Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tjock bebis

Skrivet av Formator
Mamma tycker bebben är tjock och att vi ska se upp, men hon ligger bara lite i överkant på kurvan. Vidare att vikten ökar av Fruktsocker, då frun käkar ett kilo äpplen och mer frukt per dygn plus ägg och ost, när hon klagar om att vikten gått upp. Har mamma rätt och kan det gå ut i bebben?

Det har jag lärt mig men glömt och tar tid att finna igen:)
Svar på tråden: Tjock bebis

Själv

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
käkade jag säkert 10-15 bananer om dagen när jag var gravid. Fick tillsägelse av MVC att minska intaget. Kan säga att jag gick upp 34 kg under den graviditeten. Så medelmåtta är väl det bästa.
 

Vad säger BVC?

Skrivet av  fp
Min son har alltid legat ovanför "normalkurvan" på vikten, men eftersom han även ligger ovanför på längden är det ingen fara enligt BVC.

Visst äter din fru mera än äpplen, ägg och ost varje dag?? När man ammar är det jätteviktigt att få i sig en allsidig kost. Om hon är osäker är det bättre att hon får tips och råd av en utbildad dietist.
 

Mat också en gång

Skrivet av  Formator
men för mkt äpplen är tvivelaktigt, gas och vikt mm
 

När man ammar bör man äta som

Skrivet av  Åsa m A-99 och E-02
en långtradar chaffis dvs.

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag

2 lagade mål mat per dag och rejäl frukost med gröt ägg eller fil och. Är det inte så att han äter mycket frukt för att hon egentligen försöker hålla diet? En ammande mor ska äta för både sig och barnet dvs äter för två till skillnad från en gravid kvinna. En kvinna som ammar och inte äter ordentligt riskerar att få näringsbrist vilket leder till trötthet, håglöshet, lätt att få infektioner, minnesproblem etc. Att gå ned i vikt medvetet under amning gör oxå att miljögifter som finns lagrade i kvinnas kropp löses ut i bröstmjölken och man ska absolut inte banta under amning.

Vad det gäller vikten hos ett ammat barn är det normalt att ligga över översta kurvan. Detta visar på att barnet fått i sig mycket nyttiga fettsyror som gör att hjärnan utvecklas bra och ger ett gott skydd för infektioner osv. Någonstans vid 9-12mån slutar barnet öka i vikt och när det börjar gå och springa "rinner" amningsknubbigheten bort. Så var stolt över att du har en fru som ger ditt barn det bästa som finns och en välmående bebis. Det är desstuom mer norm än undantag att barnen ligger 2 kurvor högre på vikten än på längden just mellan 2-3mån och upp till 9.

Din mor däremot verkar liksom många i den äldre generationen inte veta vad man idag faktiskt kan om barnsutveckling och amning. Babysar ska få mat när de är hungriga, de kan inte bli feta.

Se till att din fru äter ordentligt, njut över att få en smartare bebis och ignorera din mor. Det finns ingen korrelation mellan en runde bebis och ett runt barn eller vuxen. Baby michelin utseende är borta innan 2-3årsålder.
 

Eh?

Skrivet av  Loppilej
JAg fattar inte riktigt detta.

Menar du att din mamma har synpunkter på vad din fru bör och inte bör äta? Och att du lyssnar till detta?

Om det vore något tok med bebbens vikt så skulle ni med all säkerhet få info av BVC och dessutom tycker jag du ska rakt och tydligt förklara för din mamma att hon fullständigt ska skita i vad din fru äter!
Att frukt skulle vara ett problem är knappast troligt, vad menar ni att hon skulle äta istället?
 

Hm,

Skrivet av  Åsa m Aron o Ruben
Ja, själv missuppfattade jag nog hela inlägget. Skulle nog ha ställt dom frågor du ställde, innan jag svarade.
 

Barn som ammas...

Skrivet av  AnnaF m Emma 20/1 o Simon-01
har den vikt de har. Mammans mjölk är perfekt anpassad till vad barnet behöver. Man kan i stort sett inte ändra mjölkens sammansättning av att äta annorlunda (sålänge man inte svälter)

Jättebra att din fru äter mycket frukt. Hon ska äta MINST 800g frukt och grönt per dag, gärna mer! Och äpplen innehåller jättemycket antioxidanter, vitaminer och annat nyttigt, så hon har valt rätt. Det är svårt att bli fet på frukt (förutom bananer då)

Det viktigaste för en bebis är att den går upp, sen när den väl börjar gå och springa så brukar det mesta hullet försvinna.

Barn som är under 3-4 år kan gärna vara runda. Det är bara bra om de skulle bli sjuka. Då har de något att ta av...

/mvh AnnaF
 

varför skulle man bli fet på bananer??

Skrivet av  andromeda
.
 

Artiklar från Familjeliv