Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjälp,BVC ringde om vikten

Skrivet av orolig wilma-mamma
Blev nyss uppringd av en sköterska på BVC som sa att vår dotters vikt inte alls ser bra ut! Fick panik! Hon är född 7 april 2004 och väger 9,8 kg.. enligt BVC skulle hon väga minst 11 kg nu..

Jösses vilken ångest jag fick..

Hon får mat var annan timme (äter ca 1 burkmat då) och däremellan kex, glass, bröd - ja, allt hon kan tänkas vilja ha. Och vi har ibland (inte alltid) extra fett i maten till henne.

Vad ska jag göra? Hur får vi henne att gå upp i vikt?

Var kan vi hitta viktkurvor för att kolla själv?

Tacksam för alla svar!
Svar på tråden: Hjälp,BVC ringde om vikten

född 7 april 2003!

Skrivet av  orolig wilma-mamma
Jag skrev fel.. född 2003 (inte 2004!). Så blir det när man får panik!!!
 

Det låter ju inte så lite

Skrivet av  Nicka
Min son hade precis passerat 8 kg när han fyllde 1 år. Det intressanta är väl om hon börjat gå ner mycket i vikt eller om hon stått helt stilla under en lång period. Jag har i och för sig också haft ångest och min son har testats för det mesta (han är idag 4 år och väger 13 kg).

Om er flicka får i sig en hyfsad mängd mat under dagen så är det inte så mycket mer man kan göra. Visst kan man lägga till extra fett, men varför ska man hålla på egentligen? Jag har lagt till extra fett hur länge som helst och inte har han gått upp fortare i vikt av det, så numera har jag lagt av.

Han är en smal kille helt enkelt, en väldigt pigg sådan också. Jag tror att ni skulle märka om ert barn inte gick upp i vikt p g a någon sjukdom. Men visst kan man göra tester om det kan stilla ens oro.

Jag tror att vissa barn är smalare än andra helt enkelt. Backar du tillbaka här så finns det fler länkar till viktkurvor, men det är farligt att stirra sig blind på dem också. De är ju mätta efter hur andra barn väger.

Om man tänker att 20% av alla barn är överviktiga idag och man skulle göra nya kurvor baserade på hur dagens barn väger. Ja, då skulle ett barn som hade normalvikt tidigare få undervikt enligt de kurvorna. Men inte skulle det barnet må sämre bara för att man har gjort om kurvorna.
 

Lugnare nu

Skrivet av  wilmas-mamma
Tack, nu har jag lugnat mig efter att ha kommit hem till min mycket glada och rörliga tjej hemma. Hon mår inte dåligt och äter bra. Allt bra förutom BVC med andra ord.. Men det var mycket ospykologiskt av BVC att bara ringa hem så där.. Usch! Känns bättre nu när jag läst här o fått lite distans till samtalet.
 

lita på dig själv!

Skrivet av  jag
Jag har en luttrad inställning till bvc/vikt.

Äldsta tjejen gick upp 400g på 1 år , det tyckte bvc var fullt normalt. (hon tålde inte mjölk)

Sonen såg som 9 mån bäbis ut som en fotboll - jag vägrade då ge honom mat på natten , vilket upprörde bvc enormt! Han "behövde"tydligen ännu mera mat!

Nej, lita på din instinkt! Är din tjej en mager typ, äter bra och går upp i vikt - i sin takt- ska du nog inte vara orolig!
 

Skrattar

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Ursäkta!!! Min son som är 2,5 har precis passerat 11 kg. Väger 11,4, så varför skulle hon enligt BVC väga minst 11 kg för? Jo jag bråkar själv med BVC. Min minsting är precis 1 år och väger 9,6 kg. Där har BVC inte sagt någonting. Tycker att din dotter verkar helt ok i vikt.
 

Jag tycker hon e stor... *skratt*

Skrivet av  Sara m Linus 030428
Min son är 15 månader gammal och väger nästan 8 kg... Den 6/7 vägde han 7,4kg och var 71cm lång. Han är född den 28 april 2003. Jag tycker att du ska ta det lugnt, mår hon bara bra och är pigg och aktiv så är det ingen fara.
Lycka till, bvc kan ställa till en massa oreda med sina dumma kurvor, jag vet...
 

beror väl mycket på..

Skrivet av  Pixelpig m Lilla Plupp 030622
..om hon växt i jämn takt eller om hon plötsligt dipat i sina kurvor.
Lilla Plupp vägde 7045g på 1-årskontrollen men i och med att hon växt både på längden och vikten i jämn takt tyckte BVC inte det var någon fara. Oroliga jag frågade om vi skulle börja blanda extra fett i maten men det tyckte inte barnsköterskan var nödvändigt. Tänk så olika det kan vara!
 

Artiklar från Familjeliv