Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har sparrisbarn

Skrivet av Helena
Min 10 1/2 åriga dotter väger knappa 30 kg och är kring 140 cm lång får hon inte att gå upp i vikt hon äter som en myra. Vad kan man göra?
Svar på tråden: Har sparrisbarn

Känner igen

Skrivet av  Päronet
det där med att äta som en myra. En dr sa till mig att när magen/kroppen börjar få mat så vänjer den sig vid mat och blir då lättare hungrig. Men när man inte äter finns inte hungerkänslorna där liksom...
Min tjej är "lagom" på 116,5 cm och 20,5 kg. Men hon äter dåligt och blir hemsk i humöret då!!
Vi har börjat ge henne lite,lite,lite men lite oftare. Vi lurade i henne "bebis-yoggi" tex som hon åt för hon ville vara som lillasyster (fet yoggi).Hon äter nu halva smörgåsar med smör på tom - innan vägrade hon ha smör på mackan. Frukt och grönt. Igår åt hon 6 stora bitar pasta + 2 köttbullar till lunch - hurra!! Hennes humör har gått lite uppåt. och hon verkar kunna äta utan att det blir "stort" av det.
Så kanske du ska göra ett frukt-fat till henne tex. Skär äpple,banan,päron i bitar och ställ fram och säg att hon kan ta om hon vill ha. Ge kex till detta. Typ smörgåsrån och Digestive (är bra). Äter hon nåt kan magen sen lättare bli hungrig.
Kram
 

Jag har en kille som

Skrivet av  Anna-68
också är 140 cm lång och väger 30 kg. Han äter däremot som en häst, hur mycket som helst. Det går inte att få i honom mer mat men jag föröker lura ner lite extra fett i hans mat.
Jag har också en dotter som väger ca 22 kg och är 123 cm. Hon har alltid varit smal och ätit dåligt och petat i maten. Vi började aktivera henne mer hemma. Övade gymnastik ( stå på händer, armhävningar, hjula) + att hon har gått på två sportaktiviteter. Hon vägde 19 kg i höstas och nu 22 kg. Hon äter mer, orkar mer och har fått starkare kropp.
 

Min tjej

Skrivet av  Pia & Mimi
Är också underviktig, har alltid ätit alldeles för lite. I höstas slog skolsköterskan larm, då vägde hon 30.8 kg (hade inte gått upp alls på ett år) och var 148 cm lång. Hon är är 14 år. Hon har ett komplicerat hjärtfel som är korrigerat och mycket av hennes matproblem beror på det. Hjärtbarn har ofta dålig aptit. Och jag måste säga att jag har helt tappat bort hur mycket barn skall väga i vissa åldrar trots att jag har två barn till, men de är pojkar så det är lite annorlunda.
Jag tog kontakt med en dietist och fick rekvisition på Sempers Minimax chokladdrycker. Varje dryck innehåller 240 kcal, och hon dricker två om dagen. De smakar som Oboj, kanske lite sötare. Hon har nu gått upp 4 kg på 5 månader och vuxit 3,5 cm. Hon har inte kommit i puberteten ännu, troligen p g a undervikt, men nu ser vi lite tecken på att det är på g.
Vi fick också order om att hon skall äta ett kvällsmål. Smörgås och en choklad dryck, dvs samma som till frukost.
Om din tjej följer sin längd och viktkurva, skulle jag nog låta det vara och kanske tillsätta mer fett i maten (t ex flytande margarin på pastan, lyxyoghurt osv, vilket är helt OK att göra enligt vår dietist när barnen har problem att gå upp), men börjar det falla ur, så kanske du ska ta kontakt med en dietist och få hjälp med kaloritillskott.
 

Äsch...

Skrivet av  Matilda
min 10-åring är 145 cm och väger 29 kg. Förr oroade jag mig ständigt, tjatade, gnatade, trugade, försökte...
Nu ser jag att hon är frisk och pigg och hon - och det är viktigt - följer sin egen kurva, hon växer faktiskt trots att det inte går så fort.
Så länge din dotter växer på längden tror jag inte du behöver oroa dig. Och som sagt - sluta upp med att försöka få henne att äta mer. Det ger ofta motsatt effekt.
 

Artiklar från Familjeliv