Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kvällsfika?

Skrivet av Anna
Har ett problem med en stor kille på 9 år som är kraftig och en lillasyster på 3 år som ligger på gränsen till hur smal hon får vara. Jobbigt med ett barn som man ska hålla tillbaka och ett som man försöker peta i lite extra... Nu har vi diskussioner angående kvällsfikat som jag helst skulle vilja ta bort för stora killen. När behöver barnen inte längre äta något litet på kvällen? Hur gör ni med kraftiga barn? Numera gäller frukt eller en hård smörgås men han är väldigt avundsjuk på lillasyster som får lite mera och "godare".
Svar på tråden: Kvällsfika?

Vad äter ni resten

Skrivet av  Åsa m A-99 och E-02
av dagen. När äter ni middag? Det där med att ta bort kvällsfika för barn beror ju uteslutande på sådana faktorer. Mina barn får inte kvällsfika. De äter

8.00 frukost
11.30 lunch
14.30 Mellis (macka å mjölk och frukt)
18.00 middag + välling
nattning vid 19-20 tiden.

Vi vuxna däremot som är uppe till 22 äter kvällsfika vid 21.

Om ni äter middag säg vid 17 som många göroch 9 åringen går och lägger sig vid ex 21 tiden så kan han inte gå utan mat i 4timmar och sedan somna. Att äta "lite" med ca 3-4 timmars mellanrum så man får jämn blodsocker nivå är ju ofta väldigt väldigt viktigt vid övervikt. Försök istället för att skippa kvällsfikat helt se över hela dagen. Finns det något mjölk och macka mål efter skolan som kan bytas till frukt? Kan frukosten blir nyttigare? Middagen? Kanske kan ni äte middag sent och då skippa kvällsfika?
 

Hmm

Skrivet av  Anna
Vi äter en bra frukost. Sedan får han ju lunch och mellis på skolan. Han är i "äckligt" perioden så han äter väl inte alltid så bra i skolan. Dessa dagar är han väldigt hungrid till middagen och vi äter nog närmare kl 17 än 18. Läggdags är vid 21-tiden. Svårt att äta för sent då även 3-åringen är hungrig och vill äta vid 17-tiden. Det lutar nog åt att vi åtminstone en tid framåt behåller kvällsfikat... Svårt det här!
 

Jag tror

Skrivet av  Sara
att jag hellre skulle ha låtit dem få samma typ av kvällsfika men istället brett på lite mer smör på lilltjejens macka och kanske en extra ostskiva. Om de bara får frukt kunde man kanske ringla lite rapsolja över flickans äppelskivor eller bananslantar.

Nu är båda mina barn åt det lite mulligare hållet så jag har inte det problemet men jag tror att jag skulle ha försökt undvika att ge dem olika sorts mat.
 

Förlåt mig

Skrivet av  Ninni
men det är INTE att rekommendera att öka fettintaget för dottern. När man är smal bör man istället äta oftare, inte fetare!!
 

Det beror på, det.

Skrivet av  C med 3
Vi har fått rek av läkare att öka fettintaget hos vår 2-åring pga undervikt. Så måste man ju göra om inte barnet vill äta så ofta/mycket per mål.
 

Artiklar från Familjeliv