Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Äntligen så har de lyssnat..

Skrivet av Mia72 & E-93, O-96 & Martina 19/10-01
på oss. Alltså skolsköterskan. Vi frågade för ett år sen om inte vår E var överviktig..nä fick vi som svar. Han vägde då 45 kg till 138 cm. Ett tungt år har vi bakom oss med två plötsliga dödsfall, personer som stod oss nära. E:s vikt har accelerat och nu i maj stod vägen på 60 kg. VI har nu fått träffa dietist då blodproven som togs inte visade på ämnesomsättningsfel. Nu är E med på noterna och äter frukt i massor till mellanmål, godis på lördagar, grönsaker til maten.
Jag frågade dietisten om det senaste året kan ha och göra med viktökningen..ja sa hon delvis. Om E inte velat prata utan ätit i smyg istället.

Känns skönt att äntligen få hjälp. Även om tidpunkten kanske var den allra svåraste. För vad vill man äta under sommaren? Glass, fika ja godis andra dagar än lördagar. Men min kille är superduktig!!

Svar på tråden: Äntligen så har de lyssnat..

Skööönt

Skrivet av  Päronet
och du - isglass kan man äta trots att man "håller igen". =) Och med risk för att få fet smäll så säger jag de förbjudna orden: isglass tillåter även viktväktarna.
Lycka till!!!!
 

fast....

Skrivet av  pewa
Jättebra att ni fått hjälp!

Men om isglass är bättre.... nje det skulle inte jag vilja hålla med om. Isglass som man köper innehåller ofta väldigt mycket snabba kolhydrater.
Snabba kolhydrater ökar ju ofta sötsug och hunger.

Skall man peta i sig kalorier (och kanske ännu mer till barn) så kanske man skall jämföra vad som finns i den. Jag tror starkt på att man inte inte skall vara rädd för fett, se till kaloriintaget. Hellre samma mängd kalori med med fett än med snabba kolhydrater...

Men det är min lilla åsikt.

Och självklart skall även barn som håller igen ha glass, det är ju sommar. Barn skall inte heller "banta" utan bara äta lagom. De skall inte plågas :-) och en sommar utan glass är en plåga.

/pewa - beroende av glass
 

Till er båda..

Skrivet av  Mia72 & E-93, O-96 & Martina 19/10-01
tack för tipset om isglass även om det kanske inte är direkt nyttigt men jag vill inte tvinga honom att helt plötsligt inte få äta något gott.
Det jag blev riktigt förvånad över är att dietisten sa att inte ens popcorn är bra. Vi popar själva med lite olja i kastrullen och vi saltar popcornen lätt men inget extra smör i popcornskålen. Så popcorn kommer han att få äta på helgerna har vi bestämt.

Kan säga att jag ändrat min kost sen E fick göra det. Och tro mej det behövs...hihi..

Tack och kramisar till er båda: Jag kommer med stor säkerhet tillbaks med rapporter.
 

Artiklar från Familjeliv