Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kläder till rund kille...

Skrivet av AVe m killar -97 och -02
Har en kille på 7 år som är 135 cm och väger 38 kg. Vi har hållit koll på hans vikt sedan han var fyra. Både läkare och dietist är inkopplade.

Jag är ofta här inne och läser och drar nytta av era tips. Dock har jag aldrig skrivit själv.

Nu tänkte jag drista mig till att fråga något som kanske eg. inte hör hit. (Fast kanske ändå?)

Kläder kan ju vara lite svårt att hitta. Men ändå inte så farligt. Killkläderna är ju i alla fall rymligare än till flickor.
Men nu är snart det stora dillemmat här igen. Overall till vintern eller helst tvådelat nu när han är så gammal som sju år. Förra året letade vi i månade för att hitta något. Det slutade med ett par midjebyxor med resår i täckmaterial från H&M med tillhörande jacka. De var tillräckligt rymliga och bekväma men höll ju inte vätan eller kylan borta nåt vidare.

Har ni nåt bra tips på vinterytterkläder som är rymliga i modellen till en kille. Helst tvådelat?

Tacksam för alla svar och synpunkter.

Svar på tråden: Kläder till rund kille...

Reima Tec`s kläder

Skrivet av  Sara
är ju väldigt dyra men jag upplever att de är ganska rymliga. Vi ska köpa tvådelat till dottern för första gången i år så jag kan inte svara på hur rymliga de är, men det är ju med hängslen så jag inbillar mig att det finns plats för magen.

Fast ni kanske redan har provat dem.
 

Tack,men

Skrivet av  AVe m killar -97 och -02
vi provade dem förra hösten och de stramade runt stjärt och mage rejält. Iofs har nog kroppen ändrats en del så det kanske vore idé att pröva igen.

Tack i alla fall
 

Inget svar men..

Skrivet av  Johan & Emmas mamma
vår pojke är 7 år och väger 35 kg (sist vi vägde och det var ett tag sedan) han är väl också ca 130-135 cm lång och jag tycker det är ganska svårt att hitta byxor.
Jag har fått köpa strl 146 om det är knapp i midjan istället för resår. igår hittade jag faktiskt på kapp-ahl byxor i d-strl, det var jättebra annars brukar Lindex har cross-ways eller vad märket heter, med lite vidare modell och normal modell, där fick jag faktiskt gå ner till strl 128 !!! Tänk vad skönt det kändes.
Vi försöker och försöker att tänka på vad han äter, men det är inte lätt att få honom att "gå ihop".
Man är ju lite orolig nu när han börjar skolan, han har redan fått höra på fritids att han är tjock.

Idag jämförde han sig med en kompis som är jättespinkig och mager, visst är jag tjock titta på mina ben xx har inte sådana ben.
Lilla gubben sa jag du är inte tjock, du är en kraftig och go kille.
Det var lite om oss och lycka till med vintergarderoben till er kille.
PS ifjol fick jag också leta täckbyxor med resår i midjan, täckbyxor med hängslen är ej att tänka på.
 

Måste kolla

Skrivet av  AVe m killar -97 och -02
Lindex och kappahl byxorna. Tidigare har vi beställt jeans från H&M. Både med resår i vanlig storlek och med knapp i d-strl. Även Lingon och Blåbärs byxor är väldigt rejäla i storlekarna. Annars har han en förkärlek för mjukisbyxor men nu när han är så gammal vill man ju att han ska vara lite mer klädd ibland.

Ja, det där med att jämföra är ett dilemma. I min sons klass är de 18 killar (bara fyra tjejer) och endast min son och en till är lite kraftiga. De andra väger väl mellan 20-25 kg. Visserligen är de inte fullt så långa som han, men ändå. Det är väldigt stor skillnad. Ibland kommenterar han detta och säger att jag vill vara lika smal som den och den.
En gång när han satt på toaletten och tittade på sin mage sa han att ville skära bort en stor bit. Inte kul att höra.

Ja, det är inte lätt. Vi försöker att begränsa maten hela tiden. Man vill ju inte göra för stor affär av det heller för att det inte ska bli ett för stort problem.
Vi har heller inte förbjudit godis helt heller. Vi har glass dag på fredag och lördagsgodis. Däremot har vi aldrig läsk hemma, men om det bjuds borta säger vi inget.

Ja, det var lite om oss. Go´ast i världen är han i alla fall. (Och i dag börjar han första klass)


 

L&B är ett kanontips

Skrivet av  Ylva
Vill bara förstärka tipset med Lingon & Blåbärskläder, var på visning igår och nytt för i år är att de har jeans i två olika modeller. Den ena modellen var rejält tilltagen i storlek den andra lite tajtare, båda med lite stretch i - kanonbra.

Har en dotter som alltid varit lite rundare än sina kamrater men nu vid 10 års ålder så har hon vuxit i sin kropp och kan nu ha jeans som jag köpte (alldeles för långa) för två år sedan och som hon då inte kunde ha för att de var för trånga över rumpan och låren. Hon tyckte dock att de var så fina så jag fick varken lämna tillbaka jeansen eller ge bort dom. Gissa om hon var nöjd när hon drog på sig dom häromdagen och dom passade perfekt.
 

Rowells

Skrivet av  Ullen61
För vår runde kille har Rowells billigaste täckbyxor ofta räckt till runt magen utan att vara alltför långa i benen, om vi köpt ett par strl större än hans längd. D.v.s. 146 när han var 135 cm lång. De är billiga och kanske inte de bästa, men de har fungerat med extra impregnering.

Ibland har jag också stått på t.ex. Fliesbergs eller Stadium och jämfört olika täckbyxors midjemått. Samma byxa kan skilja ganska mycket t.o.m. inom samma storlek så då har jag ibland hittat tillräckligt rymliga. Även där har ofta de billigaste (och sämsta) varit bäst så ofta har han fått två par per säsong, dels för att byta med om de blivit blöta, dels för att han slitit ut dem innan vintern varit slut.

Jacka har vi ofta köpt ytterligare en storlek större än byxorna, men då har han ofta kunnat ha den två år i rad.
 

Så är det nog, ja.

Skrivet av  AVe m killar -97 och -02
Efter allt letande bland de "fina" märkena förra året som slutade med täckbyxor från HM som erfarenhet så är det nog så. Lite trist. Skulle så gärna vilja att han ett set där han slapp bli blöt rakt igenom vereviga dag.

Tack för ditt svar!

Hälsningar
Anette
 

inte vinterkläder men....

Skrivet av  nilha
...jeans brukar jag köpa på JC till min son. Då kan man ta en större storlek i midjan och så syr de upp benen på plats. Kanon smidigt :)
 

Artiklar från Familjeliv