Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kanske dum fråga, men...

Skrivet av Mama
Hur badar ni era barn? Hur ofta och på vilket sätt? Vi har hittills badat henne i hennes badkar med någon skumbad ( baby badolja, baby bedtime etc ) men nu har jag läst att de innehåller massa gifter!! Då ska man väl inte behöva skölja henne efteråt(?). Vi har tidigare försökt med att inte ha nånting i badvattnet och schamponera håret osv men hon gallskriker när hon får vatten över ansiktet... Vad ska vi göra? Jag vill ju vara "en duktig mamma" och inte bada henne i en massa gifter... Snälla ni svara mig för det här är jätteviktigt för mig!!
Svar på tråden: Kanske dum fråga, men...

jag badar neo

Skrivet av  Vanessa m. Neo
med apotekets parfume fri tvål och håret med vanlig shampoo.
men testa ,med en sån där huvud grej kommer tyvätt inte på vad den heter men det ska hjälpa med att tvåtta håret den typ hindrar vattnet gåner på ansiktet.
hoppas du fattar vad jag menar
 

Jag badar Elias

Skrivet av  Maria med Elias
ungefär var tredje dag, i badkaret.

Han blir glad och tycker om att bada, har även gått på babysim, så det kanske har hjälpt till med att han inte blir ledsen när jag ducschar honom?

Jag använder natusan både till kropp och hår. Visst är det jobbigt med alla larm om gifter?
Man vet inte vad man ska tro till slut, när tom apotekets produkter får underkänt. Jag försöker ta det med ro, och använder ganska sparsamt med produkter överhuvudtaget.

Angående det här med duschen och din dotter...Går det att hon lutar huvudet bakåt mera, så det kommer mindre vatten i ansiktet på henne?
Kan hon få hålla en handduk för ögonen?
Har hon någon baddocka? Då kan man leka in proceduren lite genom att man duschar dockans hår först, och hon kan kanske få hjälpa till lite? :)

Hoppas det går bra!
 

Lucas badar

Skrivet av  Selma m 2 barn
1-2 gånger i veckan om han inte gjort nåt särskilt geggit. Tvättar håret med barnängens schampo, och brukar tvätta av kroppen med samma lödder. Sköljer håret i badvattnet. Nu gillar Lucas att duscha, fast det gör vi inte ofta. Men kan du inte köpa sån skärm som man kan sätta runt huvudet som skyddar mot vatten och lödder och sånt? Borde finnas på babyland och såna affärer.
 

Vi badar

Skrivet av  Jessica
ca varannan eller var tredje dag i badbaljan. Jag använder Natusan shampo och top to toewash eller vad den heter, det är ialla fall ingen vanlig tvål. Jag sköljer av i badvattnet.

Du torkar ju torrt med en handduk efteråt och då tror jag att du torkar bort mer från huden än vad du kan skölja bort med duschen.
 

Undvik mineraloljor

Skrivet av  Madde m. Meja-01 & Nova-03
Det är mitt råd.
De allra flesta barnprodukter (samt smink, tvål och rengöringsprodukter mm.)innehåller tyvärr mineralolja. Vilket absolut inte är bra för varken din eller ditt barns hud.
Om Ni badar badkar, använd vanlig olivolja.

Hemma har vi inget stort badkar, men när barnen badar i mindre använs jojobaolja från rosenserien. Där har vi även tvålen från för vanlig handtvätt.
 

Nästan varje dag...

Skrivet av  jojja *ääälskar sin unge*
Vera _älskar_ att bada. Sitter i badkaret och leker av hjärtans lust säkert en timme åt gången...

Sen brukar hon duscha med pappa, sitter under honom, och får på så sätt sin beskärda del av schampo mm.
Använder Natusans "duschcreme", tycker den är kanon. Jag och sambon använder den oxå, för då slipper vi smörja in oss sen...

Funkar det att duscha med henne? Har ni gjort det? Det var iaf bra för min skrutt då hon tyckte det var obehagligt med vatten över huvudet. Brukar oxå säga till "nu kommer vatten" om jag schamponerar eller så...
En annan sak som verkligen gjort henne säkrare är när hon får sitta och bada själv i badkaret (lite vatten + halkmattor) Nu får hon inte längre panik om hon kommer under vatten, utan tar sig upp! Känns jätteskönt!

Gifter har jag inte ens funderat på...

Hoppas det blir bättre!!
 

lilla L badar

Skrivet av  Tingeling med lilla L
i princip varje dag, hon älskar det. Vi brukar inte ha något alls i badet om hon inte är väldans torr i huden för då har vi lite olivolja i badet. Nån gång i veckan tvättar vi håret och då blir det vårat vanliga schampo. Jag tycker inte att man behöver så mycket jox på små barn, de blir ju inte smutsiga på det sättet, så jag försöker vara försiktig med hennes hud.
 

Tack till er alla!!

Skrivet av  Mama
Att ni har orkat och svara på mitt kanske dumma fråga ( men jätteviktig för mig!!)!!! Tack ska ni ha!!!
 

Läste oxå dom listorna, det märke som verkar

Skrivet av  Tina
generellt sätt vara mest giftfritt o milt verkar ju vara änglamark. prova dom.
 

Betsy svarar!!

Skrivet av  betsy!!!!
Lillen badar minst varannan dag,han skulle gärna bada/duscha flera gånger om dagen.Inget medel i vattnet och barnängens shampo,han går ju på babysim och har gjort sen han var 5 mån,så han är galen i vatten.Han brukar försöka simma under vatten ytan i badkaret,ser för rolig ut.
 

Hugo duschar

Skrivet av  Knyttet med Hugo +V+H
tillsammans med mig eller pappan. Han har duschat med oss sedan han var någon månad gammal och han älskar det. Tvättar honom med "Barnängens" produkter.
 

Artiklar från Familjeliv