Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon som känner Gummi Gutta?

Skrivet av Bodil
När jag gick på lågstadiet så läste vår fröken en bok om en "häxa" som hette GummiGutta, är det någon som vet vem som har skrivit och var man kan få tag på boken? Har försökt med svärfar som driver antikvariat utan resultat.
Svar på tråden: Någon som känner Gummi Gutta?

Var det inte Gunnel Linde?

Skrivet av  Anneka
Det ringer en klocka någonstans att det var Gunnel Linde som skrev om GummiGutta. Eller så blandar jag ihop det med Suddagumman (Pellepennan och...).Gunnel Linde tycker jag f ö är en lite bortglömd barnförfattare, hon skriver verkligen för barn på barns nivå.
 

ÅÅÅÅÅH jag dyrkade Gunnel Linde!

Skrivet av  Helena V
Framförallt "Fröken Ensam Hemma åker Gungstolsbåt". Den har jag läst för min 6-årige styvson och han gillade den också. Precis lagom spännande! "Den olydiga ballongen" minns jag också, och Lurituri och...
Gunnel Linde och Maria Gripe var mina stora favoriter när jag var liten!
 

Jaaa... Lurituri - min älsklingsbok

Skrivet av  Anneka
Jag minns fortfarande omslaget...
 

Jag läste också GummiGutta

Skrivet av  Eivor
men minns tyvärr inte författaren. Hette inte en bok Gummi Gutta och blåbärsmaskinen? Det bör ha varit i slutet av 60-talet jag läste den. Den har då funnits på biblioteken och de borde kunna hjälpa till att åtminstone hitta en författare, även om boken inte finns kvar längre. Det finns något som heter Svensk Bokförteckning, med alla böcker som getts ut och har de en ungefär tidsangivelse kan de leta där.
 

Författaren hette Carsten Ström.

Skrivet av  Kerstin
Carsten Ström skrev den första boken "Gummiguttas nya hus" till sin dotter Cajsa. Carsten Ström var keramiker och god vän (konstnärsvän) till min farfar. Själv har jag alla böckerna men de är väldigt sköra nu. De kom ut i slutet på 50-talet men jag har sett en senare utgåva av dem på vårt bibliotek. De gavs ut av Wahlströms förlag, både första och andra utgåvan. Båda våra barn har älskat de här böckerna liksom jag själv och min syster före dem. Det hade varit en välgärning om Wahlströms gav ut dem igen.
Den första hette "Gummiguttas nya hus", sedan kom "Gummigutta och blåbärsmaskinen", "Gummigutta och Svarta hatten" och "Gummiguttas sällsamma resa" men jag kan inte den inbördes ordningen.
 

Artiklar från Familjeliv