Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som har ....

Skrivet av L med E
...nått bra tips på smalmat för barn?
Har en dotter som är något överviktig.
Undarar oxå hur ni andra föräldrar gör för att inte "skada" barnet när de gäller att sätta gränser för ätandet?
Svar på tråden: Någon som har ....

aldrig prata om bantning

Skrivet av  Sara
utan istället prata om vikten av att äta nyttig mat för att orka leka och för att orka lära sig saker, för att växa m.m. Att prata om vad kroppen behöver (och inte behöver). Det är i alla fall så jag försöker göra.

Om man äter någorlunda rätt med mycket frukt och grönt och håller sig till strikt lördagsgodis (och i måttliga mängder då) så vore det väl ändå den om inte vikten skulle kunna hålla sig inom normala gränser.

Nu har barnen en farmor som inte kan fatta, hur mycket vi än tjatar om det, att vi inte vill att barnen ska äta så mycket fika och godis och det gör det jättesvårt att hålla kontrollen över intaget av ohälsosamma kalorier, men jag hoppas ändå att våra barn får med sig en sund inställning till mat som de kan ha glädje av även när de blir stora.
 

laga

Skrivet av  mady
viktväktarmat till hela familjen så får ni väl sammansatt mat och hon blir inte sär behandlad. Jag och mannen kör viktväktarna ibland, barnen som är små stickor får samma men med extra fett och så. Även för ett kraftigt barn får du absolut inte ta bort fettet då kroppen behöver fett för att bränna fett. Se även upp med socker.
 

testa

Skrivet av  flicker-fly
att sluta med alla raffinerade kolhydrater (vitt mjöl, vitt ris, pasta allt som är finare än grahamsmjöl) och all socker. Det kan vara att din dotter är överkänslig överför socker (vita kolhydrater = socker om man är överkänslig)

Ge istället familjen bröd på dinkel (gärna fullkorn) Pasta av fullkorsvete eller dinkel, råris, matvete, bulgur (ej couscous) och ibland potatis (ej mos)

Försök tillaga gröntsakerna på ett spänande sätt! Så det smaker mycket.

Ett tips bara =)
Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv