Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang mat på dagis

Skrivet av FlickerFly -bf 22/5?
Jag lider av sockerberoende, vilket betyder att vi här hemma inte äter socker, sötningsmedel, vitt mjöl och raffinerade kolhydrater som vitt ris, pasta, couscous osv.

Vi har inga barn, bara ett i magen, och jag undrar vilka krav jag kan ställa på dagis.
Jag kan tycke att barnet kan få ha sin lördagsgodis och om nån fyllar er på dagis att den kan va mä å fira det, men jag vill inte att hon/han ska äta raffinerade kolhydrater. Risken är att barnet har samma problem som jag och jag vill INTE trycka på dom knapparna!

Va tror ni?

Svar på tråden: ang mat på dagis

Jag...

Skrivet av  Hanna
tror att det är svårt att motivera på fsk att de ska ge barnet specialkost om det inte har ngn konstaterad allergi, eller behov av specialkost. Hos oss krävs det läkarintyg för att barnen ska få specialkost. Sen så ska kokerskan ha koll på att det blir rätt osv, vilket inte är det lättaste, vi vet av erfarenhet hur tokigt det kan bli *suck*. Så när ni kommer i den situationen så gissar jag att du behöver läkarintyg på att er lill* inte ska äta viss mat. Kommunerna sparar ju en massa också och då är ju alla merkostnader det första de tittar på. Så ha starka argument och läkarintyg är mitt råd. Vi behöver papper på att våra barn ska äta mjölkfritt, och då har storebror konstaterad allergi och lillebror under utredning. Sedan så behöver det oftast vara en dietist inkopplad så att de får i sig rätt näringsämnen även på fsk. Det är inte alltid som kockerskorna har en specielkost utbildning.

Ett alternativ är ju ringa barnomsorgen och be och få prata med ngn som kan det där...

Lycka till med magen och fsk-djungeln!


 

Vi har sagt till om att

Skrivet av  Anna Maria med Li
vår dottern inte ska äta vitt bröd, ketchup och sylt och det fungerar kanon.
 

varför äter

Skrivet av  flickerfly bf 22/5?
hon inte d?
ursäkta om jag tänger mig på =)
 

Det är väldigt...

Skrivet av  Birgitta
långt till barnet i magen ska börja på dagis.

Mitt tips är att Du först lär känna Ditt barn och vem det är och ser hur det äter. Du har ju ett och ett halvt år på dig (oftast) innan det är dags för dagis.

Men ärligt talat tror jag inte att om Du inte kan visa att barnet har några problem kan ställa krav på att barnet ska få mat enlit vad som är bra för dig.

Både dagis och skolor har INTE fria händer att servera vad de vill. De MÅSTE följa livsmedelsverkets rekommendationer, enskilada föräldrar kan inte påverka det.

Själv tycker jag att det är bra. Alla föräldrar är ju inte så förståndiga som Du, vem som helst ska inte kunna komma och styra om fastlagda riktlinjer.

Prova dagmamma istället om DU vill kunna kolla närmare vad barnet stoppar i sig.

Lycka till med bebben i magen!

 

hej.

Skrivet av  Kocken
Jag jobbar som kokerska på dagis, och vi har fått vissa påtryckningar från föräldrar att inte ha godis och så´nt på dagis, vilket vi inte hade ofta innan heller... Det brukar vara föräldrarna som ser till att barnen får med sig det till kalas och så.
Vi har beslutat på våran stuga att:
* Soppa/kräm serveras 1 gång varannan vecka
* Kalas för barnen har vi 1 gång/månad, och då firar vi alla barnen som har fyllt år under den månaden, föräldrarna har fått exempel på vad som är lämpligt att bjuda på. Tex. INTE godis, läsk, chips, nötter.
* Godis har vi i bregränsad mängd till "spökfesten", julgransplundringen och påsken.

Våra föräldrar tyckte att det var bra, det vi hade bestämt, så nu hoppas vi på att de också följer det:)
 

Artiklar från Familjeliv