Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är detta ok för en 10 månaders...?

Skrivet av Päronet med Rundis
Har ju en tjej på 10,5 månader nu. Hon har sedan ca 1 månads ålder gått upp fort i vikt. Vår underbara bvc är inte orolig, inte ännu ialla fall. Men hon går lite för fort upp tycker jag. Korsat 2 linjer på kort tid. Hon vägde 10,4 ca 3 v sen men har nog gått upp mer nu. Det KÄNNS. Hon är väl CA 72 cm tippar jag.
Hennes syster gick också upp fort men planade ut sen vid 1 år, men så här tung var aldrig hon. Hon vägde 10,4 vid ca 14 månader...
Tjejen äter ialla fall:
Frukost: 1 flaska eller 1 smörgås + dryck
mellis: frukt + fil + dryck
lunch: potatis/ris/pasta med kött/fisk /kyckling + grönt + dryck, ibland fruktpuré till dessert
mellis ofta på öf/kyrkis: frukt + 1 smörgåsrån (eller 1 liten yoggi) + dryck
middag: samma som lunch eller 1 port gröt + dryck
kvällis: 1 flaska
Bvc tycker det verkar vettigt.
Och jag har försökt att ge allsidig kost. Hon dricker inte saft och får bara 1 Mariekex vid typ kalas, hon är ju bara 10 månader.
Ändå undrar man ju ibland. Det känns ju i rygg + att vi alla i våra släkter är överviktiga.
Hur äter era barn kring 1 år?
Svar på tråden: Är detta ok för en 10 månaders...?

Oj - ett tillägg

Skrivet av  Päronet med Rundis
kanske ska tillägga att hon rör sig enormt mycket mer nu än 2 månader sen och ändå går hon fortare upp nu än då. Det är väl bara det jag eg funderar kring.
Hon "sitter aldrig still"....
=)
 

Det låter

Skrivet av  Åsa m. A-99 & E-02
helt normalt med både vikt och mängd mat (nästan lite lite mina barn som iof är tunnisar har ätit betydligt mer med ex gröt som mellis och både macka/gröt och välling till frukost kvällen) småttingar ska väga så mycket. Se t.ex inlägget längre ned som heter "Vikt."
 

Ja, ibland

Skrivet av  Päronet
äter hon faktiskt mer gröt. Senaste tiden har hon börjat få smörgåsar som hon nyfiket smaskar på. =)
Jag tänkte oxå härom dagen att detta kanske ändå är lite lite, men eftersom hon skjuter iväg på vikt så kan det ju inte vara det. Tror att hon nu senaste tiden gått upp ytterligare 1 kg...tro mig, det känns när man lyfter henne. Thi-hi.
Det är inte själva vikten som eg oroar mig,utan mer farten på vikten. Som nyfödd går de ju upp en del snabbt, men sen fortsatte hon i samma fart. Min sambo gick upp FORT när han var liten och blev överviktig tidigt. Likaså jag.
Vi får väl se hur det artar sig.
 

Min snart 9-månader gamla..

Skrivet av  Isa m Ellen 030926
..dotter är 74,5 lång och väger 9500 g och hon äter som en häst. Ett tag låg hon väldigt stilla på viktkurvan men senaste tiden har det gått snabbt. Nästan 500 gram på tre veckor och hon verkar vara på väg uppåt. Jag tror att det går i vågor, precis som med allt annat. var du glad att hon har lite att ta av om hon skulle bli sjuk. Min blev jättesjuk när hon var 6 månader och åt inget på en vecka. Det tog lång tid innan hon gått upp det igen och då tyckte jag att hon var tunn, usch.

Så länge bvc inget säger är säkert allt som det ska!
 

Absolut normalt...

Skrivet av  Lena
Vår dotter vägde 12.1 kg vid 6-månader (födelsevikt 3.90).
Just nu är hon 2 och 10 och väger runt 17 kg, 105 cm lång.
 

Min 3-åring

Skrivet av  li
väger 12 kg.
 

Artiklar från Familjeliv