Men mycket irritation blir det, hon VILL ha ljust bröd. Tyvärr har det inte gett utslag på BMI:et ännu, hon ökar fortfarande :-(
 

Fullkornspasta

Skrivet av  Anna Maria med Li
hittar du i de flesta välsorterade icabutiker, annars hittar du det på hälsokosten där du oxå hittar dinkelpasta som är både godare och nyttigare, tyvärr dyrare.

Mitt tips är att skippa det vita brödet helt, eller kanske äta det en dag i veckan?
 

Tackar!

Skrivet av  Vildmärren
Skall genast gå och leta! Hmm, ok, jag väntar till imorgon... :-)

Tack för tipsen!
 

Boven kanske läsk?

Skrivet av  Smilla
En del barn dricker kopiösa mängder läsk. Hur gör din dotter?
 

Artiklar från Familjeliv