Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

VV för barn...?

Skrivet av Leka
Jag har en son som är 11år och överviktig, enligt BMI tabeller för barn klart överviktig på gränsen till fetma och nu är det dags att ta tag i saken.

Då jag själv VV:ar vore det himla praktiskt att köra det med honom också (tyvärr så har jag bara råd att en av oss går och väger sig), frågan är hur många points man ska räkna med att han behöver?

Finns det någon här som kanske varit med i viktväktarna med sitt barn och kan berätta för mig om det är något särskillt man ska tänka på samt hur en sund viktminskning ser ut för ett barn kan man räkna med att de går ner i samma takt som oss vuxna?
Svar på tråden: VV för barn...?

Tror...

Skrivet av  AnnaF m Emma 20/1 o Simon-01
att man får (med läkares eller skolsköterskas rekommendation) gå till vv med barn över 10 år (eller är det 12?)

Ring och fråga på huvudkontoret eller fråga personalen i din klass.

lycka till!
/AnnaF
 

13 år

Skrivet av  familjen L
Min son är 13 år och överviktig.

Han har gått ner 1 kg sen i fredags. Han använder min gamla cd skiva från http://www.nutris.com/sverige/firstpage.asp

Han har minskat sitt antal på mackor, och använder istället mer gurka och tomater på mackorna.

Sen dricker han mer vatten nu, istället för saft, när han är törstig.

Han använder ibland dietvågen, för att väga vissa maträtter.

Men det roligaste är, att han cyklar till badet. Och går ut med hunden. Motions skrivs oxå in, vilket uppmuntrar honom att inte sitta för mycket vid TV och datorn nu, när kompisarna inte är hemma.

Vi använde detta program hela familjen, för 2 år sen. Jag har en son som knappt äter alls, men han började äta bättre, när han såg vitaminstaplarna.

Min sambo började fatta VARFÖR hans kolestorolvärde var så högt.

Min knubbige dotter gav upp.

Jag gick ner 7 kg, sen gick jag upp en del av det, när jag började på en 8 veckors kurs, och inte visste vad det var för innehåll i lunchen,
 

BMI

Skrivet av  familjen L
var hittar man BMI för barn?

Min son har 25,33 i BMI.
 

Titta lite längre ner

Skrivet av  Pia & Mimi
Tråden heter BMI-beräkning för barn. Där står gränsvärdena för överviktig och fetma för pojkar resp flickor i olika åldrar.
 

Föreslår istället

Skrivet av  Jämställd pappa
nedragning på socker rik mat och övergång till glykemisktindex.
 

Artiklar från Familjeliv