Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som röker

Skrivet av Tozen
Hur gör ni om dagarna när ni är själva med era barn? Jag är själv med Wille måndag - torsdag natt och röker endast när han sover för natten, men igår natt kom han upp utan att ha sagt ett pip - helt plötsligt stod han där sömndrucken i dörren.

Detta fick mig att fundera lite på hur det kommer att bli i framtiden. Vi har högtalare (kommer inte ihåg vad de heter) som man ställer en i rummet där de sover och en i rummet där man är. När jag går ut på balkongen om kvällarna så har jag dem precis brevid och jag hör ifall han vaknar.

Hur gör ni? Röker ni när barnen är vakna på dagarna, och hur gör ni med dem? Engagerar dem? Wille är av den typen att han finner det högst intressant när jag står på balkongen (ibland när T är hemma röker jag på eftermiddagen), så jag kan ju inte bara sätta honom i ett hörn *asgarv*

Mvh Tove
Svar på tråden: Ni som röker

Och nu är jag så

Skrivet av  A.med Tilde
dum så jag frågar varför du röker överhuvudtaget :) Du verkar inte behöva det eftersom du bara gör det när han sover.
Det enklaste verkar vara att inte röka, men det var säkert inte det rådet du ville ha :)
 

Vägen är lång att vandra....

Skrivet av  Tozen
Jag har inte klarat av att sluta abrupt, utan har dragit ned både på konsumtionen och cigarett-nivån (började vägen mot rökfrihet med rullade John Silver & röda Prince, ca 1 paket om dagen och numera röker jag lägsta nivån som går att köpa d v s Blend no 4 ca 2-5 om dagen, fast då brukar jag vara uppe till en 2-3 om nätterna).

Tanken är att kunna sluta _helt_, men det är även psykiskt jobbigt att få bort en vana man haft i 16 år. Vissa dagar är lätta och jag tänker inte på cigaretter förräns på eftermiddagen, vissa är helvetiska när jag vill ut så fort jag har vaknat. Humöret rättar sig gärna efter begäret =) Min sambo är bara hemma om helgerna, och jag tänker inte ta kampen att bli av med det psykologiska begäret förräns han är hemma igen om några månader. Men jag har kommit mig en bit på vägen =)
 

vill du inte att han ska se att du röker...

Skrivet av  lajbansson
eller vadå? Hm själv röker jag som bara den fast ute. Om ungarna är uppe eller ej spelar ingen roll. Har man tillräckligt barnsäkert hemma så kan man smita ut nån minut, medans man håller koll genom fönstret. Kan förstå att man vill vara en förebild för sina barn, men man är faktiskt oxå en förebild genom att stå för det man gör! Mamma röker det vet mina barn och jag hoppas att OM dom är så dumma att dom börjar själva senare i livet, talar om det istället för att smygröka. ps summan av lasterna är konstant, jag står för mina ;))
 

Njäe,

Skrivet av  Tozen
snarare vet jag inte vad jag skall göra av honom om jag går ut. Vi har så pass barnsäkert här hemma att jag springer runt mellan rummen och han leker lite på sitt håll ibland, så från det perspektivet är det ingen fara.

Men om jag skulle gå ut när han är vaken skulle han väl stå och banka på dörren förmodar jag, när min sambo T är hemma får han hålla i Wille ibland för han vill ju också ut på balkongen...

Så det var snarare en fråga om vad barnen gör medans ni röker (och kanske även _hur_ ni får barnen att göra det i den här åldern - eller är det bara Wille kanske som bara SKA ut på balkongen när jag är där), det kanske inte riktigt framgick.
 

ha ha jag kom och tänka på

Skrivet av  lajbansson
en kompis som var ute på balkongen och rökte. Då stänger hennes 1-åring dörren, så hon kom inte in (4tr upp). som tur var så hade hon telefonen med sig ut och fick ringa hyresvärden som gick in. Det var en svettig halvtimme med en 1åring som härjade fritt. Jag har faktiskt inte tänkt på vad mina barn gör när jag är ute... leker eller kryper omkring
 

*asgarv*

Skrivet av  Tozen
Det är en sån sak som Wille skulle kunna göra, helt klart =)
 

Artiklar från Familjeliv